Inlägg från: Bei Bei |Visa alla inlägg
  • Bei Bei

Fönstertittare! :-[

Vi har en fönstertittare! Han har precis varit här! Jag var vaken för dottern har hosta, så jag satt & jobbade lite vid datorn. Han stod bara ca 1 meter från mig & glodde! Ledsen
    Det är inte första gången han kommer och han blir modigare & modigare, känns inte bra alls.

Har ni några bra tips? Funderar på att smäcka upp en stor halogenlampa som man kan tända rätt i ansiktet på honom.

Grannen har hundar som markerar att han är där, men jag skulle vilja komma på honom innan han kikar in så man har en schans att ringa polisen.
    Funderar på att ställa klocka & gå upp med jämna mellanrum.

Usch!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Fönstertittare! :-[
  • Bei Bei

Tycker det är så grymt trist med persienner bara. Har tyvärr inga monterade heller, så då blir det att köpa egna. Men det var ju en bra ide, kan ju ha dem nere bara på nattetid. På dagen bekommer det mig inte alls ifall någon kikar in, då SER jag ju vem det är. Det springer folk ganska ofta utanför här så det gör inget på dagtid. Har oftast fönster lite öppet med så man hör ju när folk är utanför.

Känns bara så jäkla läskigt att han stått & glott utan att jag vetat Gråter *ryser*
    Kommer inte kunna sova förens sambon kommer hem vid 06-tiden...

Polisen har fortfarande inte kommit, detta var för en timma sedan!

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Polisen? BAH! De har fortfarnade inte varit här...

Nej, tyvärr är det inte första gången. Har har varit här säkert 6,7 gånger nu.
    På sommaren är det extra jobbigt eftersom jag helst vill sova med altandörren öppen, men det vågar man ju inte längre. Vem vet vad han kan vara påverkad av.
    Det läskiga är att han blir mer & mer orädd
    Känns skitläskigt att han stått & glott på mig, vem vet hur länge?
    Tur grannen upptäckte honom före mig, jag hade dött om jag hade vridit på huvudet & sett honom rakt i ögonen... Nu han jag ju bara se honom kasta sig iväg.

Flera grannar på området som har precis som vi en lägenhet på bottenplan har haft problem samma nätter han slagit till. Så det måste ju vara samma grabb & han borde ju bo i närheten. Tidningsbudet har kommit på honom flera gånger & skrämt iväg honom.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Ja, förmodligen är han harmlös, för han har haft möjlighet att bara promenera rätt in när jag legat & sovit. Han har stått på terassen när jag haft altandörren öppen & kikat på mig när jag sov. Altandörren är i sovrummet.

Numera har vi gardiner för på nätterna i sovrummet så där kan han stå bäst han vill & glo för in ser han inte Numera har jag inte altandörren öppen nattetid, vågar inte det längre.

Men vardagsrummet & köket är helt öppen insyn till. Jag satt i köket vid datorn & jobbade när han kikade in i natt. Datorn står precis brevid fönstret så han ser mig i profil när jag sitter där. Det var helt släkt hemma hos oss, bara dataskärmen som lös.

Har ju bara sett honom jättesnabbt & han har allit en luvtröja/jacka på sig så man ser inte ansiktet så bra. Grannen såg honom dock väldigt tydligt & sa att han är ung.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Sambon kom hem precis! SKÖNT! Nu kan jag sova!

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Kändes onödigt att ringa polisen igen, han var ju borta & han brukar inte återvända fler gånger samma natt.

Tedden: Det var ju det hon gjorde Släppte lös bägge två medans hon skrek : GE DIG IVÄG! FÖRSVINN!!! Tyvärr är det världens snällaste hundar så de sprang bara efter honom & skällde lite. Men de har de gjort varje gång han kommit, så hundarna verkar inte bekomma honom så mkt.

