• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

Lällas: Åhhh vad härligt!! Det är nästan så att jag vill förbjuda dig från att göra en till operation *haha* För då börjar ju kampen igen :P Suck... Jag hade också jätte kul när jag hade stomi!! Njut!

Någon här som vet hur det funkar med sjukskrivning och studier? Jag lånar ju från CSN nu.. men vet inte hur det blir i sommar... Kan man fortsätta låna då? jag skulle inte tro de Har jag rätt till sjukpenning baserat på mitt studielån eller bidrag??

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

Hej alla härliga människor! Här har det varit rena sommardagen,helt underbart! skulle iväg och köpa skor åt sonen men han totalvägrade att ens prova ett par så vi fick gå hem utan. Vi får göra ett nytt försök i morgon så han slipper svettas om fötterna i vårskorna.

Lällas,jag kan bara instämma i det du skriver ang operation.
    Jag hade lätt gått igenom denna operation tidigare om jag vetat hur mkt lidande jag sluppit.
    Härligt att få känna sig så där lagom bakis och skakis.
    Jag har inte haft den känslan på ett par år minst.
    Först var jag ju gravid och sedan blev jag sjuk i UC.
    Tror att jag ska unna mig ett litet glas vin i dag,det vore gott.
    Vet du att jag tror bara att det är bra att vi som mår toppen just nu sprider lite glädje och ousitiva tankar här!
    Jag vet själv hur det var när jag mådde dåligt och läste inlägg av "friska" personer,jag blev iallafall gladare av att läsa att det fanns tarmisar som kunde må bra.
    På något sätt så fick man hoppet tillbaka om ett normalt liv.
    Så fortsätt bara att skriva så som du gjort!

I dag har det verkligen varit ett riktigt glassätarväder.
    Sonen har tom tryckt i sig två glassar!
    Han är ett riktigt glassmonster..

Lone star state,hjälp! Jag blir lite skraj när jag läser om din IRA och om att du mådde bättre med stomi.
    Har det blivit bättre med din IRA nu eller?
    Det sägs att det kan ta tid innan det funkar som det ska.
    Jag ska lägga ner stomin i höst och ska samtidigt plugga så jag hoppas att det ska fungera någorlunda bra.

Dalkulla,hur känns det i magen?
    Hoppas att du kunnat njuta av det underbara vädret!

gmt,härligt att du peppar din man!
    Klart att man kan springa med och heja!

tessi81,visst är det underligt att just vår tråd har en sådan dragningskraft ?
    Hur är det annars,hur går det på jobbet nu?

prommis,stackars dig som har utslag! Hoppas att det ger med sig snart.

molle72,det verkar som att rebeccas inflammation inte är så aggressiv nu eller?
    Det måste vara skönt att ha mer normalt antal toabesök/dag än de 20 tal man kan ha när man verkligen är dålig.
    Hoppas att det går bra i skolan på Måndag och att magen sköter sig!

lindis41,stackars dig! Blir smärtorna värre av att du ätit något som du inte tål? Du skrev något om fett och sådant förut och jag vet att man kan få prata med dietist på sjukhuset.
    Det kan vara värt att prova.

Nu hinner jag inte skriva mer,sonen vill ha mat!

Kram på er alla / nalla

• Billy och Jag

Nalla: näe jag mådde mycket bättre med stomi.. var piggare och orkade mycket mer... Var friskare helt enkelt... Många gånger har jag velat göra om det.. Men är ju så sjukhusrädd :P
    Jag har haft min IRA i över ett år och det har då inte blivit bättre, faktiskt... Det är skit synd.. Hatar att inte få sova tex... eller att inte vilja sova borta osv... De är trist.. Så jag skulle väll ha haft kvar min stomi... ångrar lite att jag inte har det.. Men man tror ju alltid att gräset är grönare på andra sidan..

