Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Swenglish: Nej, man ska inte hälla varm mjölk i kall i kylskåpet (bakterier). Den måste kallna först.
    Emil vägde 2730g i måndags och då sa vår hemsyster att han ska få i sig ca 400ml per dygn, så om Freddy väger mer borde det ju vara lite mer än det... Vi brukar mata 50-60ml när vi kör ett helt mål med flaska. Annars blir det ammning och sedan lite flaska. Vi tror inte han får i sig tillräckligt med bara amning ännu.

Tack för att ni tänker på oss imorgon! Det kommer bli en himla tuff dag.
  • BasseKatt
    Hellur: Vi har en massa små flaskor hemma (120ml) - säkert en 6-8 st och det har gått åt. Nu har vi ju kört sondmatning tills för en vecka sedan och nu kör vi säkert hälfen med flaska... Men det blir ett himla kokande ändå på alla grejor. Vi köpte små nappflaskor i affären, men sedan måste man köpa andra dinappar än de som följer med. De har alldeles för stora hål. På Apoteket finns det dinappar med storleken 0,3 och det är den man ska ha för bröstmjölk. De andra är tydligen bättre lämpade för välling.
    För oss har det funkat med både flaska och bröst, men det är säkert olika på olika bebbor. och det är jätteskönt att pappa kan ta honom också på natten. Jag tror inte jag skulle klara det annars. Jag måste bara få sova liiite.

Vivs: Låter tråkigt med kissen - hoppas det går bra med operationen. Min kisse gick bort i somras och det var hemskt. Han blev 14½ år. Men å andra sidan så blev killarna till den kvällen, så det känns liksom som om de bytte plats och att det fanns en mening med det hela.
    Jo, det är jobbigt med alla kräkningar, men jag är inte oroligare på nätterna än på dagen. Det är bara ännu jobbigare att byta allt i sängen då. Men som sagt, så har vi ju larmet att förlita oss på lite på nätterna. Men idag när vi låg och mös i soffan var det läskigt - då fick han liksom kväljningar flera ggr och blev alldeles röd i ansiktet. Jag tog upp honom och skakade lite försiktigt och smekte på magen och då fortsatte han att andas. Hua!

Nu har vi tagit fram allt för imorgon och gjort iordning kläder. Hoppas bara att vi får sova lite inatt. Det behöver vi! Kram på er!
  • BasseKatt

Halloj på er!

Här på tråden händer det ju som vanligt grejor... Lycka till ni som är inne och ni som väntar - hoppas att det snart blir er tur!

Nu var det ett par dagar sedan jag var inne och lade mig i diskussionerna. Det har varit lite jobbigt här ett tag...
    Begravningen av Linus var ju i torsdags och den blev väldigt fin och värdig. Det var skitjobbigt, men kändes bra efteråt liksom.  Jag har skrivit om det hela i min blogg om någon är intresserad av att läsa mer. Det finns även några bilder under mapen starka bilder i mitt album. Och jag klarade av att sjunga! Jag älskar att sjunga och kände att jag verkligen ville göra det för Linus. Jag var osäker in i det sista om jag skulle fixa det och hade originalet med på CD som back-up, men det gick bra.

Idag på morgonen har jag ringt till SÖS och tjatat till mig en operationstid för mina gallstenar. Det är ju snart påsk och hur ska man kunna fira det om man inte kan äta ägg, lax, skaldjur etc... Dessutom går ju inte Emil upp i vikt som han ska och jag tror att vi alla behöver lägga även detta bakom oss. Så på onsdag ska jag in och träffa narkosläkare och på torsdag morgon 07.00 gäller det. Hua! Jag har aldrig sövts förut och nålar är bland det värsta jag vet, så detta blir inget vidare.

