• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

mumlin: Jag vet.. :P Håller med dig.. tur de vet.. men när man tex har besök så får man ju nästan ställa sig där vid spisen och orka trots orken inte finns :P bara för att... eller vad det nu gäller..

nää.. nu önskar jag att jag orkade städa lite och avlasta min stackars karl.. det gör ont att jag inte kan

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • 68an

Hej på er alla viktiga människor

Jag är ingen flitig besökare här sen en tid tillbaka och så kommer det nog vara år efter år denna årstid. Datorn sitter jag betydligt mindre vid då det går mot sommar men då hösten och vintern kommer så är jag i mitt essä

Förstår att alla inet mår bra för tillfället, krya på er! Jag hålle rmina tummar för er!
    Ni som mår gott, grattis! Hoppas det håller i sig!

Jag själv mår faktiskt ganska bra vilket är superskönt men jag är lite rädd för att säga det då det inte brukar hålla i sig särskilt länge.

Jag försöker få bort lite överskottskilon som jag aldrig lyckats bli av med på 3 år. Riktigt svårt är det!
    Tänker på då jag åt kortison i 20-25-års åldern, då jag sluta rann kilona i princip av mig. Kring 30 börja det bli svårt att bli kvitt kilona jag drog på mig av krotison och efter 30-35 är det ett rent helvete. Och har man inte lyckats tappa kilona från förra gången så späs det ju bara på nästa gång och typ så är läget för mig nu.
    Jag vill ha bort minst 20 kg. Folk blir lite förvånade då dom hör mig säga så många kilon, ja jag blir oxå förvånad att det är så många för det känns värre på vågen än i spegeln. Knepigt! =/

Iaf har jag köpt nutrilett som jag till min lycka trodde var laktosfri. Lusläste innehållsdeklarationen, tyckte jag, men väl hemma då jag tagit första pulverdrycken såg jag att jag missat flera punkter. Frågan är hur mycket laktos det är i pulvret för jag har gått på det i 4 dygn nu, det enda utöver det är vatten och medicin och normalt skulle jag ha uppblåst mage av laktosen och fisa stup i ett men magen är kolugn
    Ovanligt platt är den oxå då jag inte äter nån mat, superskönt!

Nu känner jag att detta blir en lång novell *rodnar* Sorry men jag har ju inte varit här på ett tag

En annan sak som är väldigt STOR för mig är att mina leder äntligen börjat bli bättre!!!
    Jag började ju äta Litozin (nyponextrakt) för nån månad sen men märkte INGEN förbättring. Många ser förbättringar redan efter 2-3 dgr så det kändes lite deppigt men jag bestämde mig för att äta en förpacning till, att försöka ge det minst 3 månader och nu känner jag en förbättring.
    Jag är så pass bra att jag kunde vara ute efter jobbet i em och gå med stavarna i så raskt tempo som jag bara kan i en hel timme. Inge ont då och inge ont nu

Jag har inte fått lika bra effekt av denna medicin som jag fick av Artrox men effekt iaf och det är det viktiga. Att bla böja mig ner gillar inte mina knän än men skit samma, det viktiga är att det inet gör ont att gå och att kliva upp från en stol så jag är superglad åt det och hoppas det håller i sig!

Nu gör jag eg. nåt dumt, berätta om mina försök att tappa kilon vill jag eg. inet säga åt nån men jag kunde inte hålla mig *L*
    Har inet ordat om nåt här hemma och försöker dölja allt så gott det går. Tänker att det kanske går bättre om jag håller det för mig själv eller så är det kanske rädslan att misslyckas om jag berättat det för någon.
    Nu när ni vet så kan jag säga att jag tappat 3 kg sen i torsdas men det var nog lavinartat, tror inet det kommer gå i den farten fortsättningsvis.

