• cirpen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Sole: Min tjej kunde inte ta bröstet i början,fattade inte riktigt hur man skulle göra, så vi gav åxå flaska. Har du provat med en amningsnapp?(Medelas är bättre än den som finns på apo,för den är skuren så barnet skall ha lite hudkontakt) Min tjej "högg" direkt när jag satte på amningsnappen... Tyvärr är hon lite bortskämd med den nu, men jag försöker att vänja henne v med den nu.

Själv sitter jag å pumpar mjölk såhär på morgonkvisten! Muuu!
    Min sambo ger ju flaska ibland så jag skall få vila och för att han skall få lite samvaro....(Tror ni verkligen att jag kan vila då, näe..!!!) Men jag hoppas det kommer snart när man lär sig att fånga de där små stunderna man kan få sova nån timme eller så...

• cirpen

Annas nummer går till En dam i Helsingborg...

Emma: man kan köpa Dr Browns på Coop bla.

Även jag hyllar medelapumpen....

Frill: Tror du inte han låg och snuttade till slut? hihi jag trodde min tjej bara åt och åt, så insåg jag till slut att hon bara "tuttade" på mig...Så försökte jag ta bort tutten så sög hon några rejäla "mattag", sen började hon snutta igen, så flinade hon ungefär som om hon tänkte att hon kunde lura mamma..

Bassekatt, jag beundrar också din styrka och är glad att det blev en fin dag för er.

Min tjej börjar bli gasig i magen, hon drar ihop sig rejält och spänner sig så efter ett tag så kommer det en prutt. Lite jobbigt på kvällen för då är det som värst, då är hon inte så glad om man säger så..Hehe.. är det detta som kallas kolik!? Gaahh!

• cirpen

Frill: jag sover hela tiden med BH och amninginslägg. Mitt nattduksbord är belamrat med gamla inlägg...man är ju så fräsch nuförtiden..NOT...! Jag är såå glad att vi inte köpte en ny säng som vi tänkte i höstas....Den här madrassen innehåller alla möjliga vätskor i form av ,ersättning, mjölk, kräk, bajs(Köpte fel blöjstorlek från början!) mm mm....

Lillenlillen, kan det vara så enkelt att du glömt "ploppa" för det andra hålet som används för dubbelpumpning???? Blir det vacum när du sätter igång pumpen, dra upp den på max då känner du.. hehe...-)

Swenglish: Jag ger ersättning åxå (NAN som visst skall vara skonsammare för magen än sempers) Du kanske har fel napp så han får i sig för mycket luft?(En tanke bara..)

Idag skall jag faktiskt till apoteket och köpa Minifom som bryter ner gaser i magen..jag orkar inte längre...
    Det är jobbigt när hon ligger å vrider sig å grimaserar och är såå spänd i kroppen.

Sole: En idé: Eftersom han suger länge å väl på det ena bröstet så kanske det har stimulerats mer och producerar mer mjölk, alltså tycker han det är lättare att äta därifrån?? Har du möjlighet att pumpa ur det andra bröstet?

Surfade lite på magknipsmassage å hittade det här om gaser i magen:
    Om du använder nappflaska, kan ett för litet hål i nappen leda till att det flaskmatsuppfödda barnet sväljer onödigt mycket luft.
    Och jag som trodde att det var precis tvärtom...suck, olika bud överallt..får höra med BVc helt enkelt.

• cirpen

Massor med grattis Ginger!! Väntar med spänning på bilder på underverket!

• cirpen

Usch igår kväll var den jobbigaste kvällen hitintills... Hon gnällde å skrek i omgångar i flera timmar. Så var hon så spänd å drog ihop sig och emmellanåt pruttade hon, hon har dessutom inte skitit på hela dan. Stackarn verkar ha så ont i magen...De säger ju att tarmarna inte blir riktigt utvecklade förstäns vid tre månader.(Därav namnet tre-månaders-kolik)Klockan tio kom min sambo äntligen hem, då kunde jag kasta i mig lite micromiddag.. Han fick sen bära runt på henne i en timme
    Köpte minifom igår, få se om det hjälper nu...
    Är såå trött idag! Suck vill INTE ha ett kolikbarn!

