• MiaMaria N

Hur blir jag en logistiker/inköpare/säljare OCH får jobb efteråt? Vad tjänar man?

Som rubriken lyder:

Vilken nivå/skola är bäst när det gäller detta område? Högskola eller "komvux" eller KY??
    Man vill ju få JOBB efteråt!!

OCH vad tjänar dessa grupper?

• Svar på tråden Hur blir jag en logistiker/inköpare/säljare OCH får jobb efteråt? Vad tjänar man?
  • Tintomara

Allra bäst är väl att läsa till civilekonom med inriktning mot logistik. Har en väninna som gick ut för ett halvår sedan och hon kunde välja bland jobben.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • MiaMaria N

civilekonom är väl 4,5 år? Finns det ingen kortare väg?

• Poena

Vilket av jobben vill du ha?

Att bli säljare behövs egentligen ingen mer utbildning än gymnasie (beror ju i ofs på vad för slags säljare men till det flesta säljarjobb) och du lär mer upp dig under jobbets tid. Många företag erbjuder internutbildning också. Du kan tjäna mellan ca 18 000:- till 40 000:- som säljare i butik beroende på bransch. Det viktigaste som säljare är att man har rätt personlighet, är tävlingsinriktad, trevlig, bra på att övertyga och beredd på att jobba hårt.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • MiaMaria N

Poena: Jag jobbar extra som säljare just nu, och det är roligt...säljer försäkringar. MEN det är ett extrajobb och jag vill ha ett "riktigt" jobb... Just nu har vi bara ett garantilön på ca 5000kr, resten beror på vad vi säljer........hårt.

Så jag vill ha ett mer "drägligt" jobb med bättre villkor, men jag tror inte jag tar mig i konkurransen som det ser ut idag utan jag tror jag måste ha mer "kött på benen".....

• asaA

Här i norrköping finns (eller fanns, vet ej hur det är just nu..) en KY-utbildning för att bli inköpare, den är (var?) två årig. Min kompis gick den och hon fick jobb direkt, det var dock hård konkurrens om jobben, men ändå

• MiaMaria N

asaA: Mmmm....var det konkurrans om jobben? Kom hon på tal snabbt??

KY sägs ju vara bra..

• nublu

www.ky.se

I höst startar IHH i Jönköping en 2-årig utbildning för marknadslogistiker i samarbete med Yrkeshögskolan i Nässjö. Finns att läsa om på www.nlc.nassjo.se.

En fördel om man vill bli inköpare är om man har tidigare erfarenhet från exempelvis industri. Tyvärr verkar arbetsgivarna värdera branscherfarenhet mer än inköpsutbildning. Har upptäckt det nu när jag söker inköpsjobb, blir färdig nu i juni.

• MiaMaria N

nublu: Hur menar du, att de tycker att man ska ha jobbat med det? Men får man inte mkt praktik inom KY, räknar dom ej det?

• nublu

TS : Helst ska man ha exempelvis erfarenhet av storhushåll, verkstadsindustri el dyl. Titta på Platsbanken och annonserna för inköpare/ säljare där.

Praktiken är iofs lärorik men inte tillräcklig, tycker inte jag iaf. Dessutom är det apsvårt att hitta praktikplatser.

Sorry om jag låter negativ och bitter men det ÄR surt att tre års KY-studier inte värderas särskilt högt.

• MiaMaria N

nublu: Men finns det tillräckligt många företag i ditt område då? Alltså ett bra urval? Eller bor du på en mindre ort?

Ingen fara, det är bra att prata klarspråk och fakta kring studier...

Svar på tråden Hur blir jag en logistiker/inköpare/säljare OCH får jobb efteråt? Vad tjänar man?