Joipoi
Det är lite olika, vissa barn behöver bara nappen vid insomnandet och andra vill ha den hela natten och vaknar därför oftast i en lättsömnsperiod om nappen har åkt ur.
Det var länge sedan jag läste Barnaboken, har för mig att det inte stod så mycket om nappavvänjning i den, men jag är inte säker. Kanske stod det något om att bebis inte har något sugbehov efter en viss ålder (4 mån?), vilket jag tror är väldigt olika, min bebis har fortfarande ett extremt sugbehov.
Nu ammar inte jag, så jag vet inte om det blir ännu starkare då?!
Antingen vänjer man barnet av med nappen långsamt eller så tar man bara bort den, men då blir det nog en del protester, du avgör hur du vill gå till väga och vad du tycker känns bra.
Vill du vänja av bebis nappen utan skrik så finns det t ex gentle removal-"metoden" från "Somna utan skrik"/NCSS eller den metod som jag nämde ovan. Finns säkert fler, men dessa är de jag känner till.
Gentle removal går ut på att du försiktigt drar ut nappen när bebis har somnat, stoppar in den om bebis vaknar och fortsätter så. Ju bättre det går ju tidigare kan du dra ur nappen, dvs till slut precis innan bebis somnar.
Men detta är som sagt om bebis vaknar pga nappen. Kanske är bebis inne i en utvecklingsfas också, skulle nog vänta några veckor för att se om det löser sig av sig självt. 3 h låter lyxigt i mina öron, men det är du som avgör vad du orkar med och hur länge