-
Känner igen det där! Något jag märker skillnad på är om man har medicinläkare eller kirurgläkare. Har en medicinläkare och han verkar mest vara intresserad av att stoppa i en piller. Tidigare hade jag en kirurg och där händer det lite mer. Nu när jag var inne senast fick jag träffa en kirurg också och jag önskar jag kunde få honom som läkare istället. Han verkade verkligen intresserad och var inte så mesig som jag upplever min läkare. Han sa till mig att sluta med en av mina mediciner jag äter för han såg ingen anledning för att jag skulle äta dem så det har jag gjort nu. Peppa peppa så har det funkat än så länge.Nio skrev 2007-05-30 16:56:01 följande:Jaha, har nu varit hos allmänläkaren på vårdcentralen i alla fall. Han verkar antingen inte lyssnat på mig (ovanligt), inte förstått mig, eller så ville han inte fundera längre än till det första möjliga han ansåg att det kunde vara. Han tror i varje fall att jag lider av depression. Eh, jaha? Och att jag varit trött i 12-18 års tid, att det ökat med åren, att jag NUMERA är nedstämd PÅ GRUND AV min utmattning, att jag rent fysiskt inte orkar röra mig, det kändes inte relevant för honom eller? :P Suck, jag blir så trött (haha). Är sjukskriven i två veckor tills jag ska träffa gastroläkaren i alla fall, så får vi se vad han säger. Hoppas verkligen inte han också bara ser det senaste problemen utan väljer att fokusera på bakgrunden. Jag avskyr att läkare jämt bara ska stoppa i en piller och plåstra om, utan att kolla upp VARFÖR man mår som man gör. De behandlar symptomen, men inte problemen.Mitt järnvärde får jag vet om nån vecka också, men allmänläkaren trodde inte att jag hade anemi i alla fall. Surprise, surprise. Är rätt långt ifrån nöjd just nu.
-
Jag går aldrig till VC när det gäller magen, de verkar inte fatta något ändåNio skrev 2007-05-30 18:48:04 följande:Usch vad frustrerande det är! Det känns ju nästan som att jag vet bättre än läkaren i det här fallet, men å andra sidan är jag inte helt hundra på vad som felas mig heller. Men nån depression tror jag faktiskt inte på. Att jag är deprimerad må vara hänt (jag har en del skäl att vara nedstämd, men jag sitter inte och grinar och tänker på döden precis), men en depression tycker jag låter konstigt.Synd att du inte kan få kirurgen som din läkare, sånt är så orättvist. Jag hoppas på att magläkaren jag ska träffa är en hygglig prick i alla fall, men säger han också att det är en depression tänker jag be att få remiss till psykolog i så fall. Här ska inte ätas några antidepressiva om jag inte har det BOMBSÄKERT svart på vitt vad som är fel!Vilken medicin fick du sluta med och hur länge sen var det?
Likadant när man kommer till akuten de gånger man har varit riktigt dålig. Då får man dra hela sin sjukdomshistoria och berätta vad de ska göra med mig. Fick höra av ssk i luckan att jag kanske hade hemorrojder, jo tjosan! Behöver jag säga att jag ville slänga mig in i luckan och slå något i huvudet på henne?
Verkar som många läkare slänger till med stress och depression när de inte vet vad de ska göra typ. Tror många äter antidepressiva mediciner utan anledning.
Jag åt en låg dos av flagyl och har gjort det sen jag var typ 9år. Kirurgen tyckte jag genast skulle sluta med det eftersom det kan ge nervskador om man äter det länge. Kul att höra när man har tagit den i 16år. Det var ca 2 veckor sedan jag slutade och jag har inte märkt någon skillnad än. Jag är glad för varje piller som försvinner
Så nu tar jag imurel och lexinor. Hoppas jag kan bli av med lexinoret också och klara mig på bara imurelen. Kirurgen tyckte jag kunde försöka ta bort den efterhand också. Tänkte jag kunde prova efter sommaren.
När skulle du träffa magläkaren? -
Grattis Kusin Knase!
-
Vi har ju en Fru U här... såg att det fanns en Fru F i första VVS-tråden
-
Hej på er!
Har inte varit med riktigt här eftersom FL har varit så segt. Underbart väder och jag är glad att jag jobbar med det jag gör just nu så jag får vara ute (förskolan) hela dagarna. Inte lika kul för er som inter mår så braBrukar vara jobbigt med värmen då, det tyckte i alla fall jag.
Just nu har jag duschat och ligger på golvet framför balkongdörren och solar ryggen med datorn framför mig, ser nog lite lattjo ut
Nu verkar vi ha bestämt semester för sommaren. I början av juli åker vi på en tre-veckors tågluff i Europa. Tågluffade för sju år sedan och det var så kul. Denna gång blir det Tjeckien-Ungern-Kroatien-Italien. Någon som har tips på ställen att stanna på i Kroatien och Italien så tar jag tacksamt emot det. Har varit i Venedig, Rimini och Rom i Italien så gärna något annat. Du Lällas som verkar så berest kanske har något tips
Ni får krya på er ni som inte mår så bra!
Kram på er /Malin -
Lällas: Jag tog entocort som klysma i flera år och blev inte cortisontjock, så det behöver du nog inte oroa dig för!
Nio: Självklart kan du skriva om andra saker. Jag vill gärna veta vad din trötthet beror på då jag har samma problem själv.
Välkommen MaddeK81 och tröttmor!
