• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Det är fistelgången de vidgar (tror jag - vet faktiskt inte *s*). Anals*x hihi, har absolut inga fördomar men har svårt för att tänka mig att nån tarmis skulle vilja ha det

Fick en röntgenbild av min första läkare på hur det ser ut. Han sa att jag skulle ta den med mig om jag behövde åka in akut nån gång för det är det enklaste sättet att förklara problemet (sist glömde jag den och sköterskan trodde då att jag hade en abcess rumpan istället för i rumpan = vänta 2-6 timmar istället för 1-2timmar)

Live and let live
  • Fru U

Jag har ju ingen större nytta av min slutmuskel, kommer aldrig att koppla dit tunntarmen (ändtarmsstumpen är ofta inflammerad)

Faktum är att det inte är en dåligt idé för alltför många läkare och annan vårdpersonal saknar kunskap om hur det faktiskt är, hur vi verkligen upplever vår sjukdom och vården vi får. De är jätteduktiga på det rent medicinska men är dåliga på det själsliga

Hoppas du får jättekul i helgen!

grådis skrev 2007-05-31 15:51:51 följande:
    Nä,, man är ju lite rädd om sin slutmuskel...skillnaden mellan ett liv hemma nära toa eller fritt ute bland folk och arbetandesVad praktiskt med en bild. Det är ju ofta så att man vet bäst själv ibland och får säga åt dem vad de ska göra*fniss* vi ska kanske öppna konsultverksamhet? AB Prutt o bajs
    Live and let live
  • Fru U

Jo stomin behöver också tömmas men det jag springer på toa för nu är för att det kommer var och slem från abcessen genom ändtarmsstumpen (inte kul för det läcker ibland om jag tex sätter mig på huk eftersom min slutmuskel är förslappad - har ju inte använt den på riktigt de senaste 14 åren).

I normala fall (när man fått ileostomi) så behöver man aldrig dilateras. Innan jag fick abcessen så behövde jag aldrig åka in och ut på sjukhuset jämt o ständigt (för att dilateras)

Live and let live
  • Fru U

68:an hoppas du snart mår bättre igen. Ett stort "NU J*VLAR SKA VI BEKÄMPA SJUKDOMEN OCH BLI FRISKA OCH MÅ BRA" till oss allihop Flört

Live and let live
  • Fru U

Har du inte sett "House": "Everybody lies"

Nio skrev 2007-06-01 14:31:43 följande:
     Får de en särskild kurs för det på läkarprogrammet månntro? "5 poäng patientmisstro" kanske. :(
    Live and let live
  • Fru U

Lällas tradigt med läckaget, det är så jobbigt att sätta igång med sånt mitt i natten när allt man vill är att somna om.

Jajja, att det har läckt så mycket från stomin att jag behövt byta sängkläder har nog hänt två gånger på snart 14 år.

Något oftare (kanske 1 högst 2 gånger per år) så är påsen sönder och läker i skarven till plattan men det brukar jag upptäcka på dan (för det luktar ju), annars är det vanligaste för mig att det blir yttepyttehål (ser det genom att det blir små knappnålshuvudsstora fläckar på trosorna) men då är det oftast katternas små söta klor som är skyldiga (men de är ganska duktiga på att inte trampa mig på höger sida av magen så det händer kanske 5-6gånger/år)

Kom till att tänka på det här med trosor. Tycker ni med stomi också att det är svårt att hitta bekväma snygga trosor? Min stomi sitter ganska högt upp (så höftjeans är uteslutet) så jag måste ha ganska breda trosor (gillar inte när trosans skärning hamnar precis på kanten där påse o platta sitter ihop)

Lällas, ha nu en underbar semester och njut

Nio, hoppas du snart får känna dig bättre

Live and let live
  • Fru U

Lite grann, men det är väl en nerperiod just nu. Har varit väldigt mycket om mamma(s död) som kommit upp på sista tiden (vägrade i princip sörja förra året - jag orkade helt enkelt inte av så mycket smärta i själen på en gång)

Nämen Nio, följer du inte House FörvånadFlört Jag följer slaviskt alla läkarserier och virrar på huvudet åt såpopera-mentaliteten (du vet, att läkaren lägger ner hela sin själ på att bota en patient och gråter när det inte går bra - yeah right!)

Live and let live
  • Fru U

Hoppas alla mår så bra som de kan, kommer att läsa ifatt imorgon. Gillar att det skrivs så mycket här även om det tar sin lilla tid att komma ikapp

Kram

Live and let live
  • Fru U

Välkommen greeneye. Hur mår du nu? Funkar mediciner o sånt?

Live and let live
  • Fru U

Hur är det med er allihop så här på nationaldagen? Det har i alla fall varit fint väder

Själv irriterar jag mig fortfarande på sjukvården. Kunde fått mitt problem fixat imorgon men ack nej, istället väntar jag fortfarande på att UMAS ska höra av sig igen

Kan man byta sjukhus? Iofs kanske inte så praktiskt om man blir akut sjuk, men jag brukar ju bara träffa min kirurg 2 gånger om året (och har inte varit så sjuk att jag skulle behövas läggas in på 7 år). Funderar nämligen på, om det går, att byta till Helsingborg där kirurgen som hade hand om mig längst flyttat till (och jag tyckte om honom)

Soliga kramar till er alla

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7