• xanni

Atkins

Nu har jag kört med Low Carb i två veckor och tycker det funkar bra. Jag kan inte säga hur mycket jag gått ner i vikt, eftersom jag inte vägde mig när jag började. Men jag har fått dra in skärpet ett hål i alla fall! Dessutom är mina socker/insulinsvängningar mycket mindre.

Det jag har lite problem med är kvällarna efter middag och särskilt om jag har tränat på kvällen. Jag blir så sugen på något och jag känner inte för att peta i mig en burk makrill i tomatsås kl 20... Nån som har några bra tips?

• xanni

Fru Wadell, det skulle se ut det! Men ja, kanske det... Fast mest är jag nog sugen på en traditionell fika med te och macka, sambon sitter ju och glufsar 2 decimeter från mig på just sånt...Ledsen 

Jag hämtar mycket inspiration från Markazits sida, och har testat ett opar av mikrobröden, men kommit på att jag inte gillar kokos nåt vidare, inte i sånt "bröd" iaf. Annars tycker jag att det är en strålande sida med mycket MATnyttigtFlört

Med en sambo som är bortrest kan jag utan dåligt samvete göra den glassen som skulle vara ok att äta. Det var två äggulor vet jag, en hel del vispad grädde, och sen mixa ner lite bär också. Kanske jag tar liiite sötningsmedel oxå. Skjuts in i frysen och sen, voilá - färdigt! Ihop med en kopp te blir det nog smaskens...

• xanni

Godmorgon, frukost UTAN ägg:
    Tre msk krossat linfrö, tre msk proteinpulver (vanilj). Röres ihop med 1 dl kokhett vatten, lite kanel på. En klick smör på och lite grädde hälles på. Gott, och jag håller mig fram till lunch. Ibland äter jag en bit gurka och Philadelphiaost till fm-fika.
    Fuskar med en kopp kaffe till frullen, dock med en skvätt grädd i i stället för mjölk.

Ha en skön dag i solen!

• xanni

Dezzan, jo de är rätt dyra, men de är väldans dryga! Jag köpte den minsta storleken när jag började med Low Carb och använder 3 msk om dagen (förutom helgerna, då äter jag annan frukost). Det är fortfarande knappt hälften kvar i burken!

• xanni

Jajamen. Jag köpte mina på Life / Hälsokraft. Finns i smakerna vanilj, jordgubb och choklad.

• xanni

Dezzan, jag ser fördelarna med att det är ett frukostalternativ för de som inte mäktar med att äta ägg och bacon tidigt på morgonen (uff, det är inte det lättaste) samt att när det krisar så finns det ett sätt att bli mätt, t. ex. när det inte serverad annat än potatis och pasta med mjölredda såser. Eller när man är borta och inte har tid att äta, fast det får bara användas högst tillfälligt.

En sån där burk kostar 149 spänn. Lite dyrt, men för mig har det varit värt det. Jag la ju ner massa pengar på godis och sånt innan...

Jag provade förresten glassreceptet på matfrisks sida, och sablar vad god den blev! Minskade mängden sötningsmedel till 1 dl och ökade på blandade hallon och blåbär, ca 1,5 dl. Prova!

• xanni

Glömde säga att jag brukar blanda mitt proteinpulver med krossade linfrön, det ger lite mer "känsla" när man ska skvalpa i sig proteinet, precis som när jag äter det till frukost (den frukosten finns i Markazits recepthäfte).

• xanni

Dezzan, sötningsmedel...hmm...mja, det är ett blått lock iafFundersam Det är nog sak samma vilket sötningsmedel man väljer. Fast jag såg en s-medel med FIBRER!? Snacka om att l u r a s !

Ikväll blir det den grillade kyckling med ananas (maken ska laga...) från recept hemfrisk!

• xanni

*skrattar* viktnedgången har jag ingen aning om hur den går, faktiskt! Men visst, ett hål i skärpet har jag kunnat mata in. Den stora vinsten är att jag mår så mycket BÄTTRE! Socker/insulinbalansen har inte lika stora svängningar längre och jag känner mig som en trevligare människa. Ganska trevligt för min käre sambo som tycker att jag är trevligare...

Jag vill gå ner 10 kg ca, och jag tror det kommer när jag väl hittar balansen mellan mängden fett-proteiner-kolhydrater.

Du då Dezzan, hur går det för dig?

• xanni

Tralala, ikväll blir det vårkonsert och försöka trotsa kylan! Efter sjungningen så blir det nog hem och kura med en kopp te eller något, är inte så sugen på party då vi ägnade oss åt det i lördags rätt så ordentligt...

För er som börjar snegla åt LCHF-kost finns en bra sajt:

kolhydrater.ifokus.se

Ja just det, LCHF betyder Low Carb High Fat...

Trevlig Valborg allihopa!

Svar på tråden Atkins