• FlamingRed

Är det LAG på faderskapstest???

Troll,

"MEn blir det som det blir och kvinnan blir gravid... och hon väljer att inte ta bort barnet... så får helt enkelt pappan ta sitt ansvar... brutalt men sant"

Vadå "brutalt men sant"? Brutalt och enligt våra lagar menar du! :) Och våra lagar kan ändras.

• FlamingRed

Anonym,

Jo vet vi att det är så lagarna fungerar idag. Vi diskuterar ju tanken på huruvida man borde ändra på det...

• FlamingRed

Gisse,

"Om man inte blir våldtagen, vilket är den enda anledningen till att ej skyddat sex, så finns det inte fler.

Nämn någon....om du kan.

Oönskad graviditet UPPSTÅR inte, den är man själv skuld till."

Jaha, jag menade oönskade graviditeter i form av p-piller som inte fungerar, spruckna kondomer, felräknade säkra perioder.

Ja helt enkelt vilken orsak som helst som gör att modern överväger abort.

Orsaken till den oönskade graviditeten är knappast relevant när vi pratar abort här i Sverige. Kvinnan har rätt till abort oavsett hur det gått till.

• FlamingRed

Tess,

"Mannen kan inte välja abort, han kan bara välja att inte träffa sitt barn som då redan finns och att jämföra det med att en kvinna kan välja abort är inte rätt tycker jag."

Det kanske är dumt att kalla det juridisk abort, om liknelsen med abort är känslig.

Men tanken är att mannen bör ha en rättighet att "gå fri", precis som kvinnan har.

Han kan idag inte välja huruvida han skall betala underhåll, men det är ju inte en naturlag som kvinnans rätt över sin kropp är. Dvs vi kan ändra på mannens rättigheter om vi vill, men vi kan inte ändra på det faktum att kvinnan föder och när fostret.

Så klart. Så även om liknelsen haltar, och ordet abort är känsligt, så torde väl min poäng vara glasklar?

• FlamingRed

Gisse,

Ja, ingen, inkl jag, har påstått att abort är enkelt, varken för modern eller eventuell far.

Finns känlsor inblandade i alla aspekter av detta ämne.

Dock kan jag diskutera rättigheter utan att börja orda om vem som lider mest känslomässigt, eller märka ord som "gå fri".

Du har rätt att jag diskuterar detta utan att veta hur en abort känns. Men jag tror det kan gå bra ändå, att diskutera mannens rättigheter i denna situation.

Nej jag tänker inte bara på mig själv, jag tänker på alla män och kvinnor som kan hamna i denna situation, och vilka rättigheter som bör råda.

Ingen här har ens antyttt att en kvinna gör abort lättvindigt, du kanske tolkar in det i mina ord pga mitt sätt att skriva. Och om du gör det så misstolkar du mig.

• FlamingRed

Gisse,

"Men att har rätt att rent ut sagt skita i ett barn som är livet , som andas har känslor mm, är ju lågt och sjukt.

Att göra en abort, drabbar inte barnet i längden, under årtionden!

Att detta skulle vara jämlikt och rättvist, är ju bara löjligt."

OBS, läs nedan med försiktighet, jag menar inte att du tycker så, utan att du yttrycker dig så:

I din text ovan skulle man kunna tolka det som att du tycker det är bättre att fadern helt enkelt dödar barnet, så det slipper lida i alla år utan sin far eller hans pengar.

"Har man haft sex som resulterat i ett barn, ett barn som fötts, så har barnet rätt till sin pappas namn och faktiskt även finansiellt, kanske skulle man om mamman nu kan försörja sig själv,"

Det är ju denna finansiella rättighet vi diskuterar. Varför är den så självklar? Varför ska inte modern stå för sitt beslut att föda ett barn som ensamstående?

• FlamingRed

tess,

"g kanske är trög men uppfattar att du menar att en man ska ha samma rätt att välja bort sitt barn som kvinnan har i och med att hon kan välja abort.....det går inte ihop för mig."

Ja, varför går inte det ihop?

• FlamingRed

Timber,

Jo, jag håller med dig, självklart uppstår andra problem, som kanske att kvinnor döljer sin graviditet och annat.

Kort kan jag väl bara säga att detta endast är frö till en tanke, en tanke om att man faktiskt _kan_ ge mannen mer rättigheter i avseende att "frånsäga" sig ett barn.

Ja, mitt nick här är illa valt, jag hade annat i åtanke än politisk tillhörighet när jag valde det! :)

• FlamingRed

Timber,

"man kan fortfarande hamna i en situation där mannen vill bli pappa men inte får chansen eftersom kvinnan gör abort. "

Fast detta tycker jag inte är ett problem ur ett rättighetsperspektiv, kvinnan har rätt till abort, och det får mannen "stå ut" med.

Precis som mannen borde ha rätt att slippa underhåll, och det borde kvinnan få stå ut med.

• FlamingRed

Gisse,

Det kanske hon skulle tänkt på då innan, om det nu är så att hon inte har de ekonomiska förutsättningarna att försörja ett barn.

Precis som familjer med två vuxna också måste kunna försörja sitt barn.

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???