• Anonym (oro)

RH neg

Jag vill gärna ha ett barn till men är oro pga att jag HAR
    Bodgrupp Rh- neg och har bara läst så neg om att ha den blodgruppen

först att missfall risken ökar
    större risk att få dödfött barn
    och att det bildaas antkoppar moderkakan

och om det första barnet var en poje så ökade risken ännu mer detta är vad folk har berättar för mej.

Har pratat med en barnmoska om min oro men tog den inte på allvar. för när och om jag blir gravid igen så vill jag har mer kontroller och även fler ul för att slippa känna strss att något är fel och jag vill absolut inte gå över tiden för när jag väntade sonen fick jag en så panik när jag gick över tiden men ingen lyssnade.

vAD KAN HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OCH VAD KAN JAG KRÄVA.

vill ju veta innan jag blir gravid igen och funderar att byta mvc som tar detta allvar om dte blir aktuellt.

• Svar på tråden RH neg
  • ako

Jag är rh neg och jag har två friska barn, min mamma likaså och hon har 10! friska barn. Du behöver inte vara orolig!

• Maja21

jag är med Rh-neg fick en dotter i augusti frisk som en nötkärna och hon är med Rh-neg så jag behövde ingen spruta.

• Anonym

Jag är oxå RH negativ och jag har genomgått 3 grav och fått 4 barn varav den första var en son, sen 3 döttrar. Jag har fått D-vitamin sprutor efter förlossningarna för att inte det ska bildas antikroppar (har jag för mig att det var)

TS jag tycker inte du ska oroa dig för detta! Men du har rätt att få svar på dina frågor i saken! Hoppas din oro stillas lite i alla fall och lycka till med nästa grav!!

• JHarvey

men...eftersom du har fått sprutan och de automatiskt tar fler blodprov när du blir gravid så beöhver du ju inte vara orolig...? Iaf inte MER orolig än vad man automatiskt är när man är gravid...!

• barnensrätt

Det som är "grejen" med rh- neg är att man KAN (MYCKET OVANLIGT) drabbas av Rh-immunisering..

Med detta menas att dina vitablodkroppar ser barnet (OM barnet är pos.) som "inkräktare" och försöker alltså "slå ut det"..

Så var det för mig... men mina barn är friska och mår jättebra..
    Det som under graviditeten händer är att du varannan vecka får lämna blodprov där dem kollar hur höga halter XXXX (kommer ej ihåg vad det hette) du har i blodet...

Sedan blir det också endel fostervatten prover... fyra st med första (tre med andra)
    "Standard" är (OM allt ser bra ut) att dem sätter i gång förlossningen senast i vecka 36.. detta pga att halterna XXXX brukar "rusa i taket" mot slutet...

Finns även skräcksenarios där man tvingas byta blod på barnet genom magen (ovanligt)

Efter förlossningen så övervakas barnet noga...de tar prover å så, är barnet mycket på verkat av dina antikroppar så sker ett blodbyte på barnet....

Men allt som jag skrivit ovan sker ju ENDAST om du har en immunisering... detta kontrollerar man tidigt i graviditeten.

• Anonym (oro)

Tack för alla lungade svar men efter man hör så mycket och då vill man
    ändå att mer kontroller så inget händer med barnet.

• svarta

Jag är oxå Rh neg. Jag var orolig då jag fick reda på det, eftersom jag hade hört att det skulle kunna bli bekymmer under graviditeten. Till mig har sagts att det egentligen inte har någon större betydelse. Det är sällan som mamman blir immuniserad av barnets blod och om det sker, sker det nästan alltid vid förlossningen. Jag läste i en vetenskaplig artikel att risken att bli immuniserad är drygt 1 % efter 6 graviditeter med dagens kontroller. Alltså inte någon större risk.

För säkerhets skull så tar de extra blodprover på mig under graviditeten och sedan kontrolleras barnets blod efter förlossningen och man får en spruta om man inte har samma rh-faktor.

• desi

jag e Rh- har ett MA & en fullt frisk dotter !

min mormor är Rh- och har 7 friska barn!

♡Stolt Mamma till Moa Grace♡
  • Anonym

Hej Jag vill berätta att jag har tre döttrar och har rh- ingenting har varit konstigt vid mina grav.. har ju bara fått en spruta efter förl.... Du behöver inte vara orolig

• Medusan

Jag är också Rh-neg, och det visade till min stora förvåning att min sin också var det så det var ingen fara på taket, och det skulle det ju inte varit annars heller eftersom jag då fått den där sprutan

• Habaladabala

ts,
    Tycker du ska vända dej till en annan bm som tar din oro på allvar! De har ingen rätt att avgöra vad som är ok att vara orolig över eller inte!

Är det sant att rh- ökar risken för mf?? Redan innan man fått nåt barn?

• Anonym (oro)

kul att höra solskenhistorer som sagt jag har ju bara hört dålig om att vara den blodgruppen och ska väl inte låta min oro stå i väggen för ett till barn.

Men ska nog går till en annan Bm för dte är ändå viktig att dom tar min oro på allvar.

Det är ju inte aktuellt med ett barn nu men vi tänke att göra ett nytt förök till hösten
    då åker vi till finland för en insemation.

• Maggis Nervis

Jag har aldrig hört om dina påståenden tidigare, jag är själv RH neg. och har inte märkt av mer av detta mer än att jag fick en spruta på bb då min fullt friska dotter var RH pos. Denna gång tar dom bara ett extra blodprov så att jag inte utvecklar antikroppar och det är inget fel på varken mig eller pojken jag bär på, så nog vågar du skaffa fler barn!

Jag tycker också att du ska prata med en annan BM, det är deras jobb att ta din oro på allvar!

o nej, jag har aldrig hört något om ökad mf risk pga rh neg....

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • december bebis

Jag är oxå RH negativ . Har 3 fullt friska barn som alla är RH positiva.  Fått en spruta efter varje barn på BB o är man RH neg så tar de ju 2 xtra blodprover pga av det under graviditeten för o se om du bygger upp antikroppar så de har ju eg xtra koll på dig under din graviditet

• mia maria

Jag är oxå Rh-negativ o fick veta det då jag var gravid. Har nu en son som är positiv, men fick ju en spruta efter förlossningen.
    Har dock haft 2 mf efter detta - kan det ha att göra med att jag är Rh-neg alltså tro??
    Vad kan man göra isåfall?
    Är dock inte aktuellt med fler barn just nu, men de kan ju tänkas bli, så nu blir jag lite nojig...

Svar på tråden RH neg