• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

god morron kära tarmisar *L*

Lällas, skönt att han äntligen ringde! och vad bra det lät
    lät ungefär som jag har det: ändtarmen är fortfarande inflammerad men inte så pass illa om man ser till proverna, men framför allt är det ju viktigast att gå på hur man känner sig tycker jag!!

68an, kul att du vill träffa mig som jag e, jag vill träffa dig me! så kan vi gråta lite ihop (igår grät jag nog ca 1 timme, mår inte helt bra nu...)

Lss, skönt att höra att du får hjälp, hoppas det funkar bättre nu med nya med.

Kram alla!
    Jajja

• jajjaB

Lällas, kul att det var kul igår! jag behöver inte gå ut och festa för att känna mig bakis: är trött, ont i huvet, dålig i magen, ja de där vanliga man får som bakis, fast jag är ju inte det skulle ge allt för att det bara var det...

Mumlin, det du beskriver känner jag så väl igen mig i!
    jag känner mig som en fånge här hemma ibland, orkar/vågar/vill inte gå ut! eller göra så mycket mer för den skull heller.... vad trist det är att vara helt slutkörd att man knappt orkar med sitt barn! ångerstframkallande delux... hoppas att du känner dig piggare nu! jag gör det idag, igår var det jobbigare för mig.

Fru U, jag kanske har missat ngt, vad ska du göra på måndag? är det absessen (eller vad det nu heter, glömmer så fort) som skulle spolas? nu kanske jag är helt ute och cyklar... men det är inte helt fel för jag har en ny väldigt fin cykel som står här hemma *L*

ikväll gjorde jag ett misstag... jag hade köpt lammkorvar, och det stod inget om att de var starkt kryddade, så vi grillade på dem, och mumsade i oss dem, varpå det började fräsa så smått i munnen, aj då, tänkte jag, men hungrig som jag var så åt jag upp allt, och nu får jag il-springa på toan!!!!!! det rinner verkligen ur mig!!! mitt eget fel så klart... att man aldrig lär sig jag längtar efter att slippa det här skovet så jag oxå kan få äta vad jag vill och dricka vin hela natten lång!!

kramar & fortsatt trevlig kväll önskar jag er

• jajjaB

LSS, din stackare! jag fattar inte att läkare kan bete sig på det sättet, när det kommer en patient, det är ju inte direkt så at man söker läkarvård för skojs skull :-/
    hoppas du piggar på dig!

själv mår jag okej idag, men jag har ju ökat min dos istället för minskat som jag hade hoppats... *suck* nu har jag haft det här skovet sen i slutet på feb! och jag är fortfarande trött, så trött... det var överj*vligt idag på jobbet, jag fick kämpa med att hålla ögonen öppna! det blir tidig kväll ikväll

hoppas alla här får en bra kväll! kram jajja

• jajjaB

Lone star state,
    jag upplevde min senaste tarmundersökning som du beskriver, väldigt traumatisk och det var psykiskt jobbigt efteråt, jag minns att jag lipade hela kvällen utan orsak, och jag kände det nästan som om jag varit med om ett övergrepp!! jag har ju aldrig varit det men det var en sån känsla, kan jag tänka mig... så nästa undersökning ska jag be om lugnande, det fick jag första gången och kom ihåg att det var helt okej då! har du fått det nån gång? typ intravenöst i handen? be om det om du kan annars kan de väl söva dig om du mår så dåligt av det!!? okänsliga typer...

jag är rätt intresserad av psyket kontra fysiska åkommor, dvs om man mår dåligt mentalt så kan det påverka kroppen. jag har läst en del i ämnet och har stött på påståenden om att just tarmsjukdomar kan ha att göra med tidigare trauman eller sorg, även om man har stängt inne sina känslor när man tex var liten. detta är väldigt intressant för mig eftersom jag bearbetar dom bitarna just nu, och funderar på om det är därför mitt skov inte ger med sig... att jag har lyft fram vissa känsliga bitar till ytan.
    med tanke på att vi pratade om att vara så "känslig" efter en tarmundersökning, så är jag inte främmande för de teserna

ngn annan som är lika djup som jag???

