Inlägg från: gealach |Visa alla inlägg
  • gealach

Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?

Svår fråga - acceptabelt, ja. Man kan inte kräva av folk att de ska kunna något annat språk än sitt modersmål. Visst är det svårt att få många jobb om man inte kan det, men man ska ju kunna förväntas klara sig med bara svenska i Sverige.

Sedan kan man tycka att det är lite underligt att man inte lyckats snappa upp någonting alls med tanke på hur tidigt man börjar med engelska i skolan numera och hur mycket engelska som finns runt omkring oss. Men har man nu inte snappat upp ett smack så är det ingen som kan kräva det av en, anser jag.

presens konjunktiv skrev 2007-03-15 07:45:31 följande:
    Jag blir också väldigt förvånad när folk säger sig inte prata engelska alls. Men min erfarenhet är snarare att folk tror sig prata mycket bättre engelska än de faktiskt gör.
    Japp, många tror sig vara mycket bättre än de faktiskt är, och många andra underskattar sin förmåga också. Jag känner folk som säger att de inte kan, men sedan kan mycket mer än man anade.
    lata kocken Johanna skrev 2007-03-15 07:51:16 följande:
    Klart att det varierar men de flesta klarar ju av att göra sig förstådda, är det någon som inte gör det så räknar jag med att de har svår dyslexi eller liknande.
    Samtidigt handlar ju dyslexi endast om det skrivna språket. En dyslektiker kompenserar ofta skrivsvårigheterna med att vara mycket verbal och snappa upp det muntliga språket snabbare, och med tanke på hur mycket engelska vi hör dagligen så borde man ju ha fått lite grann därifrån, även om man inte lärt sig skriva språket (och med tanke på hur krånglig och ologisk engelsk stavning faktiskt är, så är det väl en under att någon lär sig det).
  • gealach
    Åsa skrev 2007-03-15 23:54:26 följande:
     Å andra sidan är min egen tyska efter sex års studier inte bättre än att jag ytterst ogärna kommunicerar muntligt på den (läsförståelse går hyfsat).
    Tänk på att om du hade hört lika mycket tyska på radio och TV som du hör engelska så skulle du kunna prata med mycket större säkerhet. Dessutom lär du ha använt mer engelska än tyska sedan du slutade skolan. Språk man inte använder "tappar" man ju, tyvärr.

Det som gör att svenskar generellt är bättre på engelska än t.ex. tyskar och fransmän är för att dessa sällan hör engelska annat än i klassrummet.
Svar på tråden Svensk som inte behärskar engelska, acceptabelt?