• pemi

Quervains syndrom!!

Bra tråd! Har också Quervains syndrom på båda tummarna. Fått cortisonsprutor,ätit diklofenac smort med voltaren/zon osv. Även testat både mjuka och hårda otroser. Har precis varit hos ortoped och kommit fram till att avvakta med operation. Har inte SÅ ont just nu, tror operationen gör ondare... Har kommit överens med ortopeden om att jag bara rigen när det blir för jobbigt så sätter han upp en operationstid.

> alfa75, Quervains syndrom är en seninflammation (tendinit) i den sena som sträcker tummen.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • pemi

> alfa75. Ett lätt sätt att testa om det är Quervains syndrom är att knyta handen om tummen (så tummen är "uppåt") och sen vika handen neråt. Den gör ONT om man har Quervains syndrom.  

• pemi

>alfa75. Du kan ju testa zon gel eller liknande, det rekomenderade ortopeden mig. Här lindrar det iaf.

• pemi

Om jag väljer att opereras så kommer jag vara sjukskiven så maken får ta föräldraledigt, allt för att inte belasta handen i "onödan". Men jag hoppas det blir bättre så jag slipper operation. Tveksamt dock då jag använder händerna mycket i mitt arbete (ssk) så i mitten av juli så måste de fungera som de ska...

• pemi
    Thomas fru skrev 2007-03-13 08:37:26 följande:
    Pemi:Det vackra i kråksången är att om du blir sjukskriven och ditt barn är över 8 mån så kommer din make få "tillfällig förldra penning" och dom tas inte av era f.dagar Bra va?!
    Ja det lät ju bra.
    Men risken är nog att inte händerna spårar ur helt innan jag börjar jobba, och då är maken hemma med fp. Och i det fallet så tar det ju ändå på dagarna om han är "ordinarie vårdare" väl?

Det ger sig, vore glad om jag slapp operation, just nu går det riktigt bra med händerna. *peppar,peppar*
Svar på tråden Quervains syndrom!!