Vet inte om det är någon mening att ringa polisen mer. Ska däremot prata med bostadsbolaget & starta en grannkedja. Vet att fler är berörda av problemet, nu fan ska vi få fast honom!!! Förväntar mig att bostadsbolaget ser mer allvarligt på det nu än gångerna innan. Nu stod han så länge & gav sig inte iväg så himla kvickt. Känns som att han blir modigare & modigare.

Elyelle skrev 2007-03-12 06:17:09 följande:
     Tanker mig sjalv in i situationen.. Du kan t.ex. installera en lampa utanfor, som tands nar nagot ror sig framfor den. Du kan aven installera ett par kameror, for att kunna fa bild pa personen. Kanske kunde du fa nagra kompisar sitta ute i morkret och vanta tills han dyker upp.... Men hoppas polisen tar din oro pa allvar. Inte ska man behova vara radd i sitt eget hem!
    Får man motera kameror? Känns som det kostar mer än vad det smakar. Kommer däremot sätta mig på altanen när sambon också är hemma och vänta in honom. Kommer sitta med kameran i högsta hugg. Sambon vill också vakta.
    Celestina skrev 2007-03-12 07:01:37 följande:
    Minera området, eller dra en starkströms-uppfinning vid fönsterbläcket eller nåt annat fiffigt så att han snabbt blir botad..!
    Haha, jättelagligt
    Anasha skrev 2007-03-12 07:20:36 följande:
    Kan ni inte samarbeta grannarna emellan?Den som upptäcker fönstertittaren ringer en granne som larmar resten och så går de ut med lampor, kameror osv.Tror inte fönstertittaren trivs särskilt länge i ett sånt område.
    Lite svårt, vi är så himla många. Men jag tänkte höra om bostadsbolaget kan ordna något.
    Närmaste grannen har vi väldigt bra kontakt med, så vi stöttar & hjälper varandra.
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Det kan gå flera månader mellan besöken, så det är svårt att veta när han kommer. Men jag ska se om flera grannar fick besök i natt.

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei
    aragon, datorn står precis intill fönstret, så det är svårt att öppna det utan att flytta undan databordet först. Men jag öppnade vardagsrumsfönstret & sprang efter, men han var för snabb...
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Han har stått och tittat på mig när jag sov i sängen och dörren till altanen var öppen, så jag känner mig inte så rädd. Tror mer det är en person som bara gillar att titta & blir eggad av det. Men visst är det obehagligt & jag blir oftast räddare efteråt. När det händer blir jag bara förbannad & vill ha fast honom.
    Grannen var ju redan ute hon med, så jag var ju inte ensam med honom.

aragon skrev 2007-03-12 08:19:06 följande:
    Bei Bei skrev 2007-03-12 08:16:29 följande: aragon, datorn står precis intill fönstret, så det är svårt att öppna det utan att flytta undan databordet först. Men jag öppnade vardagsrumsfönstret & sprang efter, men han var för snabb... ♥ Ronja ♥Usch det hade inte jag vågat....vet inte vad jag gjort om JAG hade en fönstertittare utanför mej......Älskar mina bonusbarn och det är jag stolt över
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Känns bara så trist. Varför ska jag stänga in mig för att han inte kan respektera andra människor. Nu ska vi ändå flytta (i samma område & till en annan lägenhet på bottenplan, men med persienner & mindre insyn)

Rymdmamma skrev 2007-03-12 09:17:22 följande:
    sätt upp fönsterskydd som täcker halva fönstret? om han inte ser nått så är det nog inte så ql att stå där..
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Tack för bra tips. Ska prata med grannen om ev lampa/kamera/rörelsedetektor
    Hon släpper sina hundar rätt ofta där sent på kvällen & tidigt på morgonen. Blir nog att hon får ha kontrollen så hon kan stänga av den när hon ska ut.

Ska ringa bostadsbolaget nu. Dottern sover lunch, eller ska sova (hon sjunger i sängen )

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Har pratat med bovärden nu, de kan inget göra! Utan de hänvisar till polisen ifall han kommer igen. Jaha, det var ju stor hjälp! Tack så mkt!