• BasseKatt
    Swe: Det var mig en glupsk liten kille du har! Emil får ca 60 ml de gånger vi matar med flaska, men det klart Freddy väger ju lite mer...
    Jag har Medela's stora gula elpump som vi fått låna från SÖS. Den är kanonbra! Man kan ställa un hur mycket och hårt den ska pumpa och man kan pumpa båda brösten samtidgt, vilket är kanonsmidigt. Så länge Emil fortfarande är inskriven på SÖS lånar vi den gratis, men sen måste man hyra den om man vill ha den kvar. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra sedan. Nu pumpar jag bara 1-2 ggr/dygn och hyran är 18kr/dygn, men å andra sidan är det ju smidigt att kunna pumpa och ge i flaska ibland. Nu matar sambon ett mål per natt, så jag får sova lite och det är guld värt... Vi får se hur det blir...
  • BasseKatt

Swe: Nu då?!

Pippil8: Gud va spännande! Det är bra - bara att pastaladda och försöka vila. Snart, snart...

• BasseKatt
    Sole: Jag kollade Emils personnummer på Eniro och hitta, men fick ingen träff. Det kanske är ledigt?!

Hade inte du BF idag förresten?! Har för mig att du hade dan före mig... Tänk vad konstigt livet blev. Inte alls som jag trodde för 7 veckor sedan...
  • BasseKatt
    Frill: För mig funkar det bra att inte pumpa alls på natten, men jag tror inte min produktion är särskillt enorm just nu. Däremot har jag sovit med BH och inlägg enda sedan BB. Tjoho! ;-D

Idag har vi ätit årets första glass i vårvädret - HÄRLIGT!

Undrar hur många nya bebbor det kommit i tråden nu... Nån som hört av Zul ännu? Hoppas det går bra för Bianca och Pippil8. Nån mer som är inne?
  • BasseKatt
    LillenLillen: Under "stimuleringsfasen" (då det är droppar i displayfönstret) brukar det inte komma så mycket för mig heller, men när den går över och verkligen börjar pumpa efter ca 2 min skvalar det på bra. På BBkörde jag alltid med högsta styrkan, men det fixar jag inte längre. Gör alldeles för ont. Men amningen verkar ju funka så himla bra för dig att du kanske inte behöver pumpa som vi andra... Själv sitter jag och leker kossa just nu medan jag skriver - MUUUU!
  • BasseKatt

Swenglish: Här har vi efter en hemsk natt med mycket skrik haft en ovanligt lugn dag och Emil har kunnat ligga själv i sängen och sova långa stunder! Hoppas att det inte betyder att han är jättepigg nu i natt och håller oss vakna en natt till för det klarar jag nog inte...

Vi provade med lite BabySemp nu ikväll. Tidigare har vi gett ersättningen Enfalac för för tidigt födda som vi fick från BB, men efter att han satt i halsen och fått läskiga kväljningar förra veckan av den får han ingen mer sån. Annars har vi klarat oss nästan hela tiden sista veckorna utan ersättning och har varvat utpumpat från flaska och amning. Men nu när jag ska in och opereras på torsdag kommer jag inte få amma på 24h pga narkosen (antar jag) och då lär det behövas en hel del ersättning. Jag tror inte att jag ska kunna få ihop den halvliter som behövs för ett dygn i ihopsparad mjölk...

• BasseKatt

Jag blir så ledsen. Emil bara gråter och gråter om kvällarna när det är läggdax. Ikväll hade vi ändå lagt oss tidigt med förhoppning om att få lite sömn. Han ammade vid 23 för att sedan somna vid bröstet. Jag lyfte över honom i hans säng (som vi värmer upp lite först med vetekudde) och det gick bra i sisådär 2 minuter. sean fäktas det vilt med armarna och han skriker som om livet håller på att ta slut. I med nappen och han blir lugn för att sdan ca 1 minut senare spotta ut en oc så börjar allt om. Jag är sååå trött. Tack och lov har jag en underbar sambo nu skickat ned mig till gästsängen på nedervåningen för att få sova en stund. Tyvärr är det inte så lätt när man hör älsklingen skrika så hjärtskärande är uppifrån. Hoppas att han somnar snart så att mamma och pappa orkar med honom imorgon...
    Hoppas era pluttar sover bättre i natt, så ni vaknar utvilade imorgon!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4