• IdaN

Myror inne hjälp mig snälla.

Hej!

Ja nu märks det tydligt att det är vår ute för nu har dom små svarta myrorna letat sig in igen och jag undrar hur jag ska kunna utrota den här ohyran på ett barnväligt sätt eftersom vi har en son på snart 2 år så vill jag undvika sånt som är giftigt någon som har nått bra tips för att få bort ohyran dom är överallt.
    Eller vet vart man ska vända sig för att få bort dom. För det kan väl aldrig vara bra att ha myror inne i huset?

Tacksam för svar och tips.
    Kram Ida

• Svar på tråden Myror inne hjälp mig snälla.
  • IdaN

Nej vi har inga plattor utan vi har bara gräs så det är nog inte problemet tyvär Ledsen och nu blir det bara mer och mer myror för varje dag som går eftersom det blir allt varmare ute blir snart galenSkrikandes

Den 5e sept ska Casper bli storebror
  • Slarva

På Granngården finns det en massa myrbekämpningsmedel. Gå in där och be om hjälp, de brukar vara duktiga! :)

• lycklig adoptivmamman

har hört att kanel hjälper. De bär hem det till boet och då vill de inte bo kvar där utan flyttar.

• tilda den vilda

vi har oxå använt av oss av kanel o funkat jättebra o billigt är det oxå lycka till!!!!

• Sol

Vi hade myror i vardagsrummet. Jag köpte myrspray och sprejade på kvälllen när lillkillen hade gått och lagt sig. Sedan fick fönstet vara öppet hela natten. På morgon kunde jag sopa upp alla döda myror och har inte sett en enda sedan dess.

• Skorpion1971

Kontakta anticimex! Det gjorde jag och fick dosor och små tips.. Bla att man skall använda Ajax citron för det gillar de inte och är de i köket skall man se till att spola bort stärkelsen efter potatisen genom att hälla klorin i vasken så att de inte kommer upp där. Kanel har inte fungerat för oss....
    Ida N: Har du fått bukt på dem?

• IdaN
    Skorpion1971 nej det har jag inte fåttGråter ska nog ta och kontakta anticimex men kommer det att kosta oss en massa pengar för att ta hit dom?
    Det där med klorin har jag inte testat ska nog ta och göra det.
    Dom där myr dosorna hjälper dom något?och är dom giftiga för sonen?
  • Skorpion1971

Det beror på hur du bor.. vi bor i radhus och det ingår i något avtal. Ja, de tar ju det hem till boet och dör där... Du får se till att sonen inte tar dosorna så går det bra, jag får kolla hur det blir hos oss i år, med en liten som kryper/går snart.... Men ta i trä det har inte kommit några än så det kan ju gå bra...

• Else

Man kan köpa doser själv. Det innehåller något som de gillar, sen bär de hem det till stacken och matar drottningen med giftet som är i. Jag tror att det är svårt för barn att komma åt innehållet. Annars kan man ställa upp dosan, myrorna verkar ju komma åt överallt. Eller ställa dosan bakom en soffa eller liknande.. Men jag vet inte om det skulle kunna påverka barnet om det äter en av myrorna som bärpå "maten".

Har för mig att man kan köpa dosorna på t.ex växus och likn. men också på obs och andra stormarknader.

• IdaN

Vi bor i ett villa område och hyr en lägenhet i ett två familjs hus.Ja det gäller ju att vara med när han springer omkring som en galning

• nattuggla

Vet ni var dom kommer in så strö vitlökssalt där...min mormor hade myror, men när hon gjorde det slutade dom komma in:)

• lisabeth

de barnvänliga metoderna med vitpeppar vitlökssalt etc bygger på att du vet var de kommer in. Ta en kväll när sonen sover och studera myrornas beteende ordentligt. Det fungerar så att myrorna inte går över kryddoena om man lägger en ordentligt sträng. Har själv testat vitpeppar och det fungerar om man vet var de kommer ifrån vill säga. MEn kanel låter ju smart.

Om du bor i hyresrätt är myrorna hyresvärdens sak. Det är ibland så att det ingår avtal med anicimex i husförsäkringen men om du hyr är det ju värden som har försäkringen, kolla med honom/henne!

Lycka till!

• IdaN

Idag har jag varit på myr jakt och lagt citron peppar överallt där jag vet att dom har tagit sig in hittade deras huvud stig idag tror jag och nu har jag proppat in citron peppar, tänkte att det skulle fungera lika bra som vitpeppar efersom någon sa att inte myror gillar citron. Och det har faktiskt inte varit så mycket myror inne idagSkrattande fast det är ju inte fullt så varmt ute heller så det återstår att se om dom bär med sig detta till boet och försvinner för gott man kan ju hoppas i alla fall.

• rollergirl

Myrpenna kan jag rekommendera! Kom hem till vårt hus på landet en kväll förra sommaren, stentrappan var invaderad av tusentalet svartmyror som höll på att utveckla vingar (bli flygmyror) vilket vi brukar ha massor av på senhösten, fast helst då utomhus :). Drog streck på golvet med myrpenna (som inte var helt ny utan säkert minst tio år gammal), jätteeffektivt, myrorna tog sig inte över strecken. Har även använt myrdosor men tycker det inte var lika effektivt som pennan.

Lycka till!!

Svar på tråden Myror inne hjälp mig snälla.