• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Tack för all peppning. Idag känns det lite bättre, har fått sova gott och mensvärken har släppt och imorgon kommer älsklingen hem

Ni vet när man är bortbjuden och så och man träffar nya människor så kommer vad man arbetar med alltid upp, ni som är pensionärer eller sjukskrivna hur hanterar ni det? Jag brukar försöka låta det stanna vid att jag går hemma så får de tolka det som de vill, men ibland så frågar de vidare och säger jag då att jag är sjukpensionär så får jag oftast en utav två reaktioner:

1) Oj då! Och så ser man hur de börjar fundera över sannolikheten att jag ska trilla av pinnen där och då (det är den reaktionen jag brukar få om jag säger att jag har en inflammatorisk tarmsjukdom)

2) Oj då! Hur är det? Men kan du inte arbeta lite då? (den reaktion jag brukar få om jag tar den 'lätta' vägen och säger att jag har typ reumatisk värk - vilket jag också har)

Båda reaktionerna är lika irriterande. Jag är inte döende och nej, fastän jag ser ut som hälsan själv så kan jag inte arbeta.

Så hur gör ni? Säger ni sanningen eller halvljuger ni som jag?

Live and let live
  • Fru U

Hehe, nä tyvärr är det nog så att man måste vara (lite) sjuk för att förstå någon annan som är sjuk

Finns det inget arbete du kanske skulle kunna arbeta med hemifrån? Kanske någon egen liten affärsidé?

Live and let live
  • Fru U

Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Isåfall så försök komma till AMI (tror jag det var som jag gick på) istället för de brukar kunna fixa det mesta.

Live and let live
  • Fru U

Så tradigt, iofs nu när jag tänker efter så blev deras åtgärder inte så himla lyckade (förutom att jag fick datahjälpmedel). Skulle plugga på folkhögskola men de var inte flexiblare än nån annan skola (faktum är att komvux är bättre för där styr man själv)

Live and let live
  • Fru U

Vad ska du plugga till hösten?

Live and let live
  • Fru U

Malvas mam: Svar på fråga 4

Jag hade diagnosen UC fick stomi var friskt i nästan två år sen återkom såren i slutet av tunntarmen (och det är vanligt att man får sår just i skarven mellan tjocktarm och tunntarm) och eftersom man inte kan ha UC i tunntarmen så kallar de numera min inflammation crohn

Dock är det ovanligt att man blir sjuk igen efter att man tagit bort tjocktarmen om det är UC man har, men jag har aldrig varit som alla andra

Är det någon som har erfarenhet av Landskrona Lasarett? Eftersom dialtering de gjorde på mig sist inte blev bra (gick tillbaka efter två veckor) så ska den göras om och eftersom det är sommartid och alla drar ner så fick de pussla ihop nåt och då blev det så att jag fick en tid i landskrona istället.

Är nervös men försöker tänka positivt. Jag kanske gillar stället så mycket att jag väljer att göra allt där hädanefter *s*

Kram och god bättring

Live and let live
  • Fru U

Tror jag ska visa en bild sen som vi alla kan relatera till Flört

Det finns en salva till stomivård som heter nåt med stomahesive..... som är jättebra mot alla irriterade områden (som rumpan). Har den inte längre men när jag hade den så var den toppen på vintern för att förebygga den röda, nariga näsan man brukar få när man är snuvig

Hurra för Lukas! Så skönt att få ett så roligt besked :)

Live and let live
  • Fru U

Intressant att ni gillat era kirurger bäst. Själv föredrar jag min medicinläkare för han tror på mig och försöker faktiskt lösa mina problem medans kirurgerna mer eller mindre bara skakar på huvudet då det inte finns nåt de kan göra (dvs inget de kan operera)

Live and let live
  • Fru U

Hej och Välkommen hit Little Me

Live and let live
  • Fru U

Vet att ett antal av tjejerna här varit gravida så de kan säkert svara på dina frågor. Själv äter jag inga mediciner alls för min crohn (är i prinicp inflammationsfri och medicinerna gav mig ont i magen)

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7