Nu ska jag gå ut och grilla igen!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lindis41

nallatalla

idag e det riktigt bra m då har jag ätit..

frukost: 2glas nyponsoppa
    lunch: yoghurt m musli
    mellanmål 3 skorpor och 2 riskakor
    middag: fil m musli
    kvälls gott: 1/2 honungsmelon

läkaren sa att det e fettet som bara riner rakt igenom nåt om att gallan inte tog upp det minns inte riktigt m han sa att jag ska undvika fett och stekt mat..vad ska jag då äta frågade jg han s aflytande ett par dar t det stabiliserar sig...hmmm

Ni som har probl m gallan vad äter ni????
    får se om jag fortf har ont i veckn då ringer jag min läkare o ber att få tid t en dietist!!

• grådis

Hej hopp!
    Kikar bara in en snabbis, har ögnat igenom alla inlägg lite snabbt.

Visst gör solen o det goa vädret att man blir mer positiv o pigg?

Jag mår bra igen...en dag på altanen och slappa med tidningar och göra INGENTING samt soppa med kokt torsk "lagade" det magonda.....

Idag har jag lyft av topplocket på min bil och mekat så jag har olja upp till armbågarna. Men det var kul. Dock var motorn sämre än jag trodde... ....Tur man har en i reserv...hehe...

Kram på er allihop, vi hörs efter helgen

• dalkulla26

hej
    lällas: forsätt att sprid postiv energti här.. det behöver vi :)

Nalla: här är det som vanligt: men i dag ahr jag njutit av det underbara vårvädret.. Hur har du det?

Grådis: skönt att du mår bra

Lindis: hoppas att du blirt bra snart

Molle: håller tummaran för att rebecca ska få bli bra nu

ha det bra nu alla och njut av det fina vädret

kram på er.. förrsten börjar jag att se ut som en michelingubbe.. har samlat på mig så mycket vätska har gått upp 3 kg under helgen.. kul.. känns som om jag ska spricka

• 68an

Tillbaka till verkligenheten med blandade känslor....

Hej på er alla!

I torsdas kväll lämnade jag norrbotten för att åka hem till Sundsvall. Vi blev borta nästan 2 hela veckor och jag har haft en underbar vistelse men visst är dte kontraster i vårt avlånga land *L*
    I onsdagskväll körde jag skoter på ca 1 m snö och på fredag drog jag på mig bikinin då vi städade här hemma, putsa fönster osv. Det var ju så varmt så jag höll på att förgås och än bättre var det ju i går och idag

Jag och dottern drog ju på fredag (30/3) från Svall till syrran i Piteå direkt efter jag slutade mitt jobb. Där var det kalas åt en av pojkarna som jag äör moster åt, han fyllde 13 år. Dottern ville stanna kvar där över natten så då blev det så. Rätt lagomt att dela upp det i etapper, ca 50 mil så då hade jag bara klvar att köra 30 mil dan därpå.

På lördagen lämna vi hennes hus strax före 12 och jag åkte in en snabbis till Pite stad för att träffa 2 kompisar hastigt. Hade med mig en påse kläder som jag lessnat på som en av mina vänner fick. Hon är alltid lika tacksam och vem skulle inte vara det om man levde på existensminimum.

Sedan styrde jag kosan mot tornedalen, till mamma o pappa. Då det återstod 1 timme av resan ringde telefon, min farmor var på väg med ambulans till Gällivare *suck*
    Kändes som inte nu igen! Förra sommaren var det samma visa så jag stannade hos henne i Umeå då hon hamnat där, aortan brast efter en operation och hon dog men dom fick tillbaka henne efter hela 10 minuter, tack o lov!

Nu när hon äntligen repat sig från detta, 82 år gammal, så går hon och ramlar i bagarstugan och bryter lårbenshalsen.
    Tack o lov har jag en hårding till farmor så hon är starkt på bättringsvägen nu. Efter några dagar flyttades hon tom hem till vårdcentralen så nu är hon där men får komma hem kopmande vecka

När vi väl var framme hos mamma o pappa såpacka jag om bilen o sen drog jag, dottern o mamma till stugan som ligger 6 mil norrut, alldeles vid finska gränsen. Muonioälv skiljer vårt land från finland o stugan ligger alldeles vid älven.

