Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Emil leker också väderkvarn vid bröstet ganska ofta. Han tar tag och snuttar, släpper och blir tokupprörd. Oftast när vi försöker amma på natten. Jag har inte provat sån där amningsnapp - är den bra? När ska man ha den?

Måste försöka få tag i en ny pump. Den vi haft från SÖS börjar kosta en massa pengar nu eftersom Emil är utskriven. Förhoppningen är ju att vi ska få igång amningen på riktigt nu, men eftersom vi inte kommit dit är vi beroende av pump fortfarande. Och den från SÖS är så himla smidig eftersom man kan pumpa bägge brösten samtidigt.
    Sole - var det du som hade hyrt från amningscentrum? Hur gjorde du - ringde bara eller? Ni som varit på era BVC - kan man hyra där också kanske?

Näe, nu är det dax att försöka komma isäng. Plutten snusar faktiskt och det vore skönt att somna innan nästa matning. Imorgon ska vi på tvillingträff. Ska bli kul at se hur alla vuxit sedan sist. Visa är upp i 6kg nu - rena rama jättarna jämfört med Emil...

Natti, natti!

• BasseKatt
    LillenLillen: Låter som mysiga semesterplaner med flera utlandsresor. Vi har pratat om att försöka åka nånstans till värmen runt nyår, men det är ju långt dit. Det kommer nog mest bli landet (utanför Eskilstuna) i år och sedan ned till Västergötland för den årliga släktträffen med min stora släkt på pappas sida (5 farbröder, 2 fastrar, massa kusiner och kusinbarn...) Får se om det blir nåt annat också... Eftersom vi ska vara hemma båda så länge blir det nog att snåla lite för att få det hela att gå ihop.

Sole: OK, då ska jag ringa och kola med dem genast!
  • BasseKatt
    Vivs och LillenLillen: Då är era precis en månad yngre än Emil. Han är 2 månader idag. Sedan födseln har han vuxit 7 cm och gått upp 900 g (mätt i onsdags)... Låååång och smaaaal med andra ord!
  • BasseKatt
    Vivs:  Här är det sambon som är medicinansvarig... Vi har AD 1 ggr/dag, Järn 2 ggr/dag (eftersom han är prematur) och Zantac 3 ggr/dag (för refluxen). Han hälsar dock att en liten sked (som LillenLillen skrev) som man först liksom matar med och sedan för att få av det sista, brukar vi vända skeden upp och ned så att han kan slicka i sig det sista med tungan. Brukar funka fint.

Vi kör också bara med silikonnapp just nu. Jag har alltid tyckt att de andra ser lite äckliga och gamla ut eftersom de är gulbruna. Men eftersom Emil också tappar den hela tiden på kvällarna och gråter blir det nog att prova Latex nu. Tack för tipset!!!

Idag var vi på tvillingträff igen. Denna gång var det "bara" 13 tvillingar på plats Och Emil är fortfarande både minst och yngst. Största bebisen vägde nu över 7 kg(!) trots att han bara är 4 månader. Det kallar jag stor kille. Där kanske Inez också hamnar som hon verkar mumsa i sig?!
  • BasseKatt
    Sole: Vi har mobil med speldosa som snurrar över Emils säng och ibland tycker jag nog att han ligger och tittar på den. Men han kikar lika mycket på sina nallar som ligger i sängen. I vagnen har vi 2 Dinglisar som hänger bara. De är kanonsöta och finns även som mobil. Jag diggar Labanmobilerna jättemycket, men de är så himla dyra.

Ni som använt/använder amningsnapp - är det nån speciell sort man ska köpa?
  • BasseKatt

Sååå har nu äntligen lyckats läsa ikapp... ;o) Här kommer lite inlägg i div debatter...

Emma3: Emil har ju också gått upp dåligt i vikt, men vuxit massor på längden. Idag var vi första gången på BVC och nu hade han gått upp 330 g sedan förra onsdagen! Hurra!!! Dagens mått var 3400 g och 54,5 cm... Även liten börjar bli stor... Nästan äldst, men fortfarande minst

Sole: Vi brukar ha några droppar olja i vattnet vi med. Sedan tvättar vi lite med Barnängens barntvål, då han kräks så mycket. Vi fick idag tipset från vår BVC-tant att även duscha med honom, så det ska vi prova.
    Och jag har ju ditt mobilnummer sedan vår lunch, så jag kan försöka komma ihåg att ringa om vi flyttar oss. Annars är det bara att ringa mig när du är på plats, så uppdaterar vi med exakt position...

Medusa2001: Vi har mest esska Mini nappar vi med. Köpte och provade latex-nappar igår, men märkte ingen större skillnad. Vårt problem är att Emil "väderkvarnen" flaxar ut nappen hela tiden på kvällen och då blir han såååå ledsen. Latex verkar inte göra nån skillnad ännu tyvärr.

Swenglish: Vi körde ju Libero Prematur till för nån vecka sedan, men nu har vi Pampers 2-4kg.
    Jag ringde på en babyBjörn Active idag på Blocket. Hon skulle bara ha 400 kr och den var kanonfin. När jag ringde tillbaka för att kolla om jag kunde komma och hämta imorgon hade hon redan sålt den till nån annan. Så j-a förbannad!!! Tycker att det var riktigt dålig stil. Om man säger att man vill ha den, så säljer man väl inte till nån annan, eller?! Får försöka hitta en ny, men de brukar inte vara så billiga tyvärr...

Murgrönan: Vi ska gå på föräldragrupp i nästa vecka. Vår BVC-tant sa att hon brukar vänta med att kalla föräldrar innan de magiska 40-dagarna (tydligen den tid man brukar behöva för att komma iordning och känna sig redo) har gått. Ska bli kul att se om man känner igen nån. Antar att Pippil8's lilleman är lite för ung för att vara kallad redan tyvärr.

Ska bli kul att ses imorgon allihop! Jag har Sole's och SanniXx' mobilnummer ifall det skulle vara nåt. Men Koppartälten finns tom utmärkta på Eniro, så det borde ju funka. Bara att hoppas att tidplanen håller för oss. Pappa ska iväg på morgonen så vi är själva. Synd att det är så svårt att samåka nuförtiden med alla vagnar och bilbarnstolar...

Nu har jag lagt upp lite fler bilder på plutten samt från senaste tvillingträffen om nån vill kika.

• BasseKatt
    SanniXx: Ja, typ. Enligt Eniro står det Koppartälten lite längre till höger i din bild. Men allt kanske kallas så. Vi kan ju höras per telefon om vi inte skulle få syn på varann.
  • BasseKatt

Ville bara instämma i kören och tacka för idag. Jättemysig eftermiddag i solen. Har minsann blivit lite röd om nosen också Och kul att träffas (igen för vissa och för första gången för andra).
    Emil sov så himla bra i värmen att det inte blev nån mat förrän precis innan vi gick. Sedan kräktes han i princip oavbrutet tills jag kom hem vid 20. Åkte förbi Kortstugan och blev lite inspirerad inför tackkort- och dopinbjudningspyssel. Emil var jättesnäll, men som sagt blött blev det. Vet inte om han kände sig stressad eller så av att vara borta hela dagen. Nu har vi bestämt att bara vara hemma och ta det lugnt i helgen. Ska ju bli fortsatt fint väder vad jag förstår.

Natti, natti!

• BasseKatt

Även jag har lagt upp ett gäng bilder nu från gårdagen. Det ser ju riktigt skönt ut...

Har försökt få plutten att sova ute i insatsen på altanen, men det har hittills gått sådär. Men skam den som ger sig!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4