• Pecas

Nervös för katetern...

Jag ska göra ett planerat snitt, och är mest nervös för katetern... (Knasigt, jag vet - man ska genomgå en stor bukoperation och det man oroar sig för är att trycka in en liten slang i urinröret).
    Exakt hur går det till att sätta in en kateter?
    Gör det ont?
    Hur länge har man den?
    Drar dom bara för att få ut den igen?

Tacksam för all information ni kan ha i ämnet.

• Svar på tråden Nervös för katetern...
  • Jewell

På katetern finns en sorts glidmedel som innehåller bedövningsmedel så du behöver inte oroa dig över smärtan.
    På endan av katetern finns en liten ballong som man fyller med koksaltslösning eller luft så denhålls på plats. När den ska ut tar man bara bort fyllningen i ballongen och katetern åker ut.

Misstänker du kommer att ha katetern tills du kan stiga upp själv och gå på toan.

Har inte själv haft en kateter men satt dom ofta i mitt arbete inom vården.

Att sätta in den går till genom att du först blir tvättat i underlivet och sen ska du sätta upp benen i vinkel så är det lättare att hitta in. Oftast tejpas katetern fast i ett av benen så den hålls på plats.
    Kan oxå ske på annat vis beroende på den som sätter in den.

• sunny79

kateter sättning är det minsta du ska oroa dig för.... Jobbar som syrra så det har blivit en coh annan katetersättning

Lite hur det går till:
    1. man tvättar
    2. bedövningskräm sprutas in och man väntar en stund för att de inre "musklerna" ska slappna av de med.
    3. Katetern sätts in försiktigt och det brukar inte vara svårt eller göra ont för tjejjer värre är det för män med prostata och grejjer.
    4 När katetern är inne fyller man försiktigt upp en liten ballong som sitter längst fram på KAD så att den ska sitta kvar. Känns inte för den som fått KAD
    5 Klart!!

När den ska dras så kuffar man bara ur ballongen och drar gör inte ont det heller..... så katetern är som sagt det minsta du ska vara rädd för!!!

Lycka till

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
  • Julias mamma

Jag kan säga att jag upp över öronen nervös över katetern och ville inte på några villkor ha den...

Jag har själv jobbat inom vården och satt kateter och jag bestämd på att det skulle aldrig sättas på mig....

Men det var inte alls lika illa som jag trodde....jag kommer inte ens ihåg hur det kändes när dom satte den, förmodligen kändes det inte alls....

Och när dom drog ut sved det lite bara, men det gick över blixtfort...

Så du behöver inte vara orolig...

• innana

Kan säga att katetern berörde mig inte det minsta på mitt kejsarsnitt. För det första stte de den när spinalbedövningen var gjord, så jag kände det inte alls. När de drog ur den satt jag i godan ro dagen efter i skräddarställning och ammade, "jag har tagit den nu" sa barnmorskan- "jaså", sa jag. Det sved inte heller, dessutom är du ju smärtstillad av tabletter efter snittet så känseln är nedsatt ändå. Var lugn du!

• MammasÄlsklingar

Det kändes inte ens .. kommer gå kanon fint ska d se

• mHalmstadsmamma

Kommer knappt ihåg hur det var blev så panikbrottom men nån bedövningsalva fick jag inte de bara satte den, klart.

Fast jag tänkte inte så mycket på vad de gjorde en tog blodprov (korstestade blodet) och en satte kateter och en massa andra sprang omkring och vimsade.......Blev katastrofsnittad

• Maddeli

Kan inte låta bli att skratta, inte illa menat dock! Känner så väl igen mig själv, hakade upp mig på exakt samma sak inför mitt planerade snitt, själva snittet och att barnet verkade jag inte bry mig så mycket om MEN att jag skulle få en kateter i urinröret, det var jobbigt det!!! Så klart gick det hur bra som helst, gjorde inte ett dugg ont och var inga problem när den skulle dras.

Lycka till med allt! Det kommer inte vara några problem med katetern! Koncentrera dig på det andra!

• knodden och vi

Jag ska snittas o ja som du oroar mig över kad. men min bm har lovat att sätta den efter bedövningen är lagd. En mindre sak att oroa mig över. Själv är jag skräckslagen över spinalen, fy katten!!

• mammacatta

Tänk inte på det negativa - då KOMMER det att göra ondare, jag lovar!

Tänk på att du ska få en bäbis!
    En gullig liten skrikig bäbis, som bara älskar DIG och som är liten och hjälplös och luktar... tja, inte rosor iallafall, men gott ändå!

*suck*
    Vill börja på min 3:e snart.

• Pecas

Tack för alla svar och information om hur det kan gå till.

Två veckor kvar... Ska bli så spännande att se vem den här lilla personen som knådar mina inälvor är.

Svar på tråden Nervös för katetern...