• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

    Hej alla goa människor

    Har inte varit inne på länge, och oj, här har ni varit flitiga igen, härligt

    Kul att ni kikar in Prommis, Willow och Solrosen, var ett tag sen man såg er. Trist med blod, hudutslag och annat Hoppas saker o ting ska ordna sig. Läste igenom alla sidor i morse och uppdaterade mig, men nu när jag själv ska göra ett inlägg flera timmar senare när man jobbat o haft hundra andra grejer i huvudet, så blandar man ihop lite inlägg. Hoppas ni har överseende

    Dalkulla, hoppas du får ett bra svar idag. Håller tummarna för dig.

    Mumlin, tråkigt att du varit trött o dålig, hoppas middagen gick bra i lördags iaf. Kramis

    Lonestar, usch, röda ögon igen alltså?

    Molle, du är en stark och omtänksam mamma!

    tessi, stackare, kul att jobba i butik och se misshandlad ut ...dessutom efter några kriminella nördar hotat er butik...är det nån som misstänkt dem istf Timon ??? Hoppas svullnaden lagt sig. Du är gullig som kommer ihåg vår husrenovering...haha...den går lååååångsamt Golvet är slipat, väggar målade resp tapetserade, golv- och taklister var jag o köpte förra veckan... Nära nuuuu Kram på dig, du är gullig du

    68:an, mmmm låter jättehärligt, njut av semstern.

    Lällas, vad skönt att du är "tillbaks" och är så pigg. Ta det lugnt på jobbet nu bara i början. Vad gott med sexet, (i dubbel bemärkelse ) det är bra att läsa om er "op" :ades erfarenheter för en räddhare som mig Känns bra att ni lever ett normalt liv och att allt går bra. Kram kram. (Och tack för tegelstenen, det var en comeback med besked )

    Nalla, hoppas matteprovet gick bra idag Kan tänka mig att hästarna ser lite lustiga o halvraggiga ut nu, mittimellan vinter o sommarpäls Kittlar nog i näsan när du ryktar dem nu, eller? Kram

    Calylite och havsbris, hur går det med bebismagarna?

    Häxan och hemmamedmage; välkomna hit. Det finns fler med små barn som har uc/crohns härinne,slj bl a, hoppas ni får kontakt. Det fanns en tjej till förut som slutade skriva, men hon hade en liten son under året som oxå hade problem. Hemskt när det drabbar så små barn. Hoppas det löser sig och fråga på, alltid är det nån som kan svara eller tipsa. Ha de gott.

    Nä, måste jobba lite igen

  • Billy och Jag

    hej tjejer!!

    Kikar in en snabbis.. var till ögonläkaren i dag.. allt såg bra ut Skönt.. så nu ska jag droppa i 4 veckor till.. men slipper "blinddroppet".. så om en vecka kanske så ska min syn vara bra igen Skönt!

    Nu är jag förkyld också :P Ont i halsen Suck.. men men..

    Nyfken på hur de gått för dalkulla idag!!


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • dalkulla26

    HEJ
    jag är så upprörd.. jag hatar den jävla kärringen till doktor jag träffade i dag... jag höll på att få ett sånt raseri utbrott. men jag bet mig i tungan vilket jag är glad för nu.
    Jag grinade när jag hade träffat henne. Hon började med att hånskratta åt min vikt och tala om att så mycket mer än jag vägde/hade gått upp kunde det knappast bli. Tack jag vet att jag är fet och inte mår jag bättre av hennes tjat.. inte blir jag mindre fet av allt kortison heller.. nu till kejsarnittet hon läxade upp mig med att det var inte bara att komma och tro att man skulle få kejsarsnitt. Det var hon som hade den medicinska kunskapen och avgjorde om jag skulle få det eller inte. Hon hade träffat så många med tarmproblem som fått problem efter snit ( undra om det var därför hon inte ens kände till medicinen asacol eftersom hon träffat så många tarmsjuka!!) Jag påpekade då ytterligare min räddsla för att inte kunna hålla mig efter åt då det redan i dag ofta kommer blod och slem på olämpliga ställen... då flinade hon bara när jag frågade vem som tog konsekvenserna om det vart sådana komplikationer!!! Då drog hon upp om sammanväxningar igen och om det inte var andra anledningar till att jag ville ha snitt ( typ förlossningsräddsla!!) Sedan ville hon viktupskatta i dag igen för doktorn jag träffade förra gången tyckte att bebbis var så stor. jag vägrade. Jag frågade om hon tyckte att jag vart att må bättre av att veta att jag kommer att få ett stort barn.. Hon ville då viktuppskatta om 2 veckor. Eventuellt kunde hon disskutera kejsarsnitt om bebbisen vart runt 5kg annanrs skulle jag minsann föda vanligt. Jag ska disskutera kortisonet med min magdoktor på torsdag.. ska försöka se var han står i kejsasnitt frågan.
    En sak är klar jag sätter aldrig mer min fot hos den jävla pucko doktorn jag träffade i dag... hon ska inte håna min vikt och sitta och flina när jag disskutera snitt.. hon sa förrsten att hon siter hela dagarna och övertalar folk att föda vanligt.. och de tackar henne efteråt.. men de allra flesta har inte en inflamamtorisk tarmsjukdom..

