• Pecas

Nervös för katetern...

Jag ska göra ett planerat snitt, och är mest nervös för katetern... (Knasigt, jag vet - man ska genomgå en stor bukoperation och det man oroar sig för är att trycka in en liten slang i urinröret).
    Exakt hur går det till att sätta in en kateter?
    Gör det ont?
    Hur länge har man den?
    Drar dom bara för att få ut den igen?

Tacksam för all information ni kan ha i ämnet.

• Svar på tråden Nervös för katetern...
  • Dragonora

Oroa dej inte, jag är EXTREMT smärtkänslig, och det känndes knappt att sätta in den, eller ta ut den. Det gör inte ont. Men dock har jag fortfarande efter 1 ½ vecka sen jag snittades , så svider det lite när jag kissar. Tydligen är det rätt vanligt, iaf enligt BVC, det kan uppstå en liten retning i urinröret efter kateter. lycka till!

• Hästen

Fråga om du kan få den insatt efter bedövningen. Det fick jag och då behöver man inte oroa sig alls. Att dra ut den kändes inte något och jag är ganska pjoskig...

• Jesster

Nu har du ju fått en massa bra svar så jag ska inte upprepa någonting, ville bara berätta att när jag skulle snittas i december så var jag livrädd för just katetern och ryggbedövningen

Att de skulle skära upp magen på mig bekymrade inte mig så mycket, det var det andra jag fasade för. men katetern kändes inte alls och ryggbedövningen kändes ju men det gjorde inte ont, det gör ondare att ta blodprov i fingret. För mig var det så i.a.f.

• Zakira

Hej på Er!

Känner igen rädslan för katetern...
    Jag pratade med barnmorskan i för väg om min rädsla och sedan skrev Vi i min födelseplan att jag ville att de skulle sätta ryggbedövningen före de satte katetern. Det var inget problem för dem. Kände inget av insättningen.
    Hoppas att det ordnar sig för Dig, Du ska inte behöva vara rädd.

Håller tummarna. Lycka till.
    Kram från Zandra.

• Malluskan

Blev snittad i lördags å hade precis som du rädsla inför katetern, ok LIVRÄDD då jag jobbar inom vården å ser dom sätta såna ofta. Men jag kan bara hålla med alla andra om att det e en liten bagatell när man tänker på allt annat, det känns, svider till lite, men det e ingenting i kejsarsnittssammanhanget egentligen. Så ta det lugnt, det kommer gå jättebra!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Stolt 2-barns mamma ♥¸.?°´¯) ♥
  • Dessideria

Var också rädd innan men kände inget varken då de satte in den eller då de tog ut den.

• eisa

kvinnors urinrör är så korta, det är över på ett litet kick.

män däremot... ja stackars jävlar

jag är sjuksköterska och har aldrig upplevt att en kvinna tycker det gör ont med katetersättning...

• eisa

iofs har jag inte sett så många kat. sättningar mwn äbdå...

• Emeraldy

Jag akutsnittades och hade aldrig haft en tanke på kateter innan. Jag kan ärligt säga att jag aldrig fattade/uppfattade vad som hände när de satte in den  Så speciellt ont kan det ju inte ha gjort

Och att ta ut den sen... Tja, jag kan ju säga att snittet i magen gjorde betydligt mer ont än att dra ut katetern

Det kommer gå finfint!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Tofsan

Du behöver inte oroa dig, som du säkert förstått av alla tidigare inlägg. Det kändes inte, och det var faktiskt lyxigt att slippa gå på toa..hehe...tänkte inte ens på att jag kissade. Det enda var ju att sköterskorna fick stenkoll på att jag inte drack som jag skulle, så det fick jag lite pisk för.

Däremot kan jag tipsa om följande: skulle du efter att katetern tagits ut vara konstant kissnödig utan att det kommer något, så kan du - som jag - ha drabbats av urinvägsinfektion. Det komiska var att först förstod ingen på BB vad det kunde vara. Hehe. De skickade mig på ultraljud för att kolla att det inte blivit något fel på urinblåsan under op (så här i efterhand kan jag inte förstå att de kunde tro det). Sen kom en rutinerad äldre morska, bad mig kissa i en mugg, kom sen in och sa: Jo, tjena, det var positivt må jag lova! (Just då var jag rätt trött och tog ordet "positivt" som att det inte var infektion utan något riktigt bra. Tur man hade maken med som kunde förklara...

• mamma me tre

Oroa dig INTE för katetern det behövs inte!!! det kommer gå hur bra som helst.

• Gripan
    Blev lite glad när jag såg att det är fler än jag som är livrädd för katetern!!!!!
    Jag blev snittad för 17 månader sedan. Jag var så rädd för katetern så jag skakade en vecka innan.
     När dom skulle sätta in katetern så började jag storgråta innan dom ens hunnit börja.
    Jag fick lite bedövningssalva som fick verka nån minut & sedan satte dom in den det kändes ingenting!!!! Allvarligt!!!!! Jag var helt chokad när det var färdigt!
    Sen var jag rädd för ryggbedövningen oxå. Fast jag fick lokalbedövning först & den känndes bara pyttelite som ett ministick & sen när själva ryggbedövningen så kändes det bara som om nån hällde kallt vatten på mig!

Så nu kan du sluta oroa dig!! Det är hur lungt som helst. Tänk på din mysiga bebis istället!!
    Lowas mamma 051109
  • AppleTubbie

Bad att få katetern efter ryggbedövningen - gick bra. Var också livrädd för det!!!

• Isens mamma

Jag fick också min kateter satt efter ryggbedövningen. Var livrädd när den skulle tas ut men det kändes verkligen inte alls, och jag är extremt känslig!

• kimsivimsi

Jag blev akutnittad, men när dom satte in katetern så hade jag EDA. Jag var oxå livrädd för den, så jag var alldeles spänd, men min BM sa det att jag hade smärtstillande, så det känns nog inte så mycket, det gjorde det inte Glad

Jag var sedan åter rädd när de skulle ta ut den, men sama där jag hade fått smärtstillande så det känndes i princip ingenting.

Det kommer att gå fin fint!  

• fjällblomma

Bedöver dom inte med Xylocain innan de säter in den eller? Det lärde vi då oss på min utbildning och de få katetrar jag har satt användes xylocain..(är USK.A)..Men som sagt var kvinnans urinrör är ca 4 cm medans mannens är betydligt längre..Jag har blivit tappad 2 ggr och det gick då bra...

• knodden och vi

Jag fick katetern efter bedövningen o då kändes den inget, kändes heller inget att ta bort den.

• Pecas

Nu är det gjort!

Bäbisen bestämde sig för att komma lite tidigt - så den 20/3 klockan 16.35 föddes en jättefin liten tjej som numera heter Minna.
    Det var lite obekvämt att sätta in katetern, men inte alls så hemskt som jag var rädd för, och jag fick ta bort katetern bara fem timmar senare eftersom jag mådde så bra.

Var helt obedövad när dom satte in den - men jag vet nu att om jag någonsin hamnar i en liknande situation igen så behöver jag absolut inte oroa mig.

Svar på tråden Nervös för katetern...