• Anonym (Fegis)

Scenskräck!

Jag har scenskräck. Tycker det är så otroligt jobbigt att stå inför en folkmassa. I morgon ska vi några på jobbet hålla samandrag och jag HATAR det. Har ni några tips som gör att jag slipper så med darrande ben och darrig röst..?? Det är så pinsamt när det syns.. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Scenskräck!
  • Anonym

föreställ dej dem nakna haha
    ne men tänk på att du inte står där helt själv. de är värre.
    fråga ananrs om nån anann kan säga lite mer o du lite mindre. om du kan göra anddra saker som dela ut lappar? byta overhead pappeR? om ni har sånt. osv.

• Tisseltott

Var VÄL förberedd. Repetera om och om igen. Det gör att du känner dig säkrare.

Undvik att se folk i ögonen. Kolla på väggen bakom eller i pannan på folk. Ingen märker någon skillnad.

Ha papprena på "talarbordet" om det finns ett sådant så att du slipper hålla i dom, så det syns att du darrar.

Håll händerna knäppta under brösten ungefär.

Försök att slappna av. ANDAS med magen. Du tänker mer på det än andra gör, ingen bryr sig eller ser om du är nervös så som du kanske tror.
    Det är inte så allvarligt som det känns för stunden?!

/Från en med STOR scenskräck

• Anonym (Fegis)

Men benen darrar bokstavligen. Det är ju så pinsamt.. Usch.. finns det inget lugnande te eller nåt.. Fy

• Tisseltott

Jag vet hur det är. Mina ben bär mig inte heller som de ska i såna situationer.
    Det är lite sent nu kanske men om man har stora besvär kan man få lugnande utskrivet av en läkare.
    Annars vet jag tyvärr inte.
    Gå in på toan innan och dansa lite fånigt, det har jag gjort några ggr för att lätta på spänningarna! Funkar lite iallafall.

• Anonym (Fegis)

Ja tänk om man kunde få i sig ett par glas vin innan,då är man ju bra lugn , men det går ju inte... Bläää hatar det här!

• Tisseltott

Haha, ja den tanken har jag ofta haft!! Fan om man bara kunde få ta sig en sup innan!
    Men prova mina tips iallafall, det underlättar lite åtminstone.
    Prova även att repetera inför din sambo eller nån kompis.
    Lycka till imorgon!

Svar på tråden Scenskräck!