    jag är så ledesen för detta nu att jag håller på att bli tokig.. jag blir jätte dålig i magen áv att må så dåligt som jag får göra psykiskt av detta.

    Detta vart en hel roman.. kram på er alla .... tack för att ni finns

  • Billy och Jag

    Dalkulla: Nej, vad hemskt!! Fy vad jag hatar sådana läkare, som inte lyssnar eller förstår! Vad arg jag hade varit!!! Och blir av att läsa det du skriver!

    Vilken panik att tvingas göra nått man verkligen inte vill...!! Usch!! *kramar*

    Hoppas att din tarmdoktor kan hjälpa dig på något vis...

    ------------

    bläää.. nu är jag snart jätte förkyld!


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lällas

    Dalkulla: Åh, vad arg och ledsen jag blir. Jäkla skit tant! Vet du vännen, man har rätt att byta läkare utan att ens förklara varför. Så du tycker jag att du uppsöker annan MV... Klart du ska få snitta om du vill. Våra doktorer har ju till och med rekomenderat det. Så ge inte upp vännen.. Jag förstår att det känns tufft nu men det kommer att lösa sig för din del, att du blir förstådd och hörd. Ring Sjukvårdsupplysningen och hör vad dom kan rekomedera dig att vända dig.. Tänker på dig och ska be för dig. Kram kram

    Lone Star State: Stackare, först magsjuka och nu förkylning.. Krya på dig vännen.

    Grådis: Heeeeeeej igen. Kul att höra av dig igen. Hur mår du? Du jobbar ju så jag hoppas att du mår bra. Jag tycker att det var helt underbart att börja jobba igen. Har jobbat mina 10 timmar för denna veckan nu så nu ska jag inte jobba förrän nästa Onsdag igen. Skönt ändå med arbetsträning.

    Jag och Jonas ska till Gotand över påsken och det ska bli skönt att komma ifrån Stockholm stressen lite. Blir lite stressad över att alla springer till bussar och t-banan och knuffar varandra i butiker och affärer.. Trivs bra här nu och ser fram emot tills min syrra och hennes sambo flyttar hit i Juli och så, men jag kan tänka mig att flytta till Gotland eller Hälsingland om kanske 2 år eller så.. Vill nog inte bo kvar här i många år till. Drömmer om ett hus nära havet och det finns massor av såna hus på Gotland.. Ja, nu drömmer jag mig bort igen.. he he he

    Jo, mina vänner, idag hade jag läckage i stomin.. blev helt paff, det har inte hänt förr.. Men nu så läckte det och tack och lov att jag var hemma.. vad hade jag gjort om jag var på t-banan eller så? Hoppas det var en engångs-händelse.. Har iof med mig extra saker alltid.

    Ska till Justist imorgon, Onsdag, och kolla upp det med försäkringskassan.. Tack för tipset förresten.

    Kram till er alla, ni är så fina. /anna

  • slj

    JAG VILL BARA TALA OM ATT NI ÄR DET BÄSTA SOM FINNS.
    NI SKA FÅ EN PÅSK KRAM ALLIHOPPA.
    GLAD PÅSK

    Dalkulla: var stark låt ingen få köra över dej, det kommer att bli som du vill ha det, byt läkare till henne skickar vi en SKIT hälsning att hon ska byta jobb.
    Tänker på dej .....

  • grådis

    Dalkulla; ohnej din stackare. Sicken otur du har hela tiden, riktigt taskigt bemötande. jävla kärring, se till att få byta! Sen efter allt elände under din grav och alla sjukdomar med dig o familjen o oro så önskar man ju att du kunde få träffa nån bra o snäll som kan stötta dig o lyssna på dig o ta din oro på allvar. Massa kramar till dig.

