Inlägg från: Fru Wadell |Visa alla inlägg
  • Fru Wadell

Atkins

Hej alla duktiga Atkins-tjejer!

Jag och min man tänker på måndag börja äta enligt Atkins. Gick på "bibblan" och hämtade boken Atkins (den oranga) och läste det mesta. Nu skulle jag sätta mig ner och skriva ner en måltidsplanering. Tänkte handla för nästa veckan imorgon. Men jag får inte till det. Tycker det är jättesvårt att hitta recept som passar i första fasen och som är normala. med det menar jag att man inte ska springa runt på Ica och leta ingridienser som man aldrig hört talas om innan. Förstår ni? Ngn som vet ngn bra hemsida eller som kan maila eller lägga ut här en måltidsplanering för en vecka? Skulle bli jättetacksam! Man får ju bara äta 20 gram/dag och då på 3 måltider. Ska man inte äta mellanmål alls alltså?

Tack på förhand / Lena

• Fru Wadell

jeli81: tack för svaret. Det som är svårt tycker jag är just det, att man äter så mkt grönskaer som man får. Vi äter nu kött/fisk/fågel och så grönskaer till det. Måste nog köpa en våg tror jag. Nå ja, det löser väl sig. Ska föröska på nytt att göra en lista till kvällens handling *bävar*

• Fru Wadell

Ingefaera: Jag har kört enligt GI och Lauritzon förrut, det funkade kanon. Men på min man funkade det inta alls. Därför ska vi ta i med hårdare handskar denna gång, Atkins. Å då vill man ju äta exakt så det blir rätt

• Fru Wadell

weronica: grattis!!

Ingefera: Aha, så de recept och de uträkningar som GI-nissen gör i sin bok är samma kolhydrartsuträkningar som man gör på Atkins. hade för mig att Atkins var typ lite hårdare och att visst mkt var ämnat komma fårn grönsakerna. På GI kan man äta sig mätt på köttet, men i Atkins ska ju vissa mängder (gram) komma från grösnaer dock högst....å så en siffra.... Mannen började iaf igår och åt så här:
    Frukost: Äggomelett på 2 ägg
    Lunch Samma som frukost
    Middag: ½ kyckling med lite salladsblad till.
    Fika: En kaffekopp
    Kvällsmat: 4 stora salladsblad.

Vi har ju ingen våg hemma så jag kände mig osäker på hur mycket/lite han fått i sig och om han fick äta så mycket kyckling och så lite sallad. han k'ände även av ett "sug" i magen. Har hört att vissa säger "hunger" medan andra säger att det är "förbränningen"

???

• Fru Wadell

Kanske ska lägga till att han är sjukskriven med foten (fick en truckgaffel inkörd genom foten på jobbet) så motion går inte. han kan gå på gymmet iof men inte så ofta, pga smärta...

• Fru Wadell

AHA! Gissa vem jag visade era svar till och gissa om han slickar sig om munnen och LER stort nu!! Han ska ändra sina matvanor genast sa han (och åt upp salladen han levt på) *s*

• Fru Wadell

Ingefera: ja, mera tips!! Här är det helt stiltje! Väger du maten oxå? Mna måste väl det va? Högst antal gram osv??

• Fru Wadell

Ingefeara: I boken om atkins stod det att minst si och så mycket gram ska komma från grönskare och si och så mycket ska komma från köttet. Vi har ingen våg hemma så det
    blir så knasigt. Så alltså. I fas 1 ska man: Äta kött/fisk/fågel med grönsaker till och ev. sås till lunch och middag tills man blir mätt. Ska man äta mestandels grönsaker eller kött? I boken stod det att om man tog gurka till mellanmål så måste man passa upp för då kan man få i sig för mycket kolhydrater under en dag!! *förvirrad* Det är jättevikitgt att det blir Atkinsdiet för min man. Bi har provat GI, och då gick han inte ner något fast vi åt exakt samma mat. Nu vill han att det ska funka. Men inga mellanmål under fas 1 va? Eller jo, typ några oliver var bra va? tack för att du orkar svara

Svar på tråden Atkins