• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • dinmamma

Jag har fått för mig att man måste lämna prov om det kan anses troligt att man haft sex. Men jag är inte säker. Kan fråga juristsambon ikväll!

• Den där Linn

Jo, så är det. Inställer du dej inte frivilligt så kommer farbror polisen och hämtar dej

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • m00nfl0wer

Ja, det kan dom göra. Min dotters pappa nekade först, men det är lag på att pappan ska skriva på papprena och vet man inte så _ska_ man göra dna-test. Man måste då kolla dom man haft sex med och se om det är någon av dessa som är pappan. I Sverige är dom benhårda på att det inte får stå Fader Okänd.

Så min dotters pappa gjorde ett dna-test och det visade att han var pappa så nu kan han inte neka längre.

• FlamingRed

Men man kan väl inte tvinga vem som helst att lämna blodprov, det måste väl finnas nån rimlig chans att han kan vara far?

Finns det någon som har länkar till extern information om detta?

• m00nfl0wer

Familjerätten sade till mig att om killen inte ville komma och göra dna-test så skulle polisen hämta honom då jag haft en rimlig historia och min mamma bekräftade den. (Jag var hemma hos killen när jag var gravid, i ett helt jullov, men ändå förnekade han dottern)

Det måste ju finnas en rimlig förklaring. Man kan inte gå dit och säga "Det var han", för är dt fel så kan man själv torska på det. Jag var ju helt säker, jag visste ju så då var Andreas tvungen. :) Och nu älskar han sin dotter.

Hittade tyvärr ingen länk om detta.

• timberhochmandie

FlamingRed:

Prova med Lag(1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap. Första paragrafen är det du vill titta närmare på, skulle jag tro.

• Yrslan

Klart att han är skyldig att lämna blodprov!!! Till slut blir det polis inkopplad om han vägrar... Hur kul är det???
    Vad är det för löjl att inte ta ett blodprov? Blir barnet mindre verkligt då eller???

• FlamingRed

Då har man lärt sig nåt idag också då! :)

Det leder in oss på ett stickspår... Jag tycker fadern borde ha rätt till någon slags juridisk "abort", dvs att han kan avsäga sig faderskapet innan vecka 12 typ!

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???