• Juno

Få 6 åring att somna??

"Min 6 åring vill inte somna själv och vill inte sova i sin säng."
    *Gör det mysigt i hennes rum och säng. Köp nya lakan som hon väljer själv, tänd en liten lampa, spela lugnande musik. Tala om att det är i sin säng hon ska sova och förhandla inte om det.

"Det är hopplöst att få henne att somna på kvällarna. Hon vill absolut att man ska sitta bredvid henne för att hon ska kunna somna."
    * Du har redan fått bra råd men jag har ett tips till. Vi flyttade ut ur hennes säng och sen ur rummet en liten bit i taget. Först låg vi i sängen, sen satt på kanten, sen på en stol som flyttades längre bort mot dörren för varje kväll. Nu sitter vi i en fotölj i hallen där vi inte syns från sängen men barnen kan höra oss (hostar lite extra ibland)Grejen är att skapa trygghet och det har funkat.

"Och när hon väl somnar så vaknar hon minst en gång på natten och kommer och lägger sig bredvid mig."
    *Vi har en extrasäng i sovrummet där hon får lägga sig om hon vill. Hon väcker mig och jag bäddar om henne i sängen och hon somnar direkt. Annars får du gå tillbaka med henne till hennes säng.

"Har provat att läsa saga, belöningar om hon somnar själv i sin säng, sagor på cd skivor, somna till TVn...mm... Inget har funkat."
    *Det är inget ovanligt att barn i den åldern vill ha föräldarna nära när de ska sova. De flesta jag känner får "vakta" sina barn, vanligtvis i ett rum bervid, där föräldrarna får sitta och läsa, surfa eller titta på TV till barnen somnat. Att ligga själv i ett mörkt rum är läskigt och jag tycker att man kan bjuda på lite närhet så länge de behöver den.

Lycka till!

Svar på tråden Få 6 åring att somna??