Är det LAG på faderskapstest???
FlamingRed:
Prova med Lag(1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap. Första paragrafen är det du vill titta närmare på, skulle jag tro.
FlamingRed:
Prova med Lag(1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap. Första paragrafen är det du vill titta närmare på, skulle jag tro.
Oj, vilken vändning tråden har tagit sen igår... (Och vad arg Gisse verkar. ) Väldigt intressant vändning, dock!
Gisse: Du pratar om den årtiondelånga skada ett barn skulle drabbas av om fadern skulle kunna avsäga sig försörjningsplikten... Är skadan mindre för de barn som redan idag lever helt utan kontakt med sin pappa? Visst, det dimper ner lite pengar en gång i månaden (från FK) och de har kanske sett ett kort på pappan eller så, men har ingen som helst kontakt med gubben ifråga. Skulle skillnaden verkligen bli särskilt stor för de barnen om pengarna inte kom? Om pappans namn bara fanns i nåt arkiv hos soc.? (Mamman har ju förresten samma möjligheter i det läget att berätta om pappan, visa foton osv.)
Sedan ang. att kvinnan lever hela livet med psykiska sår efter en abort... För det första vill jag bestämt hävda att det finns kvinnor/tjejer som inte lider nämnvärt, eftersom valet var så fullkomligt självklart för dem. För det andra tycker jag att det verkar lite lågt att påstå att en man skulle sakna känslor så fulkomligt att han inte under resten av sitt liv då och då skulle fundera över/känna dåligt samvete ang. det barn han valde att avsäga sig ansvaret för.
FlamingRed: Är du säker på att du har valt rätt namn? I de flesta diskussioner jag har sett dig i här inne har du framstått som rätt ordentligt LIBERAL, snarare än så där jätteRÖD.
Hur som helst är det ett väldigt dilemma det här med mannens ställning i abortfrågan. Jag tycker att ditt förslag är ganska vettigt. (Fast jag har svårt att se hur man skulle kunna få en röd politiker att driva frågan. Bättre lycka bland de liberala!
) Dessvärre löser det ju inte alla problem - man kan fortfarande hamna i en situation där mannen vill bli pappa men inte får chansen eftersom kvinnan gör abort. Sedan missade du en viktig poäng från någon här ovan: Skulle detta inte kunna leda till att kvinnor i allt större utsträckning döljer graviditeten för den blivande pappan till efter v.12? Är hon osäker på om han vill bli pappa eller vet att han inte vill bli det så vinner hon ju ekonomiskt på att hålla tyst.
Fast TS, vänta nu lite... Det ÄR redan lagligt att "skita i" sitt barn, så länge man betalar till FK när FK begär in pengar till underhåll. Som pappa behöver du aldrig nånsin träffa, prata med, eller skriva till ditt barn om du inte vill. Som jag skrev tidigare så tror jag att det är lite långsökt att påstå att dessa barn skulle må sämre bara för att pengarna från FK uteblev. Oavsett vilket så har de ju ingen närvarande pappa!
När du skriver att antalet faderlösa barn skulle öka lavinartat för att ingen man skulle bry sig om att ta ansvar längre så är du inne på samma spår som jag tyckte att Gisse var tidigare. Vad är det som säger att män generellt saknar känslor? Att män skulle tycka att det var en enkel sak att skriva på det där pappret och avsäga sig allt som har med barnet att göra? Att de män som väljer den metoden inte skulle dras med dåligt samvete resten av livet? Jag har åtminstone högre tankar om män i allmanhet än så... Jag tror att det skulle vara ett stort och svårt beslut att fatta. Även om det inte är fullt lika stort som ett abortbeslut, så är det ett ganska tungt beslut att fatta. Det är mycket som ska vägas fram och tillbaka - precis som inför ett beslut om abort.