VET ju att han kommer igen, undrar var han kan hitta på?
    Funderar på att göra en polisanmälan, för då kanske de är mer befogat att de kommer ut nästa gång & kanske tillomed kan haffa honom?

*suck*

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Ska ringa nu, har redan pratat med en polis. Skulle ringa till dem efter 4 för att göra en anmälan. Tänker anmäla VARJE gång från & med nu. Det måste ju räknas som ofredande/hot/kränknade?

Kajsan skrev 2007-03-12 15:27:40 följande:
    Bei BeiSolklart att du och dina grannar ska göra en polisanmälan!Gör en varsin allihop så MÅSTE polisen göra nåt!
    Ska ringa igen nu
    ellinorsmama skrev 2007-03-12 15:34:04 följande:
    Herre gud, jag skulle ringt polisen.
    Är egentligen inte så rädd, mest förbannad över att jag inte kan ha fönstren & altandörren öppen och känna mig trygg med det. Är arg på honom som förstör min trygga tillvaro.
    Har tyvärr inte gardiner som täcker hela, vi har väldigt stora fönster. Nu ska vi bara bo här i 2 månader till så jag tänker inte bry mig om att sätta i persienner & nya lägenheten har redan persienner. Sovrummet har jag helt fördraget i, så där kan han inte se in.
    Emla82 skrev 2007-03-12 15:44:30 följande:
    Men fyy...!Håller med de andra om att du måste köpa något som gör att han inte ser in...! Har alltid persiennerna nerdragna nattetid, även om vi har sovrummen på övervåningen.... På någotvis känns det lite tryggare att dra för något. Har du inte gardiner du kan dra för i alla fall?Lycka till med att få bort honom... Gud, jag skulle vara livrädd jag... www.plutos.babyblogg.se
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Nu har vi flyttat, så nu känner jag mig trygg. Har dock "varnat" nästa hyresgäst om problemet.
    Gud vad skönt det är att inte behöva jobba vid en dator som står så utsatt som den förra stod vid!
    Hade vi bott kvar hade sambon satt sig på altanen & väntat ut honom.

Tinzu skrev 2007-04-30 19:14:51 följande:
    iu. vad läskigt du kan inte lura runt knutarna när du känner på dig att något kommer att hända?
    Mja, kanske bara dumdristig!
    Needy skrev 2007-04-30 17:04:48 följande:
    ..MEN GUUU!Jag skulle dö om nån tittade på mej...när det är mörkt utanför, o man står nära, nära fönstret o kikar ut, o möts av ett par ögon lika nära..MIN VÄRSTA MARDRÖM!!Du va mej en modig en...=)
    Gjorde föresten en polisanmälan dagen efter, men lapparna har fortfarande inte kommit hem. Slår vad om att mannen som tog emot anmälan struntade i det! Han lät allt annat än engagerad!
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Städade ur gamla lägenheten helt klart i onsdags morse (vi flyttade allt i lördags) och fick då veta av gamla grannen att han varit där natten mellan tisdag & onsdag. Denna gången hade han stått kvar även efter att hon upptäckt honom & bara flinat. Nu hade polisen iallafall kommit ut (men givetvis när han stuckit)
    Grabben verkar bo på området & blir bara mer & mer vågad. Tycker riktigt synd om de nya hyresgästerna som har tagit över våran lägenhet. Är också rikitgt glad att jag slapp honom sista natten, egentligen skulle vi ha sovit där då.

Hoppas bostadsbolaget tar tag i detta mer nu. Att starta grannkedja går inte, det skulle han ju få reda på eftersom han verkar bo kanske tillomed i samma hus! (grannen hade sett honom i dagsljus & han hade reagerat konstigt när han såg henne)
    Ljusdetektor, persienner i fönsterna & securitas är för mig en självklarhet nu. Stackars min granne som är ensam!

Taniqua skrev 2007-05-04 01:56:42 följande:
    Jag skulle blivit jäkligt förbannad!! O haft en fimkarera redo.....o skicka in till efterlyst....
    ♥ Ronja ♥
Svar på tråden Fönstertittare! :-[