Inlägg från: Tessi81 |Visa alla inlägg
  • Tessi81

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Tänkte jag skulle sticka iväg o träna, men jag är så himla slö idag. Har i alla fall powerwalkat med Timon i morse och vi ska snart iväg o träffa en kompis med en annan Rottweiler, så dom kan få busa lite. Ha det gott alla och ha en riktigt mysig schlagerkväll! Heja Sverige.....

• Tessi81

Hej på er!

Lällas: Oh nej va tråkigt med din mammas sambo. Hoppas verkligen att han ska bli bättre. Tänker på er!

JajjaB: Hmm, känner igen det där med att alltid bli dålig när det är nåt skoj på gång. Jag fick alltid skov kvällen innan jag skulle utomlands tex. Har funderat mkt på varför det blir så, skapar man själv fram det via oro eller hur ligger det till, är det ren jävla otur bara??? Hoppas du blir bra snart så du kan få följa med på andra äventyr. Håller mina tummar!

Dalkulla: Vilken himla otur du ska ha. Hur e det med dig nu, har du hunnit hämta dig något? Bråkar magen (tarmarna) fortfarande med dig? Krya på dig!!!

Har precis städat i mitt apotek. Där hittade jag fyra förpackningar med asacol 800 mg. Jag äter ju inte asacol själv längre, så vill någon har dom så får ni gärna mina. Känns onödigt att slänga 1542:- då ger jag hellre bort det.

Annars är här som vanligt. Har precis kokat ägg och ska göra goda äggmackor tänkte jag. Sen bär det ner till strandpromenaden och åka rollerblades. Ska försöka hinna iväg en runda till Ikea o fixa till badrummet, ta prover som jag skulle gjort för ca 2 mån sen. (gud va jag e slarvig, måste bättra mig) Ut o promenixa med Timon vid havet, hem o laga middag, sen hem till en god vän och hennes son. Kan man få lite fler timmar om dygnet??? Men jag ska inte klaga, jag tycker det e härligt att ha o göra, jag älskar livet!

Får sätta lite fart nu! Krya på er mina vänner så "ses" vi snart... Många kramar/Therese

• Tessi81

Grådis: Ja, jag räcker upp handen för spahelg med er!

Tänk att det är ju egentligen fullt möjligt att genomföra, men stället hade fått ha ett X antal toaletter som skulle vara resarverade. Ti hi!

Kramis!

• Tessi81

Malvas mam: Jag vet inte men jag gissar att det är för att kunna utesluta vissa saker. Crohns kan man ju få i hela mag-tarm-kanalen, alltså i princip från svalg till ändtarm, medans uc endast håller sig till tjock- och ändtarm.

• Tessi81

jajjaB: Jag håller med, vi bara gör det! Hade varit skitkul att träffa er alla ju...

• Tessi81

Dalkulla: Jag slutade med min asacol nu för 1 mån sen kanske. Jag märker absolut ingen skillnad, så jag undrar om jag kanske ätit gift i onödan i 9 år???

Ang Asacol så var det ingen som svarade när jag undrade om någon behövde Asacol 800 mg. Jag har som sagt 4 paketer till ingen nytta. Tänkte bara fråga igen, annars slänger jag dom.

• Tessi81

Fru U: Jag fick en abcess i slutet av förra sommaren, men till skillnad från dig så fick jag kanonhjälp till sist. Har skrivit om händelsen innan, men tror inte du hittat hit då, så jag skriver den igen.

Det började med att jag hade så jäkla ont i rumpan och tänkte va har jag nu gjort. Hade varit o powerwalkat kvällen innan o tänkte, inte kan jag väl ha spänt rumpan så att jag skulle få sån träningsvärk mitt i X-et. Hmm, ringde min mamma o undradem, hon tyckte jag kunde ge det en dag o se om det försvann. (undra vad hon trodde jag o sambon gjort?!) Hur som helst ringde jag sjukvårdsupplysningen dagen efter o hon tyckte jag skulle åka o kolla det. SUCK! Trodde jag visat upp rumpan så det räckte. Jag orkade inte åka till Malmö akutmott, eftersom där brukar sitta såå mkt folk o vänta. Så jag åkte till Lund istället. När jag kommer in kan jag inte ens sitta ordentligt. Jag kommer in o läkaren menade att hon måste upp o känna med fingret. Mmm, gissa om jag skrek o grät. Nä jag måste kalla på en annan läkare. Då kommer det in en storvuxen man med inte så små fingrar precis. Han ska spruta upp nån bedövningsmedel och undersöka efter det. Bedövningsmedel my ass. Det hjälpte inte och han menar på att vi får skicka remiss till din tarmläkare, för man måste upp med instrument o kolla. Ja ja, va ska man säga. Blir det värre så sök akut igen. Efter någon dag o speciellt den sista natten önskade jag att jag inte levde längre, ringde mamma på morgonen o bara grät, jag kunde varken sitta, stå eller ligga. Vi åkte då till Malmö akuten. Väl där anmälde jag mig och det tog nog inte mer än 1 timme totalt tills jag låg på operationsbordet. Innan dess hade de hunnit ge mig morfin, förstått att det inte är lönt att köra upp varken fingrar eller instrument förrän jag var sövd, kommit till min avdelning och blivit förberedd för operation. Hur fan rent ut sagt kan man göra så olika på sjukhus??? Det visade sig vara en varböld på ca 6x10cm. Min kirurg undrade hur jag kunnat gå med den så länge, vet inte, har väl hög smärtgräns antar jag. Fick ett visitkort av honom på efterkontrollen o då sa han att får du någonsin så här igen så ring direkt, du går MAX 1 dag med sånt smärta, förstår du. Skönt med folk som förstår. Nästa gång om det blir söker jag till Malmö direkt.

Ursäkta romanen...

• Tessi81

Dalkulla: Nix det gör jag inte. Inte för Asacolen. Jag hade ju Azatioprin/imurel sen innan o entocort. Dom har jag kvar, men ska även ta bort entocorten snart. Känns jätteskönt att bara ha 1 medicin. Kommer ihåg i början, då åt jag 27 tabletter om dagen...

• Tessi81

Åååh...måste egentligen diska, men jag orkar inte. Sitter o inväntar att det ska gå lagom tid tills jag ska iväg till gymmet. Har nästan precis ätit. Det blev stekt potatis med kotlett och pepparsås. O lite avokado till det. Riktigt gott!

Har dealat med chefen idag. Ti hi, han undrade om jag kunde gå in extra på ons för att hänga om hela damavdelningen, hm...blir jag ledig en annan dag då då? Ja, det kan du väl nån gång, a nä jag vill vara ledig på fredag. O så blev det, jobbar hellre 8-16 på ons än 15-20 en fredag.

Annars har här inte hänt så mkt, livet rullar på i samma räls. Eller jo, min svägerska e gravid igen, i 7 v bara, men åh va roligt för dom.

Nej, jag får nog ta tag i disken nu i alla fall, för jag vill ju inte komma hem till den efter träningen när man bara vill duscha o kasta sig i soffan.

Ha det super så hörs vi av.

Många kramar/Therese

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7