• brokig

Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?

Jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på en svensk person i min egen ålder (mellan 20 och 30) som inte kan göra sig förstådd eller förstå ordinär engelska. Jag förstår att min farmor med 6 år i grundskolan och ingen språkundervisning enbart använder svenska, men när jämnåriga befinner sig på samma nivå trots vårt moderna samhälle med enormt informationsflöde, flitigt utlandsbesökande och internationell lagstiftning.

Under min utbildning åkte vi ofta på studiebesök på olika företag. Jag tyckte alltid att det var lika pinsamt när den 30-åriga informatören/personalchefen/kvalitetssamordnaren antingen pratade bedrövlig engelska eller inte ens gav det ett försök. Jag köper faktiskt inte att man "inte vill eller vågar prata engelska". Det förväntas att man kan det.

Jag skulle uppskatta att ungefär 60% av min kommunikation/information sker på engelska.

På svenska sker surfandet på FL, kontakten med svenska företag och myndigheter, kommunikation med familj, pojkvän och mina svenskspråkiga vänner (ca 75 %), kontakter med butikspersonal och grannar (ca 90 % svenskspråkiga).

På engelska sker all min undervisning, inläsandet av all kurslitteratur som är på engelska, all kontakt med lärare, kurskamrater och annan muntlig framställning under skoltid, kontakt med icke-svensktalande grannar och vänner, det mesta av surfandet och tidningsläsandet (the Guardian) samt i stort sett all rörlig media. Jag har ingen tv utan ser vissa program på web-teve vilket främst är eurosport och sen en del dvd-film. Där brukar jag välja bort textremsor i den mån de finns (ser mycket importfilm).

Självklart kan det vara svårt att förstå engelska som talas på ett sätt man inte är van vid. En vän från Uganda får ofta upprepa sig både en och två gånger när jag inte hänger med. Om man har invandrat till Sverige och inte lärt sig engelska i hemlandet kan det självklart också vara tufft, liksom om man har något typ av språkligt/mentalt handikapp.

Tycker ni att att det är okej att inte vilja prata eller kunna prata engelska? Förväntar ni er att folk i er egen ålder kan det?

Vore jätteintressant att höra hur ni ser på saken och kanske om det spelar någon roll var man bor.

Jag bor i en storstad i Mellansverige

• Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?
  • Älgen

Tar för givet att alla yngre i Sverige kan engelska. Det är ju ett språk som finns i vårt samhälle så mycket så man kan ju inte undvika det...

• Dino78

Jag blir förvånad när jag hör att någon inte kan alls men jag bryr mig inte mer om det. Kan dom inte såkan dom inte.Vill dom inte såvill dom inte. Man behöver inte kunna det för att överleva i Sverige.
    En kompis till mig berättade för mig att hon inte kunde engelska alls, vi är jämngamla. Hon fick nyss jobb med 22,000 i månaden.
    Jag som hade högsta betyg i engelska är arbetslös bortsett från ett ynkligt städjobb som iom höjda fackavgifter gör att jag går back.
    Så..ja, det är väl min åsikt det

Bor i småstad i mellersta Sverige.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    Bonanza skrev 2007-03-14 22:49:14 följande:
    Jag blir också helt chockerad när jämnåriga människor inte kan klara sig på engelska! Helt fascinerande. Hur lyckas man undgå att lära sig hjälplig engelska undrar jag då? Missa inte: www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b4106p548473.h...
    Genom att inte vara det minsta intresserad. Genom att inte lyssna utan bara läsa när man ser på film.
    Jag tycker också det är lite skumt, men det tycker jag vad gäller många grejer som jag själv ser som en självklarhet.
    DIF i själ och hjärta
  • HotMamaAndersson

Tycker hela detta är diskremenering... Jag har svårt för all sorters språk och just dem du/ni träffar på har kanske oxo det! Tycker det e fult och över huvudtaget bara ta upp det. Vadå är man i sverige så är det faktiskt svenska som gäller!!är man i england så är det engelska

• brokig

Jag tycker inte att det är diskriminerande att förvänta sig att folk kan engelska i Sverige eftersom svenska inte alls är gångbart internationellt. Om det vore diskriminerande så skulle man ju aldrig få föredra en arbetssökande med språkkunskaper framför en med svenska som enda språk.

Jag är förvånad över att man inte kan kunna någon engelska alls i Sverige idag. Man träffar ju normalt på det flera gånger dagligen. Utöver mitt boende, mitt umgänge och mina studier så tvingas jag ändå prata engelska flera gånger om dagen. Alltid är det någon turist som frågar efter vägen till tågstationen, undrar var man kan växla pengar eller behöver översättningshjälp. Jag skulle tycka att det var hemskt pinsamt att inte kunna besvara dessa enkla frågor utan istället bara gå vidare utan att ens förklara sig. Man får ju hoppas att de flesta iaf kan säga enkla ursäktande fraser som:
    "Unfortunately my English isn't very good"
    eller
    "I'm sorry, I don't speak English"

Dino78: Jag menar inte att man är mer lyckad för att man pratar engelska, utan snarare att det är något man försväntar sig av alla samhällsmedborgare. Lite som att alla ska kunna betala sina räkningar, sköta sin hygien och följa gällande lagstiftning.

• presens konjunktiv

Jag blir också väldigt förvånad när folk säger sig inte prata engelska alls. Men min erfarenhet är snarare att folk tror sig prata mycket bättre engelska än de faktiskt gör.

• lejoch

Ja, jag blir förvånad.
    Samtidigt kan jag förstå det för mycket av min engelska kommer från kurslitteratur, att jag har umgåtts med utbytesstudenter och att jag läser böcker även på engelska.
    Om man inte har pluggat efter gymnasiet, gått en utbildning där inte engelska krävs eller umgåtts med personer från andra länder... Jag kan tycka att det skulle försämra filmupplevelsen att bara läsa vad de säger i filmen, men när jag kollar på franska, kinesiska eller tyska filmer gör jag ju likadant.
    Så jag borde inte vara förvånad.

• lata kocken Johanna

Klart att det varierar men de flesta klarar ju av att göra sig förstådda, är det någon som inte gör det så räknar jag med att de har svår dyslexi eller liknande. De personerna brukar ha väldigt svårt att skriva på svenska också (skriver ofta som de tror att det låter osv).

Det jag blivit mest förvånad över var en ryska som UNDERVISAR i engelska på universitet i Ryssland. Hennes engelska var sämre än en 7-8e klassares.

• Moonis

Medans man går i skola så tränar man ju hela tiden på engelska men sen glöms det bort en del om man inte har användning av det.
    Jag pratar inte jätte bra engelska nu för jag har helt enkelt inte haft behov att använda det. Jag förstår engelska bättre än jag kan prata det

Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?