När går man påskkärring hos er?
I Nyköping där jag kommer ifrån, där går man på skärtorsdagen. Här i Örebro tror jag att man går på påskafton?
Skriv var ni bor, så att vi får ett hum om hur det ser ut i landet!
I Nyköping där jag kommer ifrån, där går man på skärtorsdagen. Här i Örebro tror jag att man går på påskafton?
Skriv var ni bor, så att vi får ett hum om hur det ser ut i landet!
skärtorsdagen går mina barn o det har vi alltid gjort...
bor i blekinge..
Här i VG går man på påskafton. Jag trodde det var vanligast.
Jag menar, folk jobbar ju ändå på skärtorsdagen och är inte hemma.
Påskafton.
Bor i Nora (utanför Örebro)
sökte lite på nätet o hittade den här artikeln bland mycket annat:
"Skärtorsdagen ? häxornas natt!
I gamla tider tillhörde Skärtorsdagsnatten onda krafter, bl a häxorna som på sina kvastar for till Blåkulla för att träffa Hin Håle själv och alla smådjävlar han omgav sig med.
Detta bygger på att Jesus blev förrådd senare på Skärtorsdagsnatten, något som enligt gammal folktro lösgjorda mörkrets makter i samma stund som jordens och himlens frälsare föll.
Man trodde att påskbrasor, smällare och skott skulle skrämma häxorna och hålla påskkärringar på avstånd.
När barnen klär ut sig till påskkärringar så härstammar det från våra gamla traditioner. Fast i dag är dessa ?häxor? betydligt snällare än de kvastflygande onda varelser som en gång i tiden förmörkade påsken för landets bönder och bybor.
Skärtorsdagen var syndarnas dag att få förlåtelse genom nattvarden. Namnet kommer av verbet skära = rena.
Långfredagen
Långfredagen symboliserar Jesu dödsdag och är en sorgens dag. Då fick barnen inte leka, allt skulle vara stilla och inga arbetssysslor, utöver de nödvändiga, fick utföras. Butiker hölls stängda och ända fram till 1969 var offentliga nöjestillställningar under långfredagen förbjudna.
Påskafton och Påskdagen
Påskafton är den dag då vi med dignande påskbuffé firar högtiden: sill, lax, ägg, lamm, Janssons, godis och must. Påskalammet har en betydligt större betydelse i den judiska traditionen genom uttåget ur Egypten."
alltså borde ju det "korrekta" vara (om man nu vill följa gamla traditioner) att gå på skärtorsdagen...
Tror att skärtorsdagen traditionellt gäller i Stockholm. Vi gick alltid på skärtorsdagen. Ibland fick man ett halvskrumpet äpple i sin lilla korg eller kaffepanna och man måste visa sig lika glad som när man fick en godisbit eller en peng
Vi brukade göra egna små påskkort som grannarna fick.
Hem-hemma i Nyköping springer det alltid påskkärringar på skärtorsdagen. Hur det är här i Skåne vet jag inte för jag brukar inte vara här i påsk.
Bor i Stdnärke, här är det påskafton som gäller!
Påskafton.. men det varierar ju, ibland ser man småkärringar hela helgen
torsdag skall man väll gå, men här går man påskafton vilket känns mer rätt oxå... vem hinner med påskärringar osv på en arbetsdag?
Jag är skåning och hos mig kommer påskkärringarna på skärtorsdagen.
Jag bor i Skåne och skärtorsdagen är stora påskkärringsdagen här. Känns rätt vettigt eftersom det ju är dagen då "vi" flyger till Blåkulla och festar i dagarna 3. Hur ska vi då kunna vara hemma på påskafton?
Skärtorsdag såklart! Bor utanför Borås.
Skärtorsdagen! Bor också utanför Borås.
jennie med ie: helt rätt! man kan ju inte vara på 2 ställen samtidigt heller! inte ens om man e "påskhäxa".