• KeChi

Jungfrufödsel..

Nu har jag funderat på det där tills ja nästan blir galen.
    Hur är det där med Jungfru Maria egentligen?

Det där me jungfrufödsel, hur gick det till egentligen?
    Och vad innebar det..

Min pojkvän sa att om ja hade varit otrogen,och bilvit gravid, så hade han minsann inte gått på nån "Jungfrufödsel"..
    Var de inte så att Maria var otrogen?
    Man kan F*n inte bli gravid utan samlag :P
    (Om man ser de från den vinkeln..)

Någon som har nåt vettigt svar?

Obs! Är inte troende själv..skulle bara vara roligt och se vad folk har för tankar. Inget illa menat till någon med detta inlägg!

• Svar på tråden Jungfrufödsel..
  • prinsesstårtan

för de som är intreserade så är det maria bebådelsedag nu den 25! Så det innebär att Maria blev på tjocken för 2008 år sedan. give and take :)

Är det inte den dagen vi firar genom att vräka i oss fettiga bakvärk?

• prinsesstårtan

Tilläg:

För er som vill ha ett barn fött på julafton så är det alså nästa söndag ni skall "ligga i"

• Jeffa

Till minne av Jungru Marie bebådelses äter vi våfflor...
    av någon anledning kallas denna dag för "Vår Fru-dagen", vilket lite slarvigt uttalat och efter många års språkutveckling blivit till "Våffeldagen" Människan hittar på mycket för att få äta onyttigt.

Fettiga bakverk äter vi på Fettisdagen, vilket är sista dagen innan fastan inleds. Vi frossar för att bygga upp oss inför fastan, så att säga. I Brazilien har man en egen variant av detta: Karneval. Fest och dans och skoj i en vecka... i Sverige äter vi vetebullar med grädde. Men då har vi också mellanmjölk och ordet lagom. Det har inga andra länder...

• prinsesstårtan

Shitt pommefritte vad du kan grejer!
    ( med risk för att låta som en tuggumi tuggande 14 åring)
    blir så grymt impad på¨folk som har sådan koll!
    Du är möjligtvis inte lärare?
    Anars skulle detvara ett ypperligt jobb för dig!

Skulle lätt gå i din klass.....

• prinsesstårtan

Ursäkta mitt språk.
    ( såg extremt omoget ut när jag läste igenom det.)

Det jag menar är att jag verkligen låter mig imponeras av människor som är allmänbildade.

• KeChi

" När Maria sen berättade detta för Josef blev han skitsur och ville dra, men också han fick besök av en ängel som berättade att han oxå var på tjocken..."

hahahhahaahaha..

• kissmekate
    prinsesstårtan skrev 2007-03-20 23:09:09 följande:
    för de som är intreserade så är det maria bebådelsedag nu den 25! Så det innebär att Maria blev på tjocken för 2008 år sedan. give and take :)Är det inte den dagen vi firar genom att vräka i oss fettiga bakvärk?
    prinsesstårtan skrev 2007-03-20 23:10:38 följande:
    Tilläg:För er som vill ha ett barn fött på julafton så är det alså nästa söndag ni skall "ligga i"
    Minmamma har döpt om den dagen till Mragareta Bebådelsedag. Mindre festligt med tanke på att man inte vill tänka den tanken.
  • klurifax

Sen är det också så att vid tiden för denna händelse, så kunde unga kvinnor vara "tempeltjänare" och dessa kallades då "jungfrur", även om de var gifta/trolovade. Så användandet av begreppet "jungfru Maria" _kan_ komma från att hon var en sådan tjänare och att det inte stod för "oskuld" från början... Sen gick det ju ett antal år från Jesu födelse till första nedtecknandet av händelsen och då har "stotyn" förändrats ala "viskleken"... Kanske för att förstärka Guds ingripande, och göra det hela än större och mäktigare och gudomligare!

• Sallisen

Jag är troende och jag är övertygad om att Maria inte var otrogen. Kunde Gud skapa universum och allt i det så kunde han överföra sin sons liv från andevärlden in i Marias livmoder också.

• Jeffa

Är egentligen lärare, fast inte ett dugg i religion eller nåt samhälls-orienterat. Har läst Ma/No.
    Men jag jobbar i kyrkan med att träffa ungdomar och även andra människor, så jag är inte helt långt ifrån mitt lärarkall...

Svar på tråden Jungfrufödsel..