• LPW

*Ni som har/har haft katt- vilken kattras

Ni som har/har haft katt- vilken kattras tycker ni om och varför? Vi funderar på att skaffa ytterligare en katt (innekatt) och det vore roligt att höra era åsikter om olika kattraser.

• Svar på tråden *Ni som har/har haft katt- vilken kattras
  • eccobell

Gillar vanlig huskatt bäst. Raskatter gillar jag inte.

• pucken

jag gillar perserkatter. men det beror nog mest på att vi hade såna när jag var liten. annars gillar jag de vi har nu också =) en köpte vi på katthem, den andra genom blocket. de är huskatt och nåt annat (vet inte vad). har bild på dem i galleriet om du vill titta!

• hubbe

Hederliga bondkatter är alltid trevliga. Perser har jag oxå haft men den typen av katt är en ganska för mig en tråkig katt. Gör inte alls mycket väsen av sig utan bara är. (eller hade jag "otur")
    Nu har jag trevägskorsningar. Mamman är halvskogis/bondkisse och pappan är Birma. De har fått väldigt mycket utav Birmans anlag. Har en av varje kön. Han är väldigt underhållande katt på många sätt och vis även honan fast hon är lite lugnare.
    Vad har ni själva för tankar kring ras?

• Shaymin

Jag gillar Helig Birma. De passar bra som innekatter också eftersom de är ganska lugna. Inte så att de är tråkiga på något sätt men lite mer "inneanpassade" än vad en bondkatt kan vara. Dessutom är de vansinnigt vackra. Min Charlie kan vara ute men är det bara kortare stunder och försvinner inte iväg på några långturer. Han är sjukt kräsen med mat, dock. Det är inte mycket som passar.

• Madda

Jag har en norsk skogskatt - så det får väl vara favoritrasen. En mycket egensinnig, envis kisse som ibland får diverse knäpp och "vildattacker" och springer omkring, jamar, och ska skrämmas för glatta livet. Är väldigt hmmm... underhållande...

• Jemais

Jag har två maine-coonkillar. Det är två mycket trevliga katter. De är tåliga och lugna, men tycker även om att busa och leka. Dessutom funkar de jättebra ihop med vår lille son, även om de inte alltid är så glada när han jagar dem och rycker tag i deras långa päls...

• mmonika77

Perser. Älskar att pysslas om, badas, kammas och allt det där. Är riktiga knäkatter. ´Kloka, nej är nej för dem och de gör verkligen inget de inte får. Klöser ingenstans om man lär dem det, har skinnsoffa och det finns inte ett märke varken på den eller någon annanstans i huset. Har ett jättelugnt temperament. MEN skaffar man sig en perserkatt ska man vara införstådd med att det tar cirka en halv timme om dagen att hålla den i perfekt skick...

• Ansapansa

jag har en skogkatt(det stavs faktiskt utan s) så jag gillar den bäst....

Eccobell:: varför tycker du inte om raskatter??

• mmonika77

Ansapansa... nej det heter skogskatt inte skogkatt...

• Madda

Trodde också det hette skogskatt med S - så står det ju på flera olika sidor om katter etc... Skogkatt utan s kanske är norska???

Svar på tråden *Ni som har/har haft katt- vilken kattras