Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?
Jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på en svensk person i min egen ålder (mellan 20 och 30) som inte kan göra sig förstådd eller förstå ordinär engelska. Jag förstår att min farmor med 6 år i grundskolan och ingen språkundervisning enbart använder svenska, men när jämnåriga befinner sig på samma nivå trots vårt moderna samhälle med enormt informationsflöde, flitigt utlandsbesökande och internationell lagstiftning.
Under min utbildning åkte vi ofta på studiebesök på olika företag. Jag tyckte alltid att det var lika pinsamt när den 30-åriga informatören/personalchefen/kvalitetssamordnaren antingen pratade bedrövlig engelska eller inte ens gav det ett försök. Jag köper faktiskt inte att man "inte vill eller vågar prata engelska". Det förväntas att man kan det.
Jag skulle uppskatta att ungefär 60% av min kommunikation/information sker på engelska.
På svenska sker surfandet på FL, kontakten med svenska företag och myndigheter, kommunikation med familj, pojkvän och mina svenskspråkiga vänner (ca 75 %), kontakter med butikspersonal och grannar (ca 90 % svenskspråkiga).
På engelska sker all min undervisning, inläsandet av all kurslitteratur som är på engelska, all kontakt med lärare, kurskamrater och annan muntlig framställning under skoltid, kontakt med icke-svensktalande grannar och vänner, det mesta av surfandet och tidningsläsandet (the Guardian) samt i stort sett all rörlig media. Jag har ingen tv utan ser vissa program på web-teve vilket främst är eurosport och sen en del dvd-film. Där brukar jag välja bort textremsor i den mån de finns (ser mycket importfilm).
Självklart kan det vara svårt att förstå engelska som talas på ett sätt man inte är van vid. En vän från Uganda får ofta upprepa sig både en och två gånger när jag inte hänger med. Om man har invandrat till Sverige och inte lärt sig engelska i hemlandet kan det självklart också vara tufft, liksom om man har något typ av språkligt/mentalt handikapp.
Tycker ni att att det är okej att inte vilja prata eller kunna prata engelska? Förväntar ni er att folk i er egen ålder kan det?
Vore jätteintressant att höra hur ni ser på saken och kanske om det spelar någon roll var man bor.
Jag bor i en storstad i Mellansverige