• JsN

Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?

Jag blir inte förvånad om människor inte kan hålla ett studiebesök/föredrag på engelska. De flesta av oss jobbar inte inom internationella företag och har därför svenska som vårt fackspråk.

Bonanza skrev 2007-03-14 22:49:14 följande:
    Jag blir också helt chockerad när jämnåriga människor inte kan klara sig på engelska! Helt fascinerande. Hur lyckas man undgå att lära sig hjälplig engelska undrar jag då?
    Ja, jag blir förvånad om någon inte kan hjälpligt klara sig på engelska. Men att hjälpligt klara sig är en helt annan nivå än ens ett djupare samtal.
    brokig skrev 2007-03-14 23:04:41 följande:
    Man träffar ju normalt på det flera gånger dagligen. Utöver mitt boende, mitt umgänge och mina studier så tvingas jag ändå prata engelska flera gånger om dagen. Alltid är det någon turist som frågar efter vägen till tågstationen, undrar var man kan växla pengar eller behöver översättningshjälp.
    Gör du? Det gör inte jag! Just nu kan jag inte komma på när jag senast var i en situation då jag i mitt dagliga vanliga liv pratade engelska. (Bortsett från självvalda situationer med litteratur på engelska, samtal med engelskspråkiga vänner och surfande på engelskspråkiga sajter eller resor utomlands)
    brokig skrev 2007-03-14 23:04:41 följande:
    Jag skulle tycka att det var hemskt pinsamt att inte kunna besvara dessa enkla frågor utan istället bara gå vidare utan att ens förklara sig. Man får ju hoppas att de flesta iaf kan säga enkla ursäktande fraser som:"Unfortunately my English isn't very good" eller"I'm sorry, I don't speak English
    Nu utgår du ifrån dig själv och vad du skulle tycka var pinsamt att inte kunna. Det finns mycket saker som jag tycker är självklart att jag kan och klarar och som det utifrån mina förutsättningar skulle vara synnerligen pinsamt om jag inte kunde, huruvida andra tycker samma brister vore pinsama eller inte lämnar jag upp till dem att bedöma. Det går alldeles utmärkt att med kroppsspråk förmedla att man tyvärr inte förstår vad en människa säger.
    *hälsosamt lat*
  • JsN
    JsN skrev 2007-03-15 08:07:39 följande:
    Jag blir inte förvånad om människor inte kan hålla ett studiebesök/föredrag på engelska. De flesta av oss jobbar inte inom internationella företag och har därför svenska som vårt fackspråk.
    Nu läste du nog inte riktigt vad jag skrev. Eftersom du åter i ditt svar pratar om företag som jobbar internationellt.
    brokig skrev 2007-03-15 12:21:43 följande:
    Däremot kan jag tycka att den 30-åriga informatören rimligen bör kunna berätta om företag och produktion på hyffsad engleska, särskilt då besöken är planerade och hon/han har tid att föreberda sig inför föredraget. Vi talar nu alltså inte om små familjeföretag med tre anställda utan om stora svenska företag med internationella kunder.
    För jag fortsätter att mena att de allra flesta jobbar inte på företag där de mer än i undantagsfall kan komma att förväntas av dem att de ska hålla en presentation på engelska. Så nej, det förvånar mig inte att människor inte är bra på det!

När jag pluggade var engelska i myket det självklara språket och jag vet att många internationella företag använder engelska som koncernspråk och när man befinner sig i en miljö där engelska är det självklara språket så är det lätt att glömma att för de allra flesta är svenska det alltigenom rådande språket oavsett ålder och oavsett jobb.
    *hälsosamt lat*
Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?