Där har vi kört skoter, solat i snödrivan, jag har jagat vår dotter o hennes yngre kusin som smet iväg i skogen, springandes på över 1 m tjock skare men då jag jagade ikapp dom var jag osmart nog o satt ett steg alldeles för nära en tall och där satt jag

Sen har dotern varit påskkärring o sjungt åt en massa människor i en nerlagd skola i en liten byhåla nära stugan. Där serverades påsklunch på skärtorsdagen så då passade hon på och charma gammelfolket, sjung och bjöd på godis. Sen gjorde hon repris på fammos vårdavd. då hon kommit "hem" igen.

Sen var vi på bröllop, ett stort sådant med 160 pers. Otroligt vackert par, en solig dag bland all snö. Vackert, trevligt och röjigt värre

Dagen innan bröllopet kom sambon till norr med buss så han var med oss där resterande del av tiden. Jag o mamma välkomnade han med älgfilé och potatisgratäng.

På påskdagen åkte vi till ett par kompisars stuga på andra sidan gränsen. Finska fjällen.
    Vi åt gott (porterstek på älgstek), lekte ute med barnen, åkte madrass osv. Där var dte lite mer snö, kring 1,5 m.
    På kvällen tog killarna med barnen ut till badtunnan och bada med dom och sen när barnen somnat fick jag o min bästa kompis gå ut och bada själva.
    Det var underbart, varmt vatten, omringad av massa snö och en underbar stjärnhimmel som vi såg på där vi flöt. Sen kom hennes bror ut med drinkar till oss

Ja kort och gott så har det varit friluftsliv ute i massor av snö, god mat, trevligt sällskap, bastu, torkat kött osv men nu är jag tillbaka i verkligheten och gick o rensa rabatten idag iklädd bikini... *L*

Nu har jag inte hunnit läsa här nåt men jag hoppas ju som vanligt att under skett, att ni mår bra! Min mage har skött sig rätt bra under resan. Det enda jobbiga är att min mage verkar ha blivit reskänslig under åren, jag blir lätt förstoppad då jag åker bort men hellre de då man är borta än att bo på toaletten....eller rättare sagt utedasset för det är det vad det är i stugan *L*

I morn börjar det riktiga verkligheten, tillbaks till jobbet o det känns väl så där, inget jag längtar till men det känns säkert bra då första dagen varit.

Kram på er alla!

Ps. Brunetten på kortet är jag som njuter av solen i snödrivan för bara några dagar sen.

• Nallatalla

Hej på Er alla,nu sitter jag här igen även fast jag borde plugga stenhårt... har matteprov i morgon igen+flera uppsatser på Engelska att göra klart.
    Skolan ska vara klar om ca 2 veckor,det känns helt omöjligt!
    Jag får plugga dygnet runt nu och efter att kurserna är klara ska jag ta mammaledigt.
    Har runt 160 dagar kvar om jag räknar med 60kr dagarna och drar bort makens dagar.
    Detta kan jag tacka min långa sjukskrivning för
    Det är egentligen det enda positiva med att ha varit så allvarligt sjuk under min sons bebistid.(att jag sparat så pass många dagar)

Nu sköter sig magen riktigt bra, kan tom äta vissa hårdsmälta saker som majs och lök utan att det blir stopp i systemet.

lindis41,är du satt på någon särskild fettreducerad diet?

grådis,skönt att din mage särpte till sig.
    Vad du är händig som mekar med bilen, sådant överlåter jag till min man eller min pappa.
    Hur är det idag?

dalkulla,här är det bara bra! Jag längtar så till skolan slutar!
    Det är så oerhört stressigt,hinner knappt med något alls.
    Nu har du inte alls långt kvar!
    Hur har det gått med övertalningen för att få snitt?
    Har din tarmdoktor kontaktat din läkare på MVC?

Nu måste jag verkligen plugga!
    Ha en skön dag i det underbara vårvädret!

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

68an,välkommen hem igen! Vad skönt du verkar ha haft det
    Älgkött som är så gott! Min pappa jagar så det blir en del sådant när man kommer dit och äter middag...

Kram / Nalla

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7