Inlägg från: Tessi81 |Visa alla inlägg
  • Tessi81

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Fru U: Hmm, tänker, jag kommer inte riktigt ihåg vad han hette, men jag tror det var Antonio. Jättetrevlig o sympatisk i alla fall.

• Tessi81

Nä mina vänner, nu får det vara bra för idag. Lägger till mitt namn i listan på beroende av fl´s VVS-tråd.

Kramis!

• Tessi81

Malvas mam:

Tänkte svar på dina frågor:

1. Nej tyvärr så går det inte att säga hur många skov man får under ett år eller så. Det är så himla olika hur medicinering fungerar. Innan jag fick rätt medicininställning som tog ca 7 år, hade jag mellan 2-5 riktigt elaka skov/år. Medans jag nu när jag har rätt medicin inga skov alls på 2 år.

2. Skönt att hon mått "bra" den här gången, men jag är ledsen att jag måste svara att det gör man verkligen inte alla gånger.

3. Får man diagnosen så måste man alltid medicinera, sjukdomen är kronisk och är autoimmun, dvs kroppens eget immunförsvar angripen den egna vävnaden, i detta fallet tjock- och ändtarm. Visst finns det dom som provat massage, akupunktur, koständringar o dyl, men flertalet medicinerar.

4. Stomi har jag ju ingen erfarenhet av själv, men jag tror att det ligger till så här. Tar man bort tjocktarmen så tar man ju även bort delen som är "sjuk", så jag tror i dom flesta fall att man blir bra då. Risken finns ju fortfarande att inflamationen sätter sig i ändtarmen, så därav kan man behöva medicin till det. Nu får stomiexperterna här i tråden rätta mig om jag har fel, för jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet.

Ledsen om svaren inte var vad du ville höra, men jag vill även lägga till att jag mår jättebra idag o gör vad jag vill o äter vad jag vill. Har tom bättre toalettvanor än min sambo som är helt frisk med normal mage.

• Tessi81

Tänkte jag slänger in länken till sidan om vår höst-träff igen. Vet inte om alla som vill med har sett den. Ni som vill med kan väl gå in o anteckna i restråden + att ni skickar till min gästbok i vilken stad ni bor, så vi kan hitta en mittpunkt att träffas på.

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m21291955.html

Kram på er!

• Tessi81

Tänkte bara tipsa om en hemsida med jättefina smycken. Jag ska lätt ha ett sånt gravidhalsband sen när det väl är dags för mig. Inte ringen utan det andra.

www.namnsmycken.com

• Tessi81

Ja ha tjejer, då har man läst ikapp hur länge som helst...så nu orkar jag inte ens skriva något. Men jag kikar in en annan dag.

Kram på er alla o välkommen alla nya!

• Tessi81

Hallå kompisarna!!!

Tittar bara in snabbt idag igen.

På tal om pratet med hudproblem, så har jag väldigt torr hy/hud. Ibland kan jag se ut som fiskfjäll nästan på smalbenen. Har frågat min läkare om det har nåt samband med sjukdommen/medicinerna, men han trodde inte det, fast jag är helt övertygad. Nån mer som är så torr? Fast acne har jag klarat mig ifrån tack o lov...

Kram på er alla!

• Tessi81

LSS: Fy sjutton för att må så där. Nåt fel är det ju, varför kan dom inte bara komma på var felet ligger så du kan få hjälp snart. Lider verkligen med dig! Kramar om...

Nalla: Gud va skönt med sista provet, nu stundar en härlig sommar med son o man. Måste ha varit jobbigt med en liten samtidigt som allt med din tarm spökade. Sån tur att du kan få ta igen lite nu då! Sommarlov för dig, men ska du läsa till hösten igen eller? Kramis!

Lällas: Mmm...lät gott, smörgåstårta som jag älskar. Du får gratulera gubben din från tarmisarna. Va sjukt med ditt jobb att du ska göra samma saker på mindre timmar, det är ju inte det som är meningen med att dra ner på timmar. Tänkt på dig själv nu så du blir helt bra, hinner man inte så gör man inte... Kram T!

jajjaB: Hmm, tror inte att den teorin stämmer in helt o hållet. Det är ju såå många med uc eller crohns, tror inte att alla har något traumatiskt bakom sig, hoppas jag inte i alla fall. Men jag tror absolut att sånt kan vara en orsak till att många blir sjuka. Det är ju som cancer, dom som verkligen vill överleva det o kämpar blir oftast sjuka, medans den som redan gett upp får det svårt...

Dalkulla: Hoppas det bara är nåt tillfälligt skit du fått, du ska ju bli bra nu. Du har haft ditt vad det räcker. Hur e det me lillkillen o storasyster???

FruU: Va jobbigt att det ska svida i ådrorna så där, har jag aldrig varit med om, o stackars lärling...ti hi! Du går i Malmö va? Vilken läkare har du? Jag har Stefan Lindgren. Tycker han är helt OK. Jag har ju inte så mkt kontakt med dom eftersom jag mår så bra som jag gör. (peppar, peppar)

Mumlin: Vännen, hur går det med din lever? Vill bara att du ska få en ny snart. Vet man själv hur det ligger till på listan, om det är många som har samma blodgrupp som dig o så? Hur har du förresten fått det här? Är det av medicinerna? Håller tummarna på att det kommer en ny till dig snart. Kramar från mig!

• Tessi81

Åhh nej, va det verkar vara många som mår dåligt nu. Jag tänker verkligen på er o önskar att ni blir "friska" snart. Känns nästan orättvist att jag ska få må så här bra med samma sjukdom.

Många kramar till er!/Therese

• Tessi81

Hej hej!

Måste bara berätta hur snurrig jag varit idag. Jag kom till jobb kl 8 i morse, o då frågar dom vad jag gör på jobb nu? Va?! Jag ska jobba 8-13. Nej, då visade det sig att jag skulle jobba 15-20, oj då! Ja ja, jag jobbade 8-16, sen gick jag hem. Rätt skönt ändå, tänk att cykla hem igen o sen tillbaka igen kl 15, nej fy fan!!!

Vill passa på att skicka många många kramar till alla sjuklingar här inne. Ska ni aldrig få bli bra? Håller tummarna o tänker på er i alla fall...

MalvasMam: Hmm...2-3 år?! Skulle nog vilja säga att det tog 6-8 år för mig...

• Tessi81

Aaaaa ha ha ha ha!!!

Jag ska klippa pannlugg på torsdag. Vet inte om jag e riktigt klok, men man måste ju våga lite här i livet. Kan jag ha det tror ni? Annars växer mitt hår som ogräs så den är ute snabbt igen.

• Tessi81

jajjaB: Söte! Tack så mkt! Så lite som kan göra en så glad...ti hi!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7