• JoiPoi

Sovmetoder...

Min dotter är nu 5 måndader,hon har aldrig sovit speciellt bra,ibörjan så fick jag bära henne tills hon somnade,sov ofta på min mage osv... Varje gång jag la ner henne i sängen på rygg så vaknade hon, provade att värma sängen med vetekudde mm, men tillslut så orkade inte tålamodet så då provade jag att lägga henne på mage! Funkade kanon o hon har sovit på mage sen hon var 1 månad gammal... Men problemet är att hon vaknar varannan-var fjärde timme på natten. Hon somnar runt 18.30-19.00, hon äter gröt med god aptit(trodde att hon skulle sova bättre), men det blev ingen större skillnad. Vad kan man göra? Bara hålla ut!? Jag är iof van nu men ibland önskar man att få sova iaf mer än 3tim i streck! Ska även tillägga att hon använder napp..Nån kanske har nåt tips som man kan prova!?

• Svar på tråden Sovmetoder...
  • Lundby87

tror du får bara vänta tills det växer bort

• Lisen08

Är nappen orsaken till att hon vaknar? Isf kan ni ju vänja henne av den.
    Vår bebis har vaknat ca en gång i timmen sedan han var 4 månader, först nu har han börjat sova bättre (snart 9 mån).
    Ge det tid, orkar ni inte så finns ett flertal sätt att lära barnet sova.
    Själv använder vi www.babywhisperer.com och lite av Somna utan gråt/no cry sleep solution.
    Vi ska försöka vänja av nappen denna vecka.

• JoiPoi

Lisen08...Jag kör lite av anna whalgrens medod att man buffar osv...Men hur ska jag få henne att sluta med nappen då?

• Ankissen

Det är nog bara att vänja sig. Elliot sov och vaknade var 3:e timme som bäst, tills han var ca 7 månader. Det var inte nappen på honom. Han har fortfarnde napp, men numera vaknar han nästan aldrig på nätterna.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • mästerkattenistövlar

JoiPoi- För att få barnet att sluta med napp så tar man bort nappen. Inte mer med det. barnet väljer inte det själv när det är så litet, om det är du som planterat vanan.
    Men när de är så små så glömmer de nappen med en gång också, så det är nog inga svårigheter.

• Tess93

För oss blev 5mm räddningen när inget annat hjälpte. Vi fick ett barn som sover 10 timmar i sträck och som vaknar med ett leende på läpparna! Om du är intresserad så läs först på www.eckerberg.se Beställ häftet, läs det och gå sedan in i vår pepptråd här på fl så får du råd och stöd av oss som använder den.
    Lycka till!

• Lisen08

Joipoi
    Det är lite olika, vissa barn behöver bara nappen vid insomnandet och andra vill ha den hela natten och vaknar därför oftast i en lättsömnsperiod om nappen har åkt ur.
    Det var länge sedan jag läste Barnaboken, har för mig att det inte stod så mycket om nappavvänjning i den, men jag är inte säker. Kanske stod det något om att bebis inte har något sugbehov efter en viss ålder (4 mån?), vilket jag tror är väldigt olika, min bebis har fortfarande ett extremt sugbehov.
    Nu ammar inte jag, så jag vet inte om det blir ännu starkare då?!

Antingen vänjer man barnet av med nappen långsamt eller så tar man bara bort den, men då blir det nog en del protester, du avgör hur du vill gå till väga och vad du tycker känns bra.

Vill du vänja av bebis nappen utan skrik så finns det t ex gentle removal-"metoden" från "Somna utan skrik"/NCSS eller den metod som jag nämde ovan. Finns säkert fler, men dessa är de jag känner till.

Gentle removal går ut på att du försiktigt drar ut nappen när bebis har somnat, stoppar in den om bebis vaknar och fortsätter så. Ju bättre det går ju tidigare kan du dra ur nappen, dvs till slut precis innan bebis somnar.

Men detta är som sagt om bebis vaknar pga nappen. Kanske är bebis inne i en utvecklingsfas också, skulle nog vänta några veckor för att se om det löser sig av sig självt. 3 h låter lyxigt i mina öron, men det är du som avgör vad du orkar med och hur länge

• guldplutt

börja med att vänja henne av med nappen! det gjorde vi o det funkade faktiskt. inte var det så hemskt o tog så lång tid som jag trodde heller. saknade faktiskt nappen mer på dagtid efteråt vi körde också en variant av anna wahlgren, o buffade henne de nätterna vi vande av med napp.

man brukar säga att de ska somna som de vaknar - dvs om hon somnar med napp o sedan tappar den o vaknar utan, då kan hon inte somna om själv utan den.

• kissmekate

Tipsar också om 5mm! Jättebra för våran tjej! Hon blev sig själv igen efter två månader av tröstlösa nätter och dagar. (Hon sov bra fram till hon var 3,5 månader).

• kissmekate

Vi har dock låtit nappen finnas med vid insomnandet. Sedan ligger den oftast vid sidan av när hon vaknar på morgonen.

Svar på tråden Sovmetoder...