• KeChi

Jungfrufödsel..

Nu har jag funderat på det där tills ja nästan blir galen.
    Hur är det där med Jungfru Maria egentligen?

Det där me jungfrufödsel, hur gick det till egentligen?
    Och vad innebar det..

Min pojkvän sa att om ja hade varit otrogen,och bilvit gravid, så hade han minsann inte gått på nån "Jungfrufödsel"..
    Var de inte så att Maria var otrogen?
    Man kan F*n inte bli gravid utan samlag :P
    (Om man ser de från den vinkeln..)

Någon som har nåt vettigt svar?

Obs! Är inte troende själv..skulle bara vara roligt och se vad folk har för tankar. Inget illa menat till någon med detta inlägg!

• Svar på tråden Jungfrufödsel..
  • Wind Up Toy

Är lite orättvist att han inte skulle gå på det *ler* finns vissa djurarter som lyckas juhe... *ler*
    nä jag vet inte

• Z4R4H

Jag är inte troende heller. Men detta har jag också funderat på.

Dom kanske inte fullföljde ett samlag? Men han kom ändå? Eller nåt HELT MYSKO

• kissmekate

Kanske var det Josef som var "boven" i alla fall? För de var väl "bara" trolovade när hon blev med barn. Och då var det kanske lättare att dra till med den helige ande istället för att skämmas inför hela byn.

(Fast jag tror att Jesus är Guds son ändå.)

• Luddvar

Jag tror hon var otrogen och att Josef egentligen fattade det men att han älskade henne så mycket att han "svalde" historien.

• Snirkel

Nä, det var ju ängeln Gabriel som kom och "bebådade" henne

Angående jungfrufödsel så är det teoretiskt sett möjligt att bli gravid utan att bli befruktad. Barnet blir då en genetisk kopia av sin mor eftersom barnet inte har några andra arvsanlag än sin mors. Detta händer titt som tätt i djurvärlden men det finns inga bevis för att någon människa blivit till på detta vis. Om Jesus hade varit resultatet av en sådan graviditet så hade han varit en kopia av sin mor och definitivt kvinna.

Jag är gravid och har inte blivit det genom samlag. Tror att vi är många här som lyckats med den bedriften

• Luddvar
    Snirkel skrev 2007-03-20 21:55:05 följande:
    Nä, det var ju ängeln Gabriel som kom och "bebådade" henne Angående jungfrufödsel så är det teoretiskt sett möjligt att bli gravid utan att bli befruktad. Barnet blir då en genetisk kopia av sin mor eftersom barnet inte har några andra arvsanlag än sin mors. Detta händer titt som tätt i djurvärlden men det finns inga bevis för att någon människa blivit till på detta vis. Om Jesus hade varit resultatet av en sådan graviditet så hade han varit en kopia av sin mor och definitivt kvinna.Jag är gravid och har inte blivit det genom samlag. Tror att vi är många här som lyckats med den bedriften
    Grannen Gabriel menar du?
  • KeChi

Hahahhaa.

Gabriel eller inte..
    Ja önskar de vore Armin Van Buuren i så fall, är det möjligt att fixa tror ni?

• Jag är Sma

Ja, visst är det märkligt det där med jungfrufödsel - att Maria kunde bli med barn utan att någon man var inblandad. Jag tror ingen riktigt kan svara på hur det gick till - men man kan läsa om det i Lukasevangeliet kap 1. Ett mirakel kan man säga om det som hände, men å andar sidan - är det inte ett mirakel varje gång ett barn föds?

• Jeffa

Enligt ursprungsdokumentet (bibeln) gick det till på så vis att Gud gjorde Maria gravid genom Den Helige Anden. ( Om Gud är allsmäktig så är det int ehelt orimligt.) Sen besökte ängeln Gabriel Maria och sa att hon var gravid och skulle få en pojke som skulle heta Jesus. När Maria sen berättade detta för Josef blev han skitsur och ville dra, men också han fick besök av en ängel som berättade att det Maria sa var sant, så då valde han att stanna. Sen gick det som profeterna förutspått och Jesus föddes, levde, dog och uppstod.

Hela storyn är egentligen ganska skum, men det är väl egentligen inte där problemet ligger... Väljer man att tro på den Gud som står omskriven i bibeln så är det väl int eså konstigt att ett barn kan födas utan att en pappa har varit inblandad. Är man allsmäktig, som Gud säger sig vara, så är barnaavel kankse en ren baggis... Frågan är väl egentligen om man väljer att tro på Gud, eller...?

Men det var inte det som skulle diskuteras här...
    Är själv troende och vi kanske gömmer oss bakom Guds makt på detta vis. Undviker frågan... Det är ju egentligen rätt orimligt att det ska kunna gå till på detta vis.
    Men det är väl därför det kallas för tro och inte för visshet...

Svar på tråden Jungfrufödsel..