• cirpen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Japp dopet är bokat till 2 Juni. Vi har en släktklänning som är så gammal och skör, men fin med spets. Över 80 år! Vi kommer bjuda ca 35 vuxna med barn och har ingen aning om vad vi skall bjuda på för mat! Enklast med kallskuret kanske?
    Jag har beställt dopkort fråm isamoa.se. Mycket fina och prisvärda!

Frill: Trist med bröstöld! Jag trodde ju att jag hade det förut men slapp, men det går säkert bra skall du se! Om det är en mindre böld så kan de ju tömma den på plats sa de iallafall när jag var inne...Läkaren skämtade och vart "låtsasbesviken" att han inget fick göra när han konstaterade att det inget var..
    För det var ju det enda roliga de hade i bunkern på DS . Han var faktiskt riktigt humoristisk.

Angående amning: Jag liggammar på det övre bröstet. En natt så hade jag lampan tänd, då förstod jag varför det var så söligt i sängen..Det fullkomligt sprutade mjölk ur tuttarna....Nu vet jag varför hon ser så mjölig ut i ansiktet på mornarna! :) "Stackarn!" Handduk i sängen hädanefter!!

Vi har tecknat TryggHansa. Den är lite dyrare men en av de bästa vad jag förstått.Sen är det upp till var och en hur mycket man vill betala i premie beroende på vilken ersättning man sedan vill ha ifall något händer. Vi hade en försäkringsrådgivare hemma från Trygghansa som förklarade det mesta. Det finns även jämförelsetester på nätet, minns ej var men det är säkert bara att "googla" fram!

• cirpen

Bassekatt: Sugmärke..hihi.. det var kul!

Mitt sovatips á la AW: Lägg barnet i vagnen, dra vagnen hyfsat raskt fram och tillbaka med en armlängds avstånd. Det skall var ett rätt ordentlig knyck i fram precis som om man hejdade vagnen från att rulla nerför ett stup. För mig funkar det alltid! Speciellt när hon är övertrött...

Min kicka är nu 2 månader och har på två dagar på raken nu hoppat över 1-målet på natten! Skönt så nu får man iallafall sova ngn timme eller två till!! Hoppas det håller i sig!

• cirpen

Sole: Håller med tidigare "talare", ladda med drickfärdiga tetror för säkerhets skull om du åker. Jag tror att det skulle gå bra, om han är pigg och glad i övrigt alltså inte ett sk kolikbarn....För har han inte det nu så får han det förmodligen inte senare heller! Men du känner nog i hjärtat vad som är bäst för dig!

Jag skall vara en heldag i förhandlingar på jobbet nästa vecka. Min svärmor har erbjudit sig att vara barnvakt (Mellan 07:30-16:30)...Jättesnällt av henne verkligen! Men jag vet inte om jag törs..Jag tvivlar inte på hennes omvårdnadsegenskaper, snarare jag som är feg..Tänker att det är nya dofter i en ny miljö då kanske Anna grinar hela dagen?? Det lutar nog åt att min sambo får ta ut en pappadag. Tycker ni jag är harig?

• cirpen

Sannix: Ja idag var en riktig tröttlördag för Anna med, hon kanske är sjuk. Jag har ju blivit väldans förkyld..

Angående att micra mjölk:
    Jag brukar värma bröstmjölk i micron, men bara så det är knappt är ljummet och skakar om ofta så man inte hettar upp det yttersta lagret. För det är det jag har förstått att om man micrar är risken att det blir varmare än 60 grader och då förstörs näringsämnena??

• cirpen

Dagens svar från Cirpen till Pippil8:
    -När man matar med flaska, vilken napp ska man ha?
    Säger som swenglish: Esskas minsta nappar, de som följer med flaskan man köper är aningen större hål på. I mitt fall resulterade det i kaskadkräkningar då hon äter för glupskt med dem.

-Hur stora portioner bröstmjölk är lagom att frysa in och värma upp i taget? Alltså - ungefär hur mycket äter de vid ett tillfälle? Detta är ju väldigt indivuellt...I mitt fall äter hon väldigt lite, iallafall om man jämför med de rekommendationer som står på modersmjölkersättningsförpackningen. Hon äter mindre än det minsta rekommenderade..... Pumpa ur max en gång, så får du se hur mycket som äts upp sedan! Det blir lite släng, men hellre slänga än att de slurpar i sig hela flaskan!

dagens fråga från Swenglish: Läcker ni fortfarande från det andra bröstet när ni ammar? Jag har ett vattenfall ner på Freddy när jag ligger ner och ammar=blöt säng, blöt mamma, blöt bebis. Nån som har tips?
    Mitt svar: dubbelvikt handduk i sängen, inlägg i amningsbehån, samt reserver på nattduksbordet!

Mina bröst har slutat bli sådär sprängfyllda nu, nu kanske det äntligen har stabiliserat sig!(Efter två månader!)

Var och hälsade på en polare i Årsta idag, skönt att få lunch tillagad samt lite "barnpassning" ! Hon hade stickat en kofta till tjejen, visste inte att hon hade såna talanger! Blev nästan lite rörd!

• cirpen

Zul: Vad hemskt! Förstår vilken panik du måste fått. men som Aiwendil skrev så tål bebisar säkert bra mycket mer än man tror...

