• Anonym (oro)

RH neg

Jag vill gärna ha ett barn till men är oro pga att jag HAR
    Bodgrupp Rh- neg och har bara läst så neg om att ha den blodgruppen

först att missfall risken ökar
    större risk att få dödfött barn
    och att det bildaas antkoppar moderkakan

och om det första barnet var en poje så ökade risken ännu mer detta är vad folk har berättar för mej.

Har pratat med en barnmoska om min oro men tog den inte på allvar. för när och om jag blir gravid igen så vill jag har mer kontroller och även fler ul för att slippa känna strss att något är fel och jag vill absolut inte gå över tiden för när jag väntade sonen fick jag en så panik när jag gick över tiden men ingen lyssnade.

vAD KAN HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER OCH VAD KAN JAG KRÄVA.

vill ju veta innan jag blir gravid igen och funderar att byta mvc som tar detta allvar om dte blir aktuellt.

• Svar på tråden RH neg
  • cissan81

Jag är rh-neg och fick en frisk och fin liten tjej i juli. Hon är rh poss. Inga problem alls. Har haft 1 missfall.

• barnensrätt

Jag är rh- har gått igenom två graviditeter MED IMMUNISERING..

Svårt att ge dig svar på din oro... är du immuniserad eller endast negativ?

• Sasseluring

Jag är oxå rh-neg...

Men jag har aldrig upplevt det som något negativt eller konstigt....Glad

Fick dessutom oxå en pojke o gick 18 dagar över tiden....

Nu har vi ju i o för sig fått avbryta 2 grav. efter det men av HELT andra anledningar som inte har med min blodgrupp att göra det minsta....

Det negativa du har hört måste väl vara sånt som kan inträffa om man inte får den där sprutan efter förlossningen med antikroppar. Den som man måste ha om barnet har en annan blodgrupp eller hur det nu är....

Självklart ska barnmorskorna ta din oro på allvar!!!!!!!!!!!!
    Det är ju deras jobb att övertyga dig om att det här inte är så farligt!

Har för övrigt en jobbarkompis som oxå är rh neg...o hon har 4 friska barn................

• fanny20

jag är också rh- och min son född i nov rh+, när det är så så får man en spruta för att skydda om man vill skaffa barn igen för om det blir så kan kroppen stöta bort det nya fostret, därför får man en spruta för att undvika det. År barnet man får också rh- så är det ingen fara och man behöver ingen spruta. Under graviditeten få man ta flera blodprov för att kolla så att kroppen inte bildar antikroppar mot fostret.

• Anonym

Min mamma är Rh- och hon har två friska barn, det första Rh+, det andra Rh-. Inga missfall eller andra problem. Och det var mer än 30 år sen det, och idag har man ännu bättre koll på allting.

• TMRJ

hej jag är rh-neg o min sambo pos.vi fick en kille-97 o sen en tjej-01,ing problem,mina barn är båda neg,så jag behövde ingen spruta,som dom ger ifall barnen är neg,för då stöter kroppen bort nästa barn...

• TMRJ

ifall barnen är pos ska det stå...

• Anonym (oro)

min son är ju postiv och jag fick ju dne där sprutan efter förlossningen
    så vi har inte samma blodgrupp.

vill ju verkligen ha fler kontroller  och sen kan inte vi få barn på  den naturliga vägen utan vi måste göra en donatorinsemation.

• lia76

Jag är RH- min dotter blev oxå RH-
    Har inte hört talas om att missfall ska öka om man är RH-
    Dock att man kan bilda antikroppar mot sitt nästa barn om det första barnet var RH+ och man inte fick den här sprutan...

Men jag ser inga nackdelar till att skaffa ett barn till
    lycka till

TMRJ skrev 2007-03-14 20:03:23 följande:
    hej jag är rh-neg o min sambo pos.vi fick en kille-97 o sen en tjej-01,ing problem,mina barn är båda neg,så jag behövde ingen spruta,som dom ger ifall barnen är neg,för då stöter kroppen bort nästa barn...
    Du menar väl om barnen är positiva
    Det är då man får sprutan, inte om de är negativa
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • kissmekate

Är rh-neg och kommer få ta två extra blodprov i min nuv graviditet. Fick en flicka för 9 månader sedan och hon är pos. Så lite extra koll har man på mig.

Svar på tråden RH neg