Jag opererade min vänstra tumme (för quervain) ca 2½ vecka sedan. Jag är nästan helt bra, men känner av det i vissa rörelser.
Operationen var på en onsdag eftermiddag, och torsdag-söndag kunde jag i stort sett inte ta hand om vår lille kille (6 månader). Kunde lyfta honom rätt upp, men inte om jag behövde vinkla handen på något sätt (som under amning, lägga på skötbordet, osv). På måndagen klarade jag att ta hand om honom ensam, men fick ta det lugnt och bara göra det mest nödvändiga.
Jag känner mig faktiskt lite lurad gällande hela operationen. Handkirurgen lovade nämligen dyrt och heligt att jag skulle kunna använda handen precis som vanligt direkt efter operationen. Naiv (och dum?) som jag var trodde jag på det, och blev väldigt ledsen när det tog så lång tid som det gjorde att bli bättre. Egentligen är det kanske inte så lång tid med tanke på att jag nästan är helt återställd, men med en liten bebis som kräver mycket hanterande har det känts som en väääldigt lång tid. (Gällande sjukskrivning så tror jag hon skrev två veckor - kommer inte ihåg eftersom jag aldrig sjukskrev mig utan bara fortsatte vara föräldraledig.)
Svarade detta på dina frågor? Jag babblar gärna på mer om detta (det har ju varit en rätt stor grej!)