• Månedal

Bada katten!

Funderar på att för första gången bada vår ena katt. Hon fäller nåt fruktansvärt och har för mig att det brukar hjälpa.
    Nån som har lite tips att dela med sig av?
    Ska man ha bara vatten eller speciellt kattschampoo?
    Tips på hur man slipper få allt hår i avloppet?

• Svar på tråden Bada katten!
  • jony

Avskyr inte alla katter vatten?

• Annika 1983

jag har läst att man antingen ska ha kattschampoo eller något milt barnschampoo

Lycka till .

Tänk på att borsta pälsen lite innan så att inte allt fastnar i avloppet.

* Kram *
  • Annika 1983

annars kan du ta vanligt schampoo och spä ut det med vatten som vi gjorde till vår hund. Vet inte riktigt om man kan göra det på katter också?

* Kram *
  • Duddelisah

Jony: Nej, inte våra! Dom vill helst vara med inne i duschen

Kattschampo är bra men du kan använda såpa också - det är milt. Var jättenoga med sköljningen! Slippa håret i avloppet vet jag inte hur du ska undvika.... Lycka till!

** En underbar dotter och en bebis i magen **
  • MsNordqvist

Om det bara är för att bli av med lite löshår så räcker det med bara vatten. Vår hankatt löser grymt mycket hår just nu, och honom ställer vi bara i duschen en liten stund. Han gillar det

• jony

Mina katter får spader direkt det sprätter en liten droppe vatten....

• Tinzu

min syster blötte ned en handduk som hon gnuggade på sin ena kissekatt
    annars brukar hon bada dom och det går bra.

vet inte riktigt hur det gick med den där handduks ideén

• Månedal

tack för tipsen...

Hur göra ni med torkningen? Hårfön eller bara med handduk?
    Ska kolla om vi har nån såpa hemma..

Tror inte sambon blir glad över mitt "badningsbeslut", men har dammsuger ju inte efter henne så ofta som det behövs...

• Månedal

jony: Tror inte Sessan gillar vatten heller... Men det behövs verkligen!

• Birgitta2

Visst hjälper det med bara vatten. Men är det första gången och dessutom en vuxen katt så får du ta det försiktigt. Jag plockade fram en badbalja. Förberedde vattenflaskor (duschen kan skrämma) med varmt vatten (mååånga stora flaskor). Jag hade också en handduk i botten på baljan. Sätt katten i baljan och häll vattnet över katten tills den är genomblöt. Akta ögon och huvud. Massera katten (förberedelse för schamponering framöver). Och skölj igen. Jag föreslår att du inte använder schampo första gångerna, då katten faktiskt kan bli så rädd att den sticker. Då behöver man inte bli panikslagen med tanke på att den har schampo kvar i pälsen.

Ta det naturligt och lugnt så accepterar katten detta ganska snabbt.

Svar på tråden Bada katten!