• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

hej i vårvädret!!

Jag sitter ute i solen i bara morgonrock, riggat upp hundarna i linor längst altanräckt och bara njuter med min bärbara och en Amelia tidning.. Det är väll bra skönt?

Hur går pluggandet nalla?? Jag fick förresten MVG i svenska och "dator" (programhantering) Det kändes skönt.. och VG i historia och G i engelska.. gillar INTE engelska.. :P

Det var nån som frågade om ledvärk.. jag har ju en massa.. har börjat äta salazopyrin.. Men det har inte hjälpt än.. det kn ju ta över 3 månader..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • mallansprallan

Tänkte bara fråga lite snabbt. Är det någon som har fått finnar av imurel?

Jag har haft problem med att jag har fått finnar i ansiktet sen något år tillbaka. Pratade med en kompis som också tar imurel som har fått samma besvär. Kan tillägga att varken han eller jag hade problem med det i  tonåren.

• dalkulla26

HEJ

hur har ni alla det. Nu börjar det kännas att det snart är riktig vår.. för många är det nog det men här är det fortfarnde ganska kyligt.

Nalla: Ta det lugnt med pluggandet. Vda roligt att din mage håller sig i skinnet

Lällas: hur går det för dig?

Grådis: hur är det med dig då?

Själv märker jag en ganska stor försämring sedan jag drog ned på kortisonet... ska försöka att vänta lite med ev upptrappning det bästa vore som sagt om jag kunde minska dosen.
    ha det nu bra alla

• Kahlua

Mallansprallan-

Jag får finnar ibland, men det är lagom till mensveckan- på exakt samma ställe varje gång. *morr*

Så nej, jag tycker mig inte se någon skillnad sen jag började med Imurel. Men fasiken... Med tanke på alla biverkningar jag fick så kan jag mycket väl tänka mig att finnar skulle kunna vara en! .

• Billy och Jag

Mallan:Inte av Imurel (aldrig ätit) men salazopyrin gör att jag får finnar på baken och låren.. Ser förskräckligt ut :P Men vad gör man? Haha.. Tur det finns shorts! Så jag slipper visa det på badhuset!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lindis41
    Allt började i söndags trodde jag fått världens magkatarr då jag ätit en mass fett och godis under påsken, tog mina magkatarr tabl nexium (2ggr, utan resultat)sen kom vågorna/bränningarna av värk mot hö sida av magen revbenen, som går ända t ryggen och svanken( haft massor m foglossning under grav och även nu 10 mån efteråt)har ont mellan brösten nedanför, jätte ont och värk...precis som magkatarr....va på vc i måndags o läkarn trodde ev magkatarr el galla sa aat jag skulle äta nexium i 1-2v och inte äta ägg, äpple och gurka..natten t tis blev det mkt väre det värkte så ända ner t fogarna...hade/har så ont...

Åkte in t akuten o fick hjälp snabbt, fick diklofenak spruta i skinkan och nexium direkt in t blodet, fick även en "coktail" m smärtstillande som bedövar tarmen...blev lite bättre o bränningarna slutade. fick ul på gallan o de hittade inga stenar... fick dropp....tog en massa prover o skickade iväg blod på odling..

Feber 38 och infektionssänkan låg på 50 istf max 5!!!

En infektion i kroppen men var???

Blev hemskickad på kvällen då jag mådde bättre...känner nu efter att ha ätit idag att jag har ont igen ite så mkt bränningar m värk igenom t ryggen, tog diklofenak supp gänner mig helt uppblåst.

(var för övrigt igår lös imagen o avföringen var grön)

har haft problem m magen länge i flera år op bort brusten blindtar ör 2,5år sen tänkte att nu e detta ur världen..m nej...

Någon mer saom har samma symptom??Vad gör ni för att må bättre??

Läkaren pratade även om vandrande galla och ibs!!!

HJÄLP
  • dalkulla26

hej

här är det ganskalugnt. Hoppas på att det är ett tecken på att allt är bra.

Lindis 41: buksmärtor UNS (utan närmare spec.) är ju en jättevanlig diagnos för ofta så vet de ju inte vart infektionen sitter. Hoppas att du mår bättre nu.

Jag måste försöka att konatakta min magläkare. det känns som o jag aldrig någonsin kommer att kunna trappa ned på kortison. Är det någon härinne som som ätit länge som har någar förslag på hur det ska gå till. enligt min doktor har jag stått på en ganska hög underhålls dos (20mg/dag). Jag blir tokig jag vill ha ett kortisonfrit liv. Nog gnällt

Kram på era alla , hoppas att ni mår bra

• Nallatalla

dalkulla,att längta efter ett liv utan kortison är helt förståligt. Jag lämnade in en massa mediciner på Apoteket härom veckan och det var verkligen skönt!
    Hur länge har du ätit kortison utan uppehåll?
    Jag åt ju det under ca ett års tid och det var en befrielse att få sluta. Ok,jag valde bort tarmen men det är ett val som jag är mkt nöjd med.
    Nu får jag tom på mig ridstövlar igen,men ringarnaär fortfarande lite trånga,snyft.

Lone star state,grattis till dina betyg! Du ska vara stolt över dig själv. Jag har alltid haft lätt för språk men när det kommer till matte så gråter jag!
    Nu har jag gett mig 17 på att greja detta med matte en gång för alla! Går det inte nu så är jag ett omöjligt fall och det vägrar jag!

mallansprallan,jag hann inte äta imurel så värst länge men jag fick inga finnar av det.
    Dock kan de poppa upp lite då och då ändå

Lindis41,välkommen hit!
    Jag har själv uc sedan -05 och hade enorma smärtor i buken veckan innan operation. Jag var tvungen att gå på en hel del smärtlindring.

Dina symptom känner jag inte riktigt igen men det finns säkert andra här inne som gör det.
    Det finns några som har IBS här som kanske kan svara?
    Just det där med att bli dålig i magen av fett och socker är något som är typiskt för många av dessa olika åkommor.
    Jag har iofs aldrig blivit direkt påverkad av det jag stoppar i mig.
    Hoppas att läkarna ser till att du får en diagnos.
    Det kan ta tid eftersom många sjukdomar kan ha symtom som liknar varandra.Läkarna kan behöva göra undersökningar för att ta vävnadsprover från tarmen.
    Skulle det vara så att du måste göra en sådan så är vi fler här inne som har gjort det och kan svara på frågor ang detta.

Nu måste jag plugga vidare (tragglar engelsk grammatik nu)

Kram på er alla och ha en underbar dag i vårsolen! / Nalla

• Lindis41

hua har så fruktansvärt ont ska t vc t läkaren halv två ta nya prover han misstänkte gallan då min avföring låg som en hinna i toaletten och att de inte har normal färg, kan va infl i gallgången...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7