• Månedal

Bada katten!

Funderar på att för första gången bada vår ena katt. Hon fäller nåt fruktansvärt och har för mig att det brukar hjälpa.
    Nån som har lite tips att dela med sig av?
    Ska man ha bara vatten eller speciellt kattschampoo?
    Tips på hur man slipper få allt hår i avloppet?

• Svar på tråden Bada katten!
  • Kamikazee

Jag har för vana att bada mina katter med jämna mellanrum. Det är inte superpopulärt men det funkar. För det första - se till att klorna är klippta innan. En katt som inte gillar att bada kan få för sig att klättra på ens armar
    Jag brukar använda mig av duschen och ett kattschampoo - men det går bra med diskmedel också. Första gången du duschar den så behöver du nödvändigtvis inte använda schampoo utan rent vatten. Det går fortare (ifall katten tycker att hela proceduren är mycket obehaglig) och du får bort överflödig päls genom att massera katten. En sak som är viktig att tänka på är temperaturen på vattnet. Den ska ligga på en 38 grader, det får inte vara för varmt och inte för kallt. Och ifall du ska använda schampoo se till att pälsen är ordentligt genomdränkt innan du tar till schampoo. Och när du ska skölja ur - skölj jättenoga i minst 5 min. När du tror att du fått ur allt schampoo skölj en gång till. Se till att du har ett par badlakan i närheten, ett för att krama ur den värsta vätan och den andra till att torka och värma katten. Ofta blir katter ganska nedkylda när man slutar duscha dem så det är bra om man ser till att få bort så mycket vatten ur pälsen som möjligt.
    Katten lär självklart bli jättesur och tycka att du är en hemsk matte Ha kameran i beredskap - en badad katt ser otroligt rolig ut

• Månedal

Tack för hjälpen!

Nu ska det bli duschning!!!

Återkommer med hur det gick!

• Kamikazee

Vanligt människoschampoo bör man inte använda på katter - det innehåller vissa starka kemikalier som inte är bra för katten. Barnschampoo är i så fall bättre, men man rekommenderar att använda specialanpassat schampoo till katter.

• ÄngelBängel

Min katt är inte heller förtjust i vatten så vi brukar vara två de få gånger vi duschar henne (= när hon fått motoroljafläckar i pälsen) Hon protesterar mycket först men när hon väl är blöt tror jag att hon inser att ju mindre hon bråkar desto snabbare är duschningen över.

som kamikazee säger: ha flera badlakan till hands, en kattpäls innehåller mycket vatten efter dusch och de blir snabbt kalla om de lufttorkar.

En liten godsak som uppmuntran efter plågan och en lugn vrå att tvätta sig i efteråt är också bra. Hur väl du än tvättar en katt vill den göra om det själv efteråt

• Månedal

Hon var så DUKTIG!

Tvättade henne inte så jättenoga nu eftersom det var första gången. Tog med mig katten in i duschen, lade en handduk över avloppen försäkerhets skull. Använde bara vatten, och visst, hon älskade det inte (jamade in hel del), men började kurra på en gång efter när jag började torka i famnen. Sen borstade jag henne och hon tvättade sig själv samtidigt.

Blev ganska mycket päls som åkte av

• Annika 1983

ååh skönt o ha det gjort. Borde bada mina gossar också men det får vänta. Som dom fäller

* Kram *
  • MsNordqvist

Månedal: Så bra Då har hon inga hemska erfarenheter från den här gången heller, så då går det nog bra i fortsättningen också

Jag tror jag ska bada lille herrn ikväll, han skulle behöva bli av med lite päls

• Månedal

Precis min tanke. Det var därför jag inte tog så noga idag. Just för att det var första, men inte sista gången. Bäst att vänja henne lite först.

Att bada katter idag "smittar" visst...

• whitetiger

hehe min gammla katt fick man vara två man för att bada hon hehe
    en fick hålla ner henne i badkaret med tjocka handskar och till fick tvätta henne
    tur att hon inte behövde genomlida det särskilt ofta .. bara när hon lyckades smitta ut :)
    och det var inte ofta :)

• Rosie Nielsen

Jag har aldrig provat bada/duscha min katt ännu men hon är då
    inte rädd för vatten heller...mest nyfiken på vad det är *hehe*
    Hon ska alltid sitta brevid en då man är där...helst på badkarskanten och doppa tassen i vattnet...så himla sööööt!
    Däremot så har hon faktiskt ramlat i badkaret en gång då barnen
    badade och visst,hon ville ju fort som attan upp därifrån men
    hon satte sig ändå brevid och bara putsade sig själv

• Minne

Jag badar mina katter ganska ofta, en av dem varje vecka, jag har tre perserkatter och vill man slippa hår inne och hålla sin allergi borta så göt man det ju gärna, för katterna vill man inte vara utan!
    OM du ska använda diskmedel, så måste du späda det ordentligt, det är direkt skadligt för huden..3 ml till en liter vatten...löser fett väldigt bra, så har man en katt med väldigt lätt tovad päls så kan ju det rekommenderas. Men använd ett bra kattschampo efteråt och skölj, skölj och åter skölj.....Jag läste att det gick bra att bada din katt TS så jag säger bara grattis!!! bada henne ofta så blir det lätter och lättare...
    Minne

• Månedal

Nåja... alltför van kommer hon nog inte bli. Ska väl försöka bada henne 2 ggr/året eller nåt. Hon är bara inne, så hon blir ju inte direkt geggig eller så..

Svar på tråden Bada katten!