• eisa

Vad är det med alla brudar som följer modet?

Stämmer min fördom: att brudar som följer mode och trender är väldigt osäkra? De vet ju uppenbarligen inte vad de passar i, törs inte klura ut sin egen stil utan går på det som är inne bara.

Jag måste vara en av sveriges mest självtrygga kvinnor. Skulle aldrig följa modet medvetet, jag går efter det jag passar i och det jag tycker om istället.

• Svar på tråden Vad är det med alla brudar som följer modet?
  • gladlouise

jag följer inte alltid modet..tycker jag att något är skitfult och jag inte trivs i det så köper jag det inte.
    finns det något som är ganska trendigt som jag dessutom tycker om så köper jag det..

• AnnaKlara

Jo, det finns onekligen rätt många modekloner, väldigt tydligt om man läser modebloggar en liten tid.

Vet inte om det har med just osäkerhet att göra?

• gladlouise

för mig har det inget med osäkerhet att göra..
    jag köper det jag tycker om, om det dessutom är trendigt så är det väl bara lite extra trevligt.

• idiblon

Jag tror att det är som en hobby för många, helt enkelt. Alla har inte så stort intresse av att skapa en egen stil när det gäller klädmode, det finns många andra sätt att ha en egen stil på.

• AnnaKlara

idiblon, ja så tror jag också. Att bli bra på den hobbyn betyder att man så mycket som möjligt överensstämmer med det mode som råder just nu.

• Nina svalan

Idiblon: Det du skrev är så rätt, ens identitet sitter inte i kläderna, men om man är intresserad så är det ngt man lägger pengar på.
    Jag är en av dom å jag har stot integritet och stark personlighet, älskar kläder å dyligt...men visst man köper inte sådant man är ful i, utan intresset ligger i at få fram de snygga sidorna m modets hjälp.
    Det var lite tankar från mig.

• Kejo

Äsch, inte behöver man vara osäker för att man följer modet.
    Därmed inte sagt att många söker just bekräftelse genom att alltid ha "rätt" saker, men långt ifrån alla...

Se det så här; modet är inget annat än en nytt sätt att bära/formge/färgsätta plagg.
    Har tex rött varit på modet länge blir man ju rätt trött på att se denna färg överallt. När då modet går över till grönt är det ju ganska skönt att hitta en ny färg att klä sig i.

Och visst tror jag att man påverkas av modet. För två år sedan trodde jag aldrig att jag skulle sätta på mig något gult, men nu när jag ser gula plagg överallt så har jag vant mig vid denna färg och har inte längre något emot den. Gör det mig till en osäker person för att jag påverkas av modet? Inte ett dugg.
    För många handlar modet om att exprimentera och prova nya saker.
    Inte alla vill ju gå omkring i samma stil hela livet.

PS; Och jag köper saker som är på modet i färger som jag antagligen inte passar i. Varför? För att det är snyggt och för att jag vill ha ett plagg i just den färgen. Enkelt.

• LaFontaine

Sexitro tog orden ur min mun. Jag älskar kläder och mode, men skulle självfallet inte klä mig i något jag inte passar i. Däremot hittar jag mängder med nya kläder och stilar som jag faktiskt passar i.

Kläder och mode är för mig ett intresse, precis som andra gillar nya dataspel eller golfklubbor.

• Poena

Jag följer trendenserna i modet för att det är en hobby för mig. Jag tycker det är kul att hitta nya fynd, hellre än att gå i samma typ av kläder varje dag. Det skulle jag bli urless på. Jag gillar förändring!

Sen kan jag lova att ingen ger mig bekräftelse pga mina kläder på jobbet t ex, ingen har den minsta aning om ifall jag är trendig/otrendig har dyra eller jättebilliga kläder på mig Än mindre märker de om jag köpt något nytt.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Fridapida

Jag vet att det inte har med osäkerhet o göra för min del. Varför tror folk att man måste vara osäker för att man bryr sig om sitt yttre? Hur ska jag säga detta så man förstår? Det är kul! jag tycker att det är kul med kläder och smink. Kul att mixtra o fixa. Varför är det så svårt att förstå?

• Minna07

Att följa modet är väll ingen stor grej? Kul med lite nytt och fräscht, man plockar ut det man gillar och sätter ihop flera(!) stilar som passar en själv. För visst kan man följa modet och samtidigt ha sånt man känner sig bekväm i!

För min del har det då inget med osäkerhet att göra, det är mer som ett intresse.

• Mrs Smith

Identiteten sitter visst i kläderna. Kläder och andra accessoarer har alltid varit ett sätt att förmedla en människas personlighet och status till omgivningen. Om man sedan vill följa modet eller inte är upp till var och en. Men jag slår vad om att ingen som säger att de inte förjer modet kan titta på en bild av sig själv från 1992 och undra hur man egentligen tänkte. Modet smyger sig in ändå.

Jag följer modet till viss del, just nu skulle jag aldrig sätta på mig ett par utsvängda byxor. För några år sedan skulle jag aldrig ha ett par smala osv

Jag tror att många människor (inkl jag) vill passa in i "flocken", det innebär att man inte vill sticka ut för mycket men ändå visa vem man är. Dessutom är förändring roligt. På samma sätt som vi tröttnar på en låt på radion eller en maträtt så letar vi efter nya sätt att visa vårt inre jag för andra. Är det fel? Det handlar ju ändå om kommunikation mellan människor - hur fle kan det vara?

Att ta avstånd från rådande ideal är också att förmedla sig själv via kläder. Det är en omöjlighet att inte göra det. Jag tror att vi alla i vissa situationer är mer eller mindre osäkra, hur denna osäkerhet visar sig är individuellt. Döm inte andra för att du själv inte har intresset!

• Sugarplum

haha...till en viss del är det nog. jag kan se alla dom som springer och köper alla dom trendiga färgade jeansen nu till våren- som kanske egentligen inte passar i dom haha deppigt

• SolOchSnö

Sweetolf: Jag kan titta på en bild av mig själv från 1992 och tycka att det såg ganska bra ut. Jag följde inte modet då heller, jag ser inte ut så nu men jag förstår hur jag tänkte. Å andra sidan var hela 1990-talet mesigt, du kanske skulle ha tagit 1987 som exempel istället

Jag "följer" inte modet om man tolkar det som att läsa modetidningar och kolla in de senaste trenderna och byta ut garderoben/frisyren/sminket därefter. Däremot styr och begränsar naturligtvis utbudet i affärer och så vidare mitt utseende.

Men jag tror inte att "brudar" som följer modet är osäkra. Det kanske är deras intresse och behöver inte alls ha något att göra med självförtroende. Däremot kan jag tycka att folk som ägnar mycket tid åt sitt utseende är ytliga och undra om de inte har något vettigare att tänka på

• TrailerTrash

Jag har aldrig följt modet efterssom det som är mode brukar ofta vara så tråkiga och fula kläder..Sen är det inte så kul att se ut som alla andra heller..

• Lilli77

Jag foljer modet ganska val men ser mig inte alls som nagon som ar osaker, snarare tvartom. Jag tycker att det ar kul med mode! Tycker det ar kul att prova mig fram, i bland blir det inte alldeles bra men det ar ju inte varre an att man gor annorlunda nasta gang.

Sen om nat som jag inte passar i ar modernt sa satter jag inte pa mig det bara darfor. Det ar ju aldrig bara en sak som ar modern.

Svar på tråden Vad är det med alla brudar som följer modet?