    Lällas, mmmm Gotland är ju jättemysigt. Har vänner som är bofasta där. Själv har jag bara varit där två ggr men "I like" Har åkt runt med både mc o bil. Återvänder gärna Välja mellan Sthlm eller Gotland...hmmmm...Gotland helt klart Fast det är ju bra att göra som du, bott i norr, sen den stolta hufvudstaden ett tag sen flytta till Gotland. Nyttigt att flytta lite o se sig om Vart i norr var det du kom ifrån?
    Trist med läckaget Men nu vet du ju hur det är oxå
    Jo jag mår bra, kan inte klaga. Jobbar för fullt...skulle haft ledigt på dagtidsdagarna nu efter skiftperioden men det blev inte så.. . Sitter här o ska skriva lite instruktioner och fixa med lite annat. Sen är sambons dotter med och praoar denna vecka. Men hon får gå med grabbarna som jobbar förmiddagsskiftet och håller i den dagliga driften, lite roligare att komma ut o se ngt än att sitta bredvid mig o titta när jag kliar mig i huvudet och försöker plita ihop ngt bra:
    Fast jag ska göra ett erkännande...hmmm...slarvar... jag har halkat in i det omedvetna beteendet igen..."glömmer" medicinerna..suck...varför är man sån? Jag skulle varit hos läkaren v11, men än har ingen kallelse dykt upp...

    Lonestar; krya på dig. Jobbigt med ögonen Kram kram

  • dalkulla26

    HEJ
    tack alla för erat stöd. När jag talat med min läkare ska jag rinag dit och berätta att jag vägrar att träffa den där skit dktorn i gen.

    Nu har cornelia åkt på en rejäl magsjuka.. tyvärr är det nog äkat vinterkräksjuka... så nu får vi det nog alla . Jag tycker så synd om min lilla tjej hon får aldrig vara frisk.

    Ha det nu bra alla.. kram på er

  • Nallatalla

    Hej alla goa vänner!
    Har haft så mkt att göra så jag har knappt hunnit med mig själv!
    Matteprovet kändes helt ok,hoppas att resultatet blir bra.

    grådis,ja hästarna ser roliga ut nu! Det är nästan så att jag har mer päls än hästarna när jag kommer från stallet.
    Ska du jobba i påsk?

    lällas,läckage kan man råka ut för. Jag har fått läckage ett par ggr och alltid hemma,puh!
    Bra att supparna hjälper dig! Jag måste bli mer noga och ta dem när jag ska.
    Vad skönt att få åka till Gotland och vila upp sig!
    Jag åker till Dalarna idag,vi ska vara där under hela påsken och på Lördag ska vi på Romme och kolla in kompisens häst på travet.
    Undrar om det går att muta hästkraken så vi vinner några kronor?

    dalkulla,fy attan vilken elak jä... doktor!
    Prata med din tarmläkare om din oro och se till att byta ut kärringen! Hon har inte rätt att kränka dig på det viset!
    Du har rätt att byta läkare,det är din kropp och ditt liv!
    Ingen elak bitter kärring ska få vara så nedrans elak mot dig.
    Egentligen borde du anmäla henne på något vis för kränkning.
    Man får väl inte bete sig hur som helst bara för att man är läkare?
    Hon menar allså att hon är perfekt då eller?
    Hoppas att det löser sig snart så att du slipper oroa dig för detta!

    slj och Gmt,hur står det till med Lukas?
    Hoppas att Ni får en skön påsk och att hans mage sköter sig!
    (Även din sons mage gmt,han som är op)

    lone star state,är magsjukan borta nu?
    Hoppas att du får vara frisk nu och njuta av våren.
    Förkylningar drabbas vi nästan alla av under den här tiden tyvärr.Det är såååå jobbigt!

    Jag håller på att packa inför påsken och sonen sover middag.
    Tyvärr är det väl som alltid att jag glömmer att packa hälften av det jag ska.
    Annars är det bara bra med mig!

    Hoppas att Ni alla får njuta av påsken och ät inte för många påskägg!

    Kram på Er alla / Nalla

  • gmt

    Hej snälla människor

    Lukas är ju på höga doser kortison - så han är blödningsfri - men huh så mörk han är runt ögonen.

    Men han är en krutunge - o om man inte vet det - så ser man baskemig inte att han är sjuk!!

    Underligt - men så är det!

    Min store pojk har säkerligen problem ibland - men han är envis som synden - o om morson (jag) - är på honom - så håller han sig borta!

    Men igår såg jag att han gick förbi mitt fönster - iförd sin basebolldräkt - o då vet jag att han är glad -

    för han förmentligf ÄLSKAR Baseboll!

    O nu har utomhussäsongen alltså börjat!

    Själv har jag varit en vissenpinne - men det börjar bli bättre

    Ska snart fylla 60 bast - o då ska det bli fest

    GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7