Inlägg från: mallansprallan |Visa alla inlägg
  • mallansprallan

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lite tråkiga inlägg såg jag Hoppas det går bra Lällas!

Själv var jag hos tandläkaren och drog ut en visdomstand för en stund sen. Det gick bra även att de fick slita lite. Kändes som tanden satt i nacken och i näsan emellanåt.
    Det sura är att jag skulle träffa lite vänner och dricka vin ikväll. Det blir nog inget vin för mig, tror inte det är så lämpligt!

En kompis frågade idag om vi var sugna på att tågluffa några veckor i sommar med honom och hans flickvän. Jag är väldigt sugen på det. Jag är ju ledig hela juli och nästan hela augusti så jag har tid för det om man säger så. Vi får se hur det blir med David och jobb först bara. Tågluffade för sju år sedan och det var skiiitkul, så jag hoppas det blir av!

Kram på er och krya på er ni som inte mår så bra!

• mallansprallan

Välkommen ElinG! Har inga svar till dig då jag UC.... men det finns andra med IBS här.

Grådis: Jag känner precis likadant det här med att sköta om sig. Så fort jag är ledig så vänder jag på dygnet och blir en sjusovare på morgonen. Jag orkar inte hålla på och fixa med mat så jag äter oregelbundet och inte särskilt bra mat.
    Så för mig har det många fördelar med att jobba som jag gör nu. Jag kommer upp tidigt och äter frukost, sen blir det mellamål på jobbet med nyttigt hembakat börd, efter det en ordentlig lunch, sen blir det mellanmål igen. Efter jobbet fixar jag/vi oftast någon mat och till sist blir det kvällsmat.

När jag är ledig äter jag högst tre gånger per dag!

Varje höst lovar jag mig själv att det ska bli en nystart och att jag ska sköta mig med sovtider, mat och träning. Jag har aldrig lyckats hålla det
    Jag har inte tränat på flera år, mår illa bara jag tänker på att träna. Känner mig jättehemsk över det! Baah jag skaaaaa börja träna... nån gång... i framtiden.... långt bort

• mallansprallan

Jag har inte ärvt det vad jag vet. Mina föräldrar och mor- och farföräldar har inga problem med magen.

• mallansprallan

Äggen bildas redan i mammans mage så äggproduktionen blir det inte fel på. Men det borde väl kunna bli något fel att äggstocken inte släpper äggen. Jag har också hört att det är själva äggledaren som kan skadas under operationen eller att det blir sammanväxningar. Vi har inte använt prev-medel på 2,5år och inga bebisar här inte. Har dock inte försökt aktivt så har vi tur så har vi helt enkelt bara missat ÄL. Jag märker iofs väldigt tydligt när jag har ägglossning men det är ju inte alltid exakt då man är mottaglig för att bli gravid.

• mallansprallan

Jag har testats för gluten och det var ingen allergi där. Fick vara utan mjölk ganska länge när jag var 8-9 år men det blev inte bättre av det. Jag är en riktig mjölkdrickare och kan nog hälla i mig 1/2-1 liter mjölk varje dag. Min mage kan vara lite upp och ner men det märks ingen speciell skillnad beroende på VAD jag äter men däremot att jag har regelbundna mattider.

Så jag är nog lite skeptisk till att man ska utesluta massa saker ur maten bara pga av UC. Tror det är upp till var och en att känna efter själv. Många, även utan andra magproblem, är ju lite känsliga mot mjölk.

Snart kommer en vän till mig med hennes tvåmånaders bebis som jag ska gosa med

Kram

• mallansprallan

Hejsan

Har suttit i en timme nu för att läsa ifatt mig. Kommer knappt ihåg vad jag har läst

Känner igen mig med magbesvär vid mens. Jag springer på toa hela tiden för jag känner mig nödig fast jag inte är det egentligen.

Har haft fullt upp med renovering av vårt kök. Vi har lagt nytt schackrutigt golv, satt in en ny röd kyl/frys i 50-talsstil, slängt ut lite skåp och köpt nya möbler. Det blev sån otrolig skillnad. Älskar att renovera och inreda

Igår var det en lång kväll då vi firade en kompis som fyllde år. Det var middag på Piren i stan och sedan blev det en lång krogrunda. Helt underbart väder och vi hade så roligt!

Kram på er!

• mallansprallan

Blindtarmen sitter ungefär där tunntarmen och tjocktarmen går ihop. Så är det där du har tagit bort tjocktarmen så följer blindtarmen med på köpet.

Min väninna som läser till läkare berättade att de kallar den inflammerade blindtarmen för råttpick för att när de opererar bort den så poppar den rakt upp ur operationshålet när de snittar

• mallansprallan

Hej på er!

Nu har jag lagt in bilder i galleriet på vårt kök. Det är inte helt klart men i stort sett!

Såg att ni pratade om vikt. Jag har hela mitt liv skyllt min undervikt på min sjukdom. Ingen annan än jag som har svårt att gå upp i vikt? Jag kan äta hur mycket som helst men går aldrig upp något. Låter lyxigt kanske men det är faktiskt jobbig. Jag är ca 168 och väger runt 48kg. Jag trodde att det var för att jag inte tar upp näring ordentligt men så kanske det inte är då?! Jag har i och för sig både en smal mamma och pappa.

Nu är jag van vid min vikt och trivs som jag är men förr tyckte jag det var jättejobbigt särskilt eftersom  många verkar älska att påpeka att jag är smal. Enligt många är det helt ok att säga till mig att jag borde äta mer men de skulle aldrig säga till någon som är tjock att de borde äta mindre. Nu har jag ju fått bättre självförtroende så man kan snäsa av folk som tur är!

Kram Mallan

• mallansprallan
    Nio skrev 2007-05-29 01:04:19 följande:
    Dricker du näringsdrycker eller nåt liknande, mallansprallan?
    Ja då är det inte bara jag i alla fall! Under högstadietiden fick jag ha en cvk inopererad som jag fick näring i under natten. Jag fick då varje natt 2500 kalorier plus att jag åt normalt under dagen. Som mest innan jag blev av med den i ettan på gymnsiet vägde jag 51kg. Normalt sett ska man ha i sig ca 2200kalorier om dagen men jag fick i mig det dubbla typ. Jag har från och till fått näringsdrycker men jag tycker inte det gör någon skillnad och jag tycker de smakar bläää. Vet att jag delade ut mina chokladnäringsdrycker i skolan för jag tyckte så illa om dem (mina kompisar tyckte dock om dem).

Du har bra smak då Nio Har velat ha det köksgolvet jättelänge och nu fick jag det äntligen! Tyckte köksbordet passade till det. Vi fick en stringhylla från 50-talet av mina föräldrar som matchade stilen väldigt bra tycker jag
  • mallansprallan
    Nio: Idag ligger jag på ca 48kg och är 168cm. Jag räknas som underviktig men jag trivs som jag är. Jag är ju van att se ut som jag gör och alla som känner mig är också vana. Det sticker ju inte ut knotor på mig och jag har absolut inga problem att hitta kläder så ibland undrar jag om vikten säger allt? Om jag fick bestämma själv skulle jag väl vilja ligga på 50-55kg så att man inte blir dålig så snabbt typ vid magsjuka. Jag har ju liksom inte så mkt att ta av.

jajjaB: ja visserligen kan man väl lägga brösten på hyllan men att använda "stringen" mellan skinkorna är nog inte så bekvämt... blir lite kallt med metallen
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7