• Löööv

Vad heter det? Han eller honom?

Jag ser överallt folk som säger tex "jag ville,men jag rörde inte han".......eller "jag vill kyssa han".

Men heter det inte honom? "jag vill kyssa honom"??

• Svar på tråden Vad heter det? Han eller honom?
  • Chaplin

I de fall du tar upp heter det honom!

• valkyrian

Jo, människor har väldigt svårt för de formerna av någon anledning. Hur svårt kan det vara?

Han är snäll
    Jag tycker om honom

Nejdå, folk har glömt bort honom/henne och allt heter numera han/hon. Det låter fruktansvärt obildat tycker jag.

Jag skulle säga "jag ville, men jag rörde honom inte" BTW...

• Löööv

Jag är inte bra på gramatik eller stavning men han låter så fel i många meningar.

"jag tyckte så synd om han"

• Emeraldy

Jag tror det är dialektalt. Här uppe i norra delarna av landet är det väldigt vanligt att använda "han" där det ska vara "honom". Språkpolisen i mig får kalla kårar varje gång

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Emeraldy

...det är ju egentligen likadant med de och dem som många inte kan skilja på.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • MayaS

Honom!!!!  Tycker att det är så jäkla fult när folk säger han eller våran/eran *RYSER*

• miniminja

honom i de fall du tar upp.

Jag tycker inte att det är svårt alls att veta vilket man ska använda.

• aems

Honom eftersom det är objektsform.
    Han (= subjekt) är den som GÖR något. Ex. ser
    Honom (= objekt) är den som blir utsatt för det som görs. Alltså den som blir sedd.

Alltså: HAN ser HONOM.

Försöker (förgäves) få mina elever att förstå detta

• Åsa

I standardskriftspråk heter det "honom".

Att använda "han" i meningar som dessa är ett äldre språkbruk som hänger kvar dialektalt. Normalt skiljer talare från dessa områden på "han" i ackusativ ("jag såg han") och "honom" i dativ ("jag såg honom"). I dagens mer förenklade svenska grammatik har skillnaden mellan ackusativ- och dativobjekt försvunnit.

För talspråk finns det inga språkregler med rekommendationer av den typ som finns för skriftspråk så fel att _säga_ så är det egentligen inte. Däremot kan man ju vara medveten om att det finns människor som blir irriterade på det.

• Löööv

Tack alla för svar !.

Ni bekräftar mina misstankar . Men jag tycker också att det låter självklart att säga honom!.

Alla kan vi inte känna likadant

Svar på tråden Vad heter det? Han eller honom?