• cirpen

Två efterlysningar:

1. Jag är så less på min gamla tunga klumpiga ärvda barnvagn, urk.. . orkar inte lyfta in den i skuffen på bilen..
    Är det ngn av er som har en lättmanövrerad och lättviktig vagn att rekommendera? Tänkte ha en lättare i bilen för shoppingturer mm, så kan jag ha "terrängvagnen" hemma istället..

2. Är det någon som har amningsinlägg som inte luddar som natusans gör?

Dagens I-landsproblem:
    Man går och duschar för att man känner sig ofräsch och har gammal intorkad mjölk lite överallt. Vad händer när man duschar varmt och sen kliver ur och torkar sig. Jo då droppar det av bara den...
    Hmm..svårt att hålla sig fräsch..vilket dilemma!

• cirpen

La till tre stycken!

Killar (10 st)
    Frill
    BasseKatt
    Swenglish
    Sole
    Bianca2
    Pippil8
    Emma3
    Torris
    Majlinsa
    Ginger

Tjejer (9 st)
    Sannixx
    Medusa2001
    Cirpen
    Soffy
    Vivs
    murgrönan
    Lillie74
    Zul
    J79

• cirpen

Murgrönan:
    Jag har både minifom samt Nan. Det kan dock ändå ge magknip eftersom det är mjölkbaserat. Jag skall nu prova att byta ut ett mål om dagen mot Bifidus eftersom minifom inte hjälper.
    Hon brukar grina i ett par timmar på kvällen, sen kommer ett dygns "skörd" i blöjan, och efter det så är hon "normal" igen! De har ju lite problem med matsmältningen i början, Bifidus skall visst hjälpa till lite..Återrapporterar ifall det hjälper... Jag har dessutom börjat med babymassage, det gillar hon!

Tack för vagnstipsen, jag tar mig dock inte råd än..Känns liite onödigt då jag faktiskt har en vagn om än lite klumpig..Dock perfekt att köra här ute på landet där jag bor! Skall satsa på en lätt och smidig sittvagn istället!

Lillenlillen å swenglish håller med..man är inte så sexig direkt! Man vågar ju inte knäppa upp bh´n direkt, det är ju inte direkt samma form längre...hehe.. Men jag bryr mig faktiskt egentligen inte, det är en sån kort period av ens liv som man ammar...

• cirpen

Medusa: Mitt ärr läkte förvånansvärt snabbt. Max två veckor tror jag. Jag fortsatte att ha mina mammatrosor, så jag kände aldrig att det irriterade. Däremot var det lite jobbigt i början när hon låg på magen och råkade sparka till i snittområdet..
    Men men det är smällar man får ta, för det är klart de skall ligga på magen! Däremot har jag lite känselbortfall runt snittet. Det kan visst bli så när de skär av nervtrådarna...

Angående amning:
    Om jag åker någonstans, till en kompis tex och måste amma, så går jag bara in i ett annat rum. Jag brukar be om lite kuddar..alla respektar detta å ingen har kommit och stört än så länge. Jag har inte vågat amma offentligt ännu..dels för att jag fortarande har amningsnappen, som kräver två händer att sätta på. (Då visar man verkligen upp sig!) sen så finns det nästan inga bra ställen att amma på i Åkersberga C där jag bor. De är oftast ockuperade av alkisar..

• cirpen

Skall försöka ta mig till Hagaparken jag med! Åker bil dock.
    Var nånstans ses vi?

Träffas fredag 13 april:

BasseKatt
    Sole
    Ginger
    Frill
    Murgrönan
    SanniXx
    Lillenlillen
    Cirpen

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4