• Lisen08

Sovmetoder...

Är nappen orsaken till att hon vaknar? Isf kan ni ju vänja henne av den.
    Vår bebis har vaknat ca en gång i timmen sedan han var 4 månader, först nu har han börjat sova bättre (snart 9 mån).
    Ge det tid, orkar ni inte så finns ett flertal sätt att lära barnet sova.
    Själv använder vi www.babywhisperer.com och lite av Somna utan gråt/no cry sleep solution.
    Vi ska försöka vänja av nappen denna vecka.

• Lisen08

Joipoi
    Det är lite olika, vissa barn behöver bara nappen vid insomnandet och andra vill ha den hela natten och vaknar därför oftast i en lättsömnsperiod om nappen har åkt ur.
    Det var länge sedan jag läste Barnaboken, har för mig att det inte stod så mycket om nappavvänjning i den, men jag är inte säker. Kanske stod det något om att bebis inte har något sugbehov efter en viss ålder (4 mån?), vilket jag tror är väldigt olika, min bebis har fortfarande ett extremt sugbehov.
    Nu ammar inte jag, så jag vet inte om det blir ännu starkare då?!

Antingen vänjer man barnet av med nappen långsamt eller så tar man bara bort den, men då blir det nog en del protester, du avgör hur du vill gå till väga och vad du tycker känns bra.

Vill du vänja av bebis nappen utan skrik så finns det t ex gentle removal-"metoden" från "Somna utan skrik"/NCSS eller den metod som jag nämde ovan. Finns säkert fler, men dessa är de jag känner till.

Gentle removal går ut på att du försiktigt drar ut nappen när bebis har somnat, stoppar in den om bebis vaknar och fortsätter så. Ju bättre det går ju tidigare kan du dra ur nappen, dvs till slut precis innan bebis somnar.

Men detta är som sagt om bebis vaknar pga nappen. Kanske är bebis inne i en utvecklingsfas också, skulle nog vänta några veckor för att se om det löser sig av sig självt. 3 h låter lyxigt i mina öron, men det är du som avgör vad du orkar med och hur länge

• Lisen08

TS
    Om du orkar vänta så kommer din bebis säkert lära sig att stoppa in nappen själv, prova att t ex lägga ut några nappar intill vid kudden när hon tränat upp tekniken.
    Vår bebis är ett riktigt proffs på att hitta sin napp och stoppa in den i munnen nu, men han har tränat flitigt också

• Lisen08

Grattis TS, passa på och njut Man vet aldrig när det vänder...
    Min bebis vaknar bara 2 ggr per natt nu. Han sov hos farmor i lördags och sen dess funkar det hur bra som helst.

Varje gång (3 ggr) han har varit "utlånad" så har han tagit ett jätteskutt i utvecklingen, tydligen var det sömnen den här gången som gjorde ett skutt (i rätt riktning).

Träffade en annan mamma som reste väldigt mycket med sin bebis, dom hade varit runt i hela världen och bebis var ändå bara 9 månader när jag träffade dom. Men hon berättade samma sak, så fort dom kom hem efter en resa så tog bebis ett skutt och utvecklades enormt dagarna efter hemkomsten, undrar vad det beror på?
    Nu jämför jag inte en natt hos farmor med en resa till Brasilien men...det verkar stämma ändå

Svar på tråden Sovmetoder...