• jajjaB

Lss, jag håller med fru U! ring sjukvårdsupplysningen, om du inte redan har gjort det

trevligt att så många håller med mig och känner igen sig i det jag tog upp om psyket och fysiska åkommor m.m. men det är ju iofs trist att ni verkar ha haft det jobbigt ni också i uppväxten eller vad det kan bero på!!? vi får peppa varann här

kramar jajja

• jajjaB

Madde, vad najs med en djuping till!
    jag läste i länken om kontinent ileostomi, och även det du skrev här, det verkar ju toppen som en lösning, istället för vanlig stomi. är det meningen att du ska genomgå en sån op eller är det inte klart ännu?

• jajjaB

Madde, då förstår jag! helt klart verkar det inte kul med en påse på magen... även att alla här med stomi verkar väldigt positiva över det! men det beror väl på vad man har varit med om innan. kontinent ileostomi verkar ju jättebra, om man slipper komplikationer, vilket nog är rätt vanligt va?

• jajjaB

hej hej!
    vill bara berätta att de här två senaste dagarna har varit jätte stressiga för mig på morgonen, och mycket riktigt så pallar inte magen med den stressen! jag har varit riktigt kass... så det är självklart att jag inte tål stress längre, sen om det har med skovet att göra just nu eller bara stressen, vet jag ju inte!

jag känner mig väldigt avvaktande inför midsommar, vill inte ha för höga förväntningar nu när jag mår dåligt. blir ju bara så besviken om jag inte pallar att vara med... vi ska iaf inte bege oss så långt bort, bara till våra kära grannar, och kanske vi tar oss till ngt traditionellt firande i närheten, beror på dagsformen

LSS, vilka små sötnosar!!

Nio, hur mår du???

Kram Jajja

• jajjaB

hej goa tarmisar alltid trevligt att möta er här!!

välkommen hit MissDisa! oh boy vad jobbigt du har haft det! jag känner igen mig mycket i det du skriver... jag fick min uc-diagnos i slutet på förra sommaren. min bröt förmodligen ut efter förlossningen av min dotter, eller andra faktorer, det vet man ju inte... hur har du det på hemmaplan (om jag får vara personlig?) får du det stöd du behöver från dina nära o kära? går du och pratar med ngn? typ kurator el terapuet? hoppas du piggar på dig

Lällas, Madde, Nallatalla och ni andra som peppar mig, tack!! ni betyder jättemycket för mig just nu... ingen annan förstår ju hur jag har det

Nio, när jag hade högt blodtryck efter min graviditet var med om samma sak som du, med att stöta på en superbra läkare som tog sig tid till mig och frågade hur jag mådde o hur min hemsituation var, m.m. han ville veta "roten till det onda", inte helt vanligt innan läkarkåren... tyvärr var han bara tillfälligt på vc, så han försvann senare... typiskt när man hittat en guldklimp!!
    men det finns fler där ute, vi måste tänka positivt!!
    krya på dig gumman

Dalkulla, trist att höra att du mår så dåligt! är det tarmen som spökar ännu mer nu? hur är det med snittet, har det läkt bra?

Kramar till er alla, och glad midsommar!!

• jajjaB

Hej alla dagen efter-tarmisar, hoppas ni fick en bra (så bra det kan bli när man är dålig, för vissa av oss)midsommarafton!
    själv gick det över förväntan! vi var över till våra grannar och åt först smörgåstårta, sen spelade vi kubb, sen grillade vi och umgicks, sen nattade vi barnen och sen spelade vi spel alldeles lagom tycker jag! går vaknade både jag och min sambo och kände oss jättesnoriga och hostiga... men det blev midsommarfirande iaf och det var ju kul för mig som alltid får dra mig ur i sista stund pga magen! igår tillät jag mig att dricka lite vin oxå, det var underbart gott och välbehövt! och ingen fara med tarmen på hela dagen/kvällen känner mig oförskämt pigg idag och hoppas att det håller på att vända för mig nu! *hoppas hoppas*

Lindis, vad jag tycker synd om dig! hoppas du kryar på dig snart! GRATTIS i efterskott

Nio, härligt att klä upp sig för en gång skull! hoppas ni hade det bra och att du orkade med ungarna

LSS, är det inte nog med elände för dig nu??? hur är det med foten, har svullnaden gått ner? vad beror det på?
    skönt att iaf magen verkar på bättringsvägen

Kram /Jajja

• jajjaB

hej tjejerna! och killen!

mådde hyffsat bra igår, mår sämre idag tyvärr, men det går att handskas med det ibland är det bara luft, luft och åter luft när jag går på toan, men som många här vet, så vågar man ju knappt släppa väder utan att vara orolig att det ska komma ngt "annat"!