Sannix och Emma: Om man micrar mjölken ytterst försiktigt och skakar om emmellanåt så värmen fördelas så tror jag nog det är OK. Jag micrar som Bassekatt bara tills det är "fesaljummet" och det är inte många sekunder! I början när det var så liten mjölkmängd värmde jag i vattenbad, men ju mer mjölk det blir ju längre tid tar det.....å med en matskrikig "onge" så.....

• cirpen

vivs: Vad lustigt, jag brukar inte drömma mardrömmar, men nu när jag tog en tupplur idag så drömde jag om en påkörningsolycka där man såg lik...Och sen var det massor med döda kossor i skogen!

Sole: Samliv..hohoho..det vet jag inte vad det är..är det när man tittar på tv ihop..hihi..

• cirpen

Apropå den där boken ngn nämde, har den också och tror min kicka är i ett utvecklingsprång nu (7-9 veckor) i två dagar på raken har hon gallskrikit nu på kvällen, helt otröstligt..har aldrig hänt förut!
    Tur man har hörselproppar hemma, för det ÄR psykisk terror att höra detta. Tror att det är så många intryck nu för henne att bearbeta så det blir bara för mycket för de små liven!
    Skall prova AW metoden och buffa henne till en tupplur innan kvällningen få se om det hjälper...Ju mer jag läser AW ju mer övertygad blir jag faktiskt av henne, hon har ju erfarenhet helt klart. Men visst skall man inte slaviskt följa böcker utan gå på sina egna känslor såklart, men för mig känns det bra att ha några riktlinjer att följa.

Dagens Spartips:(Husmodersvarning..... )
    Jag har skrivit ut bilder som jag googlat fram, som jag sedan tejpat upp lite här och där. Barbastark är en stoor favorit! Hon skrattar gott åt den figuren! Snabbt, billigt och enkelt!

• cirpen

Tja på er! Var ett tag sen jag var här..

Har kommit in i den här 2-3 månaders tröttheten nu när allt adrenalin och reservkrafter har försvunnit... Anna har dessutom börjat "kvällstrassla" nästan varje kväll nu i en veckas tid. Stämmer med boken som är nämd, kanske en utvecklingfas för hon har så svårt att komma till ro=sömnbrist=övertrötthet=panikskrik!! Men peltor på samt öronproppar i så går det. Handlar bara om 20 minuter dock, men jobbigt nog! Hon blir alldeles svettig när hon tar i så! (Finns ju ingen anledning att höra gallskrik i dess fulla volum....!) Har dock ont i axlarna efter allt kånkande..
    jaja.. brukar tänka att friska barn skriker..

Tips på bra "komma till ro" knep efterlyses! (Har prövat att promenera men hon ligger bara och glor fastän hon är supertrött!)Kan iofs vagga henne i mina armar men jag orkar inte i 30 minuter....

• cirpen

Swenglish var i Finland har ni erat ställe? Vårt ligger på Rosala, en skärgårdsö i södra Finland. Min mamma kommer därifrån.
    Sedan har min sambos mamma ett hus på Åland som vi alltid kan besöka.
    Vi har dock inget eget lantstället, vi bor ju på landet...(tycker väl ni stadsbor..hihi ).

Karin99: Tack för tipset, i helgen skall det shoppas mörkläggningsgardiner...Anna vaknar vid 4-5 varje morgon, även om hon så att säga leker själv då, så är det svårt för en annan att sova när hon jollrar!

Lillenlillen: Tack för receptipset, lät som en spännande blandning!

Murgrönan, min tjej sover inte heller så länge i stöten....tänk så olika det kan va!

• cirpen

Tjingeling!

Idag har jag pimplat vin...det var ETT år sedan eller nåt..
    Trodde jag skulle bli aprak men känner mig inte särskilt packad..
    Bävar mig nu för att jag måste orka pumpa ur mjölken inatt.
    Jag drack så pass mycket att jag vill inte amma...Törs inte skriva hur många glas jag har tryckt i mig...

Liten rapport angående saker ni skrivit om:

13 veckor och 4500 gram.
    Sover mellan 21:00 och 06:00 med en nattamatning runt 01:30
    Annars ammas hon ungefär var tredje timme.

Nästa vecka är det dop iallafall, rekommenderar att beställa kort från isamoa.se för er som inte orkar göra egna!

• cirpen

Det var verkligen ursöta bilder på era bebisar!

Jag kanske var lite dragen igår, hon väger 5500 g inte 4500...

Vi ska servera kallskuret med potatissallad till, på dopet. Sen har jag specialbeställt tårtor. Fruktårtor med mousse , ett rosa täcke samt en prinsesskrona ovanpå. Tycker det ska bli lite jobbigt att stå i kyrkan, det är en gudstjänst samtidigt, så jag hoppas det inte tar allt för lång tid...

Zul: Vad duktig du är som orkar plugga! Jag är såå trött nu förtiden...och borde egentligen passa på och vila nu när hon sover sitt långa dagpass...

Är det flera som har ojämna storlekar på brösten? Det kommer det dubbla minst, om jag pumpar från det högra...lite svårt att köpa BH när man har E på det ena och D på det andra...
    Jag tror det har blivit så för när jag liggammar så tar jag ner henne från sängen som är bredvid och det högra bröstet ligger närmast till....Jag är så trött så jag orkar ibland inte lyfta henne till andra sidan.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4