Inlägg från: Lillenlillen |Visa alla inlägg
  • Lillenlillen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Inez väger nu 6 kilo och är 60 cm och då började hon på 3170 och 50 cm... Rätt bra procentuell ökning!

• Lillenlillen

Ang pneumokocker så får de inte ge det på vår bvc innan det blir obligatoriskt. De får tydligen inte handha pengar där. De rekommenderade mig att vända mig till Danderyds barnmottagning om jag ville ha sprutan men i samma mening sa hon ungefär
    1. Om de inte är prematura så måste de inte ha det. 2. Hon vill inte rekommendera att strunta i det eftersom hon då får skulden om "nåt händer" 3. Hon själv och hennes kollegor rekommenderar sina barnbarn att ta sprutan. 4. Citat: "Ska de verkligen behöva vaccin mot ALLT, det verkar som så mycket nuförtiden".... Ni får själva tolka det

• Lillenlillen
    Ang efterkontroll så har jag varit på fyra(!). Jag ringde direkt efter hemkomsten och då ville inte min BM vänta sex veckor med att kolla hur det stod till eftersom min söm i mellangården hade spruckit när jag var på toa (hua, det var inte skoj!). HUr som helst fick jag komma var femte dag då i början tilsl hon kände att det såg bra och läkt ut. Sen var jag på min rutinkontroll och fick p-piller osv. Har dock varken örjat ta dem eller ens hämtat ut dem. BM sa att jag är torr som ett läskpapper "därnere" pga amningen, bara tanken på sex känns lite småjobbig då!! Men det kommer, jag stressar inte

Björklöv: Självklart ska du haka på nästa gång!

En annan sak, ni som är i liknande situationer På kvällarna somnar Inez ibland på soffan/i våra famnar och nu har vi börjat sätta på henne pyjamas INNAN det händer och sen brukar vi lägga henne på vår säng. Men hon sover SÅ lätt (alltså sover inte tungt när hon sover) och vaknar hela tiden och gråter för att man har gått ifrån henne. Så fort man kommer tillbaka är hon nöjd och somnar om... Det går sådeles inte att lägga henne i sängen förrän vi lägger oss. Någon mer som också har en sån unge?
  • Lillenlillen
    Swe: När Inez var tre veckor åt hon 21 och vaknade sen vid 4  och vid 7 igen.. Nu äter hon oftast vid 1, 4 och 7 eller om hon får mat vid 12-slaget så blir det vid 3 och 6... Antingen får jag vakna en extra gång under natten eller vakna tidigt på morgonen med risk för att hon inte somnar om. Men vanligtvis somnar hon till 10 om hon ammar 6-7 på morgonen.

Jag har fått höra att när de ammar oftare så gör de det för att öka mjölkproduktionen för att de blir äldre och behöver mer mat framöver, alltså ska man inte försöka få dem att äta mer sällan eller på samma tider som innan... Men det var det kanske ingen som trodde heller

Inez har även börjat sova 2-3-timmarspass på dagarna, det gjorde hon inte förut. Har ännu inte bestämt mig för om jag tycker det är bra eller om jag vill att hon är vaken så man kan gulla med 'na
  • Lillenlillen
    Björklöv: Hmm, är det nåt i vattnet eller? Min Erik är också magsjuk. Fast nä, det är inte vattnet... Vi blev matförgiftade på Råsunda Sushi(!!) Och jag som ääälskar sushi, nu vågar jag knappt gå dit mer.

Medusa: Inez sover i vår säng, hon vill inte ligga ensam och jag har ingen ambition att få henne att sova i egen säng "bara för att". Det stod dessutom i nya Vi Föräldrar att det inte finns någon anledning om man sover lika bra själv och barnet är nöjt när de ligger i föräldrarnas säng. Det stod också att det är en så kort tid som barnen är små och behöver närheten i sådan utsträckning så varför inte ge dem det?... Dessutom tycker jag bara det är mysigt att ha henne hos oss

Sole: Inez kan ha 56-byxor men de flesta 56-bodysarna stramar mellan axlarna och grenen. Men samtidigt är hälften av all 62-kläder alldeles för stora. Så ja, hon är väl mitt emellan 56 och 62 och hon ÄR ju 60 cm så det stämmer ju rätt bra då
  • Lillenlillen

Angående klädstorlekar så tycker jag de borde sälja överdelar i måttet "axel till gren i cm" och byxor i cm från midja till fot, de växer ju så olika. Fast det skulle säkert vara minst lika krångligt :D

• Lillenlillen

Nu har jag suttit och läst lite och har inte så mycket att tillägga till diskussionerna. Är helt slut i hjärnan efter en heldag på stan. Hittat skitsnygga shorts på Zara, skor på Scorett (benvita ballerinor i skinn med vinröda rosetter, typ Odd Molly-stil om nån vet) och beige omlott-topp på H&M... Köpte även en klänning ur H&M:s Organic Cotton-kollektion till mig och ett set med t-shirt och tights till Inez i samma

Nu ska jag laga risotto på Karljohansvamp och rödvin Yum yum yum!

Ha en bra kväll! 

//Trött mamma

• Lillenlillen
    Swe: Ja, jag har blivit galen i risotto och det är mycket enklare än man tror och receptet står på arborioris-paketet (man måste ju ändå köpa just det riset). Det man behöver är:

Arborioris
    Vin (ungefär 2-3 dl beroende på hur mycket man lagar)
    Gul lök
    1,5 l vatten
    Salt & peppar
    En bit färsk parmesan (INTE pulver eller nåt annat skräp )

Och sen behöver man ju själva grejerna som man smaksätter med (kan var svamp, räkor, saffran, gorgonzola om man gillar det bättre än parmesan eller vad man nu gillar) eller om man vill göra "naturell" med bara parmesan.

• Lillenlillen

hahaha, bodyförlängare? det var det lustigaste påhittet hittills! kanske man ska ge sig in i businessen att sy sånna och sälja på nätet? fast frågan är om man orkar sitta och sy fyra stycken för att göra en vinst på typ 30 kr

• Lillenlillen

Sole: Jag kan baka supernyttiga dinkelscones (riktiga "deffbullar") till ditt lilla fika, bara man vet hur många som kommer

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4