MissDisa, det är många här som oroar sig för ärftligheten till våra barn, det är bara att hoppas, hoppas och åter hoppas på att det inte blir något med det!! min dotter har varit dålig i magen vid några tillfällen och då har jag blivit nojig... hon är dålig idag och har varit lös i magen till och från ett par dagar nu... men jag känner mig ändå rätt lugn, tror däremot att det kan vara mjölk hon reagerar på!
    RA står för reumatoid artrit, det är ledgångsreumatism. en kronsik inflammation i kroppens leder. jag lider av det jag med tyvärr...

Madde, vad läskigt det är med epilepsi! tänk vilken hemsk sjukdom det är, man är så utlämnad när det väl blir ett anfall... det gäller att man är bland folk man känner och litar på, antar jag!
    hoppas ni fick en bra midsommarafton trots allt!

Hoppas ni får lite sol på er idag! Kram

• jajjaB

LSS, din stackare, vad du ser ut!! när ska du in till akuten då? krya på dig!

MissDisa & Fru U,
    jag har inte fått ngn diagnos på min RA, det syns inte på vare sig blodprov eller röntgen... det var några år sedan jag var på utredning och de skrev ut mig efter ett tag. sen blev det så att jag fick problem med mina käkleder och har nu (i januari) gjort en käkleds-op, jag har fått inplantat! mina käkleder var så nedbrutna att min käkkirurg sa att det kan inte vara annat än RA! frusterande att jag då inte har ngn diagnos att luta mig mot... han tyckte att jag skulle söka mig till reumatologen igen för en ny utredning, men jag tyckte de behandlade mig så nonchalant där att jag drar mig för det...
    jag har oxå ont i muskler och ledfästen ibland, och har väldigt känslig hud, om ngn tar tag i mig lite hårdare, typ nyper, så kan jag ha ont flera minuter efteråt!!
    jag har själv funderat på om jag har fibromyalgi... är det ngt ni har funderat på??? Fru U, du skrev att det gör ont när du duschar ibland, jag känner igen det från min kompis mamma, som just har fibromyalgi.

Kram jajja

• jajjaB
    MissDisa skrev 2007-06-24 17:42:12 följande:
    Ögonen får ju sina omgångar då och då oxå, men det hör ju direkt ihop med UC:n
    hur menar du då?
  • jajjaB

MissDisa, aha, jo visst man kan ju få många följdsjukdomar av uc:n, men det är ju svårt att veta VAD som är direkt kopplat till tarmen. mina ledbesvär började tidigare än mag/tarmproblemen, vad jag kan påminna mig om, annars skulle jag vilja ha det till att det hör ihop, ALLT hänger ju ihop på ett eller annat sätt i kroppen
    ha de så bra på resan!

Nio, jag hade för mig att ni skulle få främmat med barn, jag kanske läste om ngn annan lätt att man blandar ihop alla inlägg här, känner mig en aningens snurrig i kupan ibland!
    hur mår du da?

• jajjaB

hej hej!

Jag tycker att ni är inne på rätt spår i era resonemang Fru U och Madde mfl. Jag tror oxå att sjukdomen ligger latent i kroppen och då kanske man kan ha andra problem, tex med lederna. Å andra sidan så kan man ju inte skylla allt på en sjukdom som du säger fru U. Men jag har tänkt mycket på att både RA och UC är autoimmuna sjukdomar, och jag har dem båda... kan det vara en slump eller hänger det ändå ihop på ngt sätt??? *kliar mig i huvet*

Nio, jag fick provsvaren och ligger i gråzonen på B12, så det ska göras ytterligare provtagningar, men inte förrän i slutet på juli, eftersom jag ska på ny tarmundersökning då och min läkare tyckte inte jag behövde ta proverna innan den veckan. Kul att ha en "rekto" inplanerad på semestern, noooot!
    sen hade min läkare glömt av att vi skulle testa för sköldkörteln oxå, så de proverna är inte gjorda ännu.
    jag känner mig en aningens bättre, men det är upp och ner hela tiden. har vilat mycket i helgen hur mår du?

Lällas, välkommen hem! låter som en skön helg!
    ring läkaren om din op-tid, det hade nog jag gjort, man vill ju ligga på lite extra, så man inte glöms bort, som du säger!! de har ju sån "makt" läkarna och kan helt plötsligt skjuta på opom man har otur...

Tessi, en skönhet klär i allt, vet du väl!?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7