• LPW

*Ni som har/har haft katt- vilken kattras

Ni som har/har haft katt- vilken kattras tycker ni om och varför? Vi funderar på att skaffa ytterligare en katt (innekatt) och det vore roligt att höra era åsikter om olika kattraser.

• Svar på tråden *Ni som har/har haft katt- vilken kattras
  • LPW

Vad många svar jag fått- tack! Jag går på alla utställningar som är här i trakterna och det finns egentligen två raser som jag "fastnat" för - birma och brittiskt korthår, men jag ville ändå ha lite åsikter om andra raser också!

• Hallonkaka

Kan inget om kattraser men jag undrar vad rasen heter, den är helvit, blåa ögon och jätte långt hår...en sådan vill jag ha dom är ju hur söta som helst.

• S Sofia

Tussilago-
    Birmakatter är lugna, snälla, tillgivna! Två av mina tycker om folk och bus, honan är dock tillbakadragen och försynt, litar inte riktigt på folk, men hon är jätte snäll!! Fast det är alla mina tre!
    Hallonkaka-
    Helig birma är vita och har blåa ögon, pälsen är lång! Tassarnas färg varierar!! www.katter.nu/raser/birm.htm

• Roisin Dubh

Jag träffade en raggdoll förra veckan och de är ju helmysiga.

Annars bryr jag mig inte speciellt om rasen. Alla katter har sin charm och är individer med olika personligheter.

Själv har jag 5 vanliga huskatter och en som är hälften norsk skog(s)katt. 6 lurviga totalt alltså!

• milimina

cornish rex såklart! eftersom de är den enda sort jag tål...

annars gillar jag siameser, abys, somali, birmor, ocicat, maines ja oj alla katter är fina! eller näe inte persers, klarar inte riktigt av deras nära-på-konkava fejor...

• Towalisa

Skogisar, de är så pratiga och sällskapliga.
    Vill vara med överallt. I garaget, trädgården, vid diskbänken, osv...

• Åsa

Somalikatter! Lika fint viltfärgade som abessinierna, riktiga små pumor, med längre hår som inte fäller underhår som "riktiga" långhårskatter. Livligt trevligt temperament (klättrar i gardinerna varnade ej tjej när jag beundrade hennes). Har ingen kisse tyvärr. Maken ville inte ha någon innan och hade vi ingen innan bebis verkar det väldigt onödigt att skaffa en när hon är så liten.

• vigdis

Gillar bondkatter, är egentligen emot avel som den bedrivs idag. Även katterna är på väg åt samma vidriga håll som hundarna med massor med framavlade sjukdomar och missbildningar. Gillar inte plattnosiga katter (de ser ut som att de gått in i en dörr), deras ögon verkar vara på väg ut ur skallen och de har ofta problem i nos/ögonområdet.

OM jag skulle skaffa en raskatt skulle det bli en Turkisk Van, en Norsk Skogskatt (mer korrekt svenska än skogkatt), en Ragdoll eller Main Coon - dem gillar jag. Men även Maine Coon och sNorsk Skogskatt har man avlat sönder när de behöver pälsvård!!!!! En katt som lever i skogen kan sköta sin egen päls, men det var tydligen inte viktigt vid deras avel

• LabLover

LPW: Vi har en brittisk korthår och han är helt underbar. Trevligare innekatt får man leta efter. Han sköter sig alltid exemplariskt, har aldrig hittat på något bus eller haft sönder något och är inte kastrerade ännu. Han är 2 år och IC än så länge.

Kan varmt rekommendera rasen. Rasbeskrivningen stämmer bra på vår kille. Besök gärna brittringen.se om du inte redan har gjort det Lycka till!

PS. Vilken färg funderar du på?

• Filipsmamma

Vanlig hederlig bondkatt tack.. De raskatter jag träffat har varit underliga rivs och bits utan anledning mm...

Svar på tråden *Ni som har/har haft katt- vilken kattras