Tänkte sitta och söka lite jobb idag men jag orkar inte. Jag tror jag ska timvikariera som lärare i höst ändå. De jobb jag kan söka är ju som förskollärare och jag längtar tillbaka till skolan. Är det någon som har gjort ansökan via AMS hemsida någon gång?
Jag blir så trött på att behöva sitta och fylla i formuläret för varje jobb man söker. Känns som det borde finnas något sätt att spara det man fyllt i så man slipper göra om det.
Nu ska jag laga lite mat sen ska jag slappa i soffan tror jag. Kram på er! -
Ja jag har läst att rökning kan dämpa besvären av Uc men det är ju inte bra att röka för det. Ingen läkare rekommenderar att man ska röka pga UC eftersom rökningen i sig ger större skador på kroppen. Vet inte vad det är i själva cigaretten som är bra för det borde ju inte vara nikotinet eftersom det finns ju även i snus bla.havsbris skrev 2007-06-13 18:08:05 följande:En arbets kolega till mig berättade något märkligt idag.Hon vet mycket väl att jag inte röker och har aldrig gjort.En läkare berättade för hennes bror att den enda gången som rökning är bra är just när man har Ulcerös Colit.Låter jätte konstigt.
-
Det är väldigt skönt att jobba på timme, då kan jag välja tider och dagar att jobba. David fick reda på idag att han fick jobbet han hade sökt så då känns det verkligen inte som det gör något att jag går på timme. Är för övrigt väldigt stolt över min sambo som gjorde så bra ifrån sig på praktiken att han fick jobb (han har pluggat i ett år). Han ska börja på ett arkitektkontor 1 september.Lällas skrev 2007-06-13 20:17:31 följande:Mallansprallan; Tack för hoppet du ger. Pustar ut! Tack. Det är väl skönt att gå på timme, eller? Hur funkar det om du är sjuk en dag, Uteblir ersättningen eller får du ta det via FK?
Jag får sjukersättning från kommunen de dagar jag har fått framåt. Oftast bokas ju hela veckan upp redan på måndagen. Var aldrig sjuk en längre period i höstas så jag vet inte hur det funkar riktigt, om jag kan få ersättning från FK? Någon annan som vet kanske? -
Ja jag vet, borde ha gjort det för länge sen men det är så tråkigt att kontakta myndigheterLällas skrev 2007-06-13 20:31:41 följande:Mallansprallan: Grattis till din pojkväns jobb! Håller med, bra jobbat! Ring Försäkrings kassan och kolla med dem. Det kanske lönar sig Kram
-
Tack för svar!Evve81 skrev 2007-06-13 21:57:20 följande:Mallan: Jag har ett färdigt cv och oersinligt brev som jag modifierar lite för varje jobb jag söker. Sedan söker jag oftast via email och då är det bara att bifoga brevet och vc:t. Lycka till med jobb sökandet! Här ser det riktigt dystert ut med att få nåt jobb som lärare så det blir nog springvick för mig med till hösten!
Brukar det gå bra att söka via mailen eller? När jag sökte jobbet jag har idag så använde jag formuläret, skulle vara skönt att slippa men samtidigt slippa att skicka via snigelposten
Ja det verkar inte lätta på fronten med lärarjobb, får väl vänta tills man blir inlasad. Förskollärarjobb finns det dock väldigt gott om. -
Nio: Jag har inte fått något svar på varför jag är så trött. Alla prover ser bra ut. Du är inte ensam med acne. Jag fick finnar för ca 3 år sedan. Hade aldrig finnar innan det. Det verkar gå i cykler om en månad ungefär. Men det följer inte min menscykel verkar det inte som. Den här månaden försvann finnarna när jag fick mens och nu två veckor senare kommer de tillbaka igen. Värst är det i pannan, det går inte att räkna dem än sen gång. Får även på övre delen av ryggen och på bröstet ibland när det vill sig riktigt illa. Jag har ju inte Chrons som dig utan UC. Vi verkar inte äta samma mediciner heller. Jag tar imurel och lexinor. Vet inte vad det beror på?! Jobbigt är det i alla fall.
Kram -
Blir så ledsen när jag hör att flera av er mår så dåligt! Önskar ni kunde få blir friska. Jag minns hur det var, jag sov, sov och sov och orkade inte ens tänka tanken på att göra något.
Jag slutade ju med Flagyl för två veckor sedan men jag har börjat ta dem igen. Magen svällde upp hela tiden och jag fick springa på toa oftare. Jag blev inte dålig magen utan det körde bara på mer och jag såg ut att vara gravid i 5:e månaden typ. Har en så låg dos det går att ha men det hjälper i alla fall. Får väl försöka ta bort den senare i höst kanske.
Det här är en seg helg. Det är min helg på Ica, är så trött på att jobba extra där. Jag funderar starkt på att bara jobba juli och augusti och sedan be dem plocka bort mig på schemat. Räcker ju med att jobba heltidDet har varit väldigt skönt med de pengarna nu när David har pluggat men iom att han börjar jobba i september så känns det som att jag kan unna mig att sluta där.
Längtar så till semestern. Nu är det klart att vi kommer iväg i alla fall. Vi åker 1 eller 2juli och är borta tre veckor. Resrutten är klar nu också tror jag, Tjeckien-Ungern-Serbien-Kroatien-Italien. David har en vän vars familj har två hus i Serbien så vi tänkte passa på och hälsa på lite. Bo gratis är ju aldrig fel
Kram Malin