• FlamingRed

Är det LAG på faderskapstest???

Bei

"Jo, kan hålla med om det, men hur löser man det rent praktiskt?"

Vi låter mannen ha rättigheten att frånsäga sig det ekonomiska underhållet innan v 12...

• FlamingRed

Gisse,

"Så ditt svar är alltså skattebetalarna."

Jag menar inte att det automatiskt skall betalas underhåll från skattepengar, jag sa bara att ingen i det här landet blir utan mat.

Så klart.

• FlamingRed

Mamma,

"Jag tycker att om man har sex och inte skyddar sig ordentligt så har man avsagt sig rättigheterna till att vara barnlös.

FlamingRed:
    Alla män borde veta att om man har sex med en kvinna utan kondom så finns risken att hon blir gravid. Är mannen så dum att han inte fattar det så är det väl hans "straff" att betala underhåll."

Ja då antar jag att du är emot abort... Jag för detta resonemang utifrån att man är _för_ abort rättigheter.

• FlamingRed

Gisse,

Skillnaden är att mamman kanske kan försörja sig självt, framförallt om hon nu väljer att bli mor vetandes att mannen är måste betala underhåll...

• FlamingRed

Gisse,

"Du sa att du tyckte att man kan avsäga sig barnet och slippa betala, det är samma sak som att välja bort barnet och inte träffa det"

Nej det är inte samma sak, man kan redan idag välja att inte träffa sitt barn.

Jag pratar om att man även borde kunna "slippa" betala för det under vissa omständigheter.

• FlamingRed

Bei,

Vi är alla överens om att man bör skydda sig. Det behöver vi inte orda om.

Vi är alla även medvetna om att oönskade gravideter sker, och kommer antagligen alltid att ske.

• FlamingRed

tess,

"Så du tänker att pappan ska erkänna faderskapet på papperet för att sen frånsäga sig underhållsskyldigheten? "

Jag är inte inne på detaljer hur det bör gå till... Jag vill mer presentera tanken på att pappan också borde ha några sorts rättigheter för att kunna "dra sig ur" en graviditet. Precis som kvinnan har.

• FlamingRed

Gisse,

Jag har aldrig pratat om "korkat oskyddat sex", jag pratar om de fall där en oönskad graviditet uppstår, oavsett orsak.

• FlamingRed

tess,

Många tankar kring barnets rätt.

Dock anser jag inte dom hör hemma just här, det är ingen "rättighet" att få pengar från sin pappa. Eller jo det är det ju, men det är ingen självklar naturlag menar jag.

Det är en rättighet att leva bra i detta land dock, och de rättigheter har ju givetvis även detta barn, även fast en eventuell pappa har avsagt sig allt ansvar.

• FlamingRed

Tess,

Jag menade att visst hör barnets rätt hemma här, men jag tycker inte att just rättigheten att få pengar från den biologiska fadern är någon naturlag.

Och därför tycker jag inte man kan hävda att barnets rättigheter åtsidosätts bara för att pappan inte betalar. Det är ju nån annan som betalar, mamman, eller staten.

Så jag tycker inte barnents rättigheter kränks bara för att pengarna kommer från någon annanstans.

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???