Jag längtar efter ett glas rödvin...fast jag har bestämt mig för att avstå allt sånt 1 månad iaf. frågan är om jag kan hålla det,.10 dgr har gått bra iaf

Nä nu ska jag av sluta detta, ska orka upp tidigare än annars i morn, ta uppföljningsprover på levern och sköldkörteln. Hoppas att mina levervärden återgått till det rätta, det har det gjort förr och att min sköldkörtelproduktion saktat ner och sjunkt. Håll tummarna!

Ha det gott allihopa och ni finns i mina tankar dagligen även om jag syns sällan emellanåt

Kramar

• Billy och Jag

68an: Lycka till med vikten!! Du klarar det! ;-D

Någon som vet vad det är som gör att man går upp i vikt av kortison!? JAG tex äter inte mer än annars.. jag är inte mer hungrig eller har mer aptit.. Men har ändå gått upp 10 kg sen i somras.. Vad kan det då vara?? visserligen har jag varit väldigt stillasittande med min ledvärk också..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Hia
    Hej på er alla!!!
    Jag har inte varit så aktiv här pga kraftiga grav.besvär (illamående, foglsossning, yrsel & magont)  men nu är jag tillbaka.
    För er som inte vet det kan jag berätta att jag har svår form av IBS...
  • KatastrofKatt
    Hia skrev 2007-04-24 10:11:40 följande:
    Hej på er alla!!!Jag har inte varit så aktiv här pga kraftiga grav.besvär (illamående, foglsossning, yrsel & magont)  men nu är jag tillbaka.För er som inte vet det kan jag berätta att jag har svår form av IBS...
    jag som inte har någon koll på någonting.. och särskilt inte dessa sjukdomar och deras förkortningar..
    vad är IBS?
    stryk mig medhårs
  • Hia
    IBS står för Irritabel Bowel Syndrome ( Irriterad tjocktarms syndrom)

Det är med andra ord en störning i tarmens motorik. Ngt som inte kan avhjälpas med operation, och det är ingen inflammation i tarmen.
  • KatastrofKatt
    Hia skrev 2007-04-24 10:29:53 följande:
    IBS står för Irritabel Bowel Syndrome ( Irriterad tjocktarms syndrom)Det är med andra ord en störning i tarmens motorik. Ngt som inte kan avhjälpas med operation, och det är ingen inflammation i tarmen.
    ok. då vet jag. är liksom ny i området och har inte lärt mig särskilt mycket än.
    stryk mig medhårs
  • Nallatalla

Halloj alla! Kikar in en snabbis innan jag ska sätta mig med engelskan.
    Har skrivit matteprov idag igen och hoppas att det gick bra.
    Jag var hos läkaren i går med min hosta och fick div preparat utskrivna. Tog även prov på mykoplasma.
    alla dessa mediciner gör mig helt seh i huvudet och benen skakar.
    Det värsta av allt är att läkaren vill sätta in kortison om jag inte blivit bättre nästa vecka.
    Jag sa till honom att jag ABSOLUT INTE tänker ta kortison men han sa att jag bara behöver lokalbehandla genom spray.
    Vi får väl se hur det blir med det.
    Är totalless på denna envisa hosta!

Hur är det med Er alla?

68an,har faktiskt saknat dina "romaner"

dalkulla,stackare hur är det med magen idag? Någon förbättring?

mumlin,min son brukar också ha maten i håret
    Ja,soc har nog annat för sig tror jag.
    Varför drogs soc upp?
    Det är väl bra om man kan komma överens med förskolan direkt?
    Jag vet inte om jag missuppfattat det du skrev isådanafall skyller jag på alla hostdroger jag har i kroppen.

Lindis,klart att vi bryr oss! När ska du till läkaren nästa gång?

Rebecca93,hur mås det idag? Du håller på att trappa ner kortisonet nu va? Hur går det?

Hia,välkommen tillbaka! Hur är det nu?

Nä,nu måste jag skriva en recension på Engelska!

Kram på er alla / Nalla

• 68an

LLS.se Tack för att du tror på mig

Om jag ser till mig själv så går jag upp i vikt av att jag samlar så mycket vätska och går det som tänkt så ska denna vätska försvinna efter avslutad behandling men har man otur så