Jag hade grym noja om jag skulle klara att bli farsa. MEN...
Det har blivit helt suveränt, och faktiskt inte så jobbigt som jag trodde. Tror det beror på följande:
- Jag och min fru delar stenhårt på ansvaret (inte millimeterrättvisa, men vi hjälper och stöttar varandra HELA tiden)
- Vi snackar mycket, både innan vi fick barnet och sen också. Tror det är viktigt att få förståelse för vilka bilder man har av föräldraskapet, så att man inte står där när barnet är fött och fattar att man tänkt helt olika.
- Försök snacka ihop er om vilka rutiner ni vill ha.
- Planera så gott det går, men släpp kontrollen, följ barnet istället. De första månaderna är det bara att försöka lyssna på vad barnet vill och rätta sig så mycket som möjligt efter det.
- Försök ha en ren almanacka. Barn blir jobbiga, om dom ska passas in i ett redan stressigt schema.
- Undvik att tjafsa om skitsaker. Att få barn är jobbigt för båda föräldrarna, både för den som är hemma och den som jobbar. Att börja bråka om "vem som gjort mest, och sovit minst" är förödande.
- Det finns inget som heter "kvalitetstid" med barn. Barn kräver kvantitet, var så mycket du kan med ditt barn. Det går inte att ta igen förlorad tid, det är min övertygelse iaf.
- Små barn är "enkla"! Dom bajsar = man byter blöja. Dom är hungriga = man ger dem mat. Dom är trötta = man lägger dem. Däremellan kramar man och pussar på dom, och så blir både man själv och barnet lyckligt... (okej, jag förskönar lite, men i princip så...)
- Kanske det viktigaste av allt: Barn är GLÄDJE, inte bekymmer! Mitt liv har blivit otroligt mycket rikare sen vi fick lilla Tuva (1,5 år nu). Du kommer att vara hennes far, och det räcker för att du ska vara perfekt för henne. Man gör så gott man kan, mer kan man inte göra.
Okej, nu har jag äntligen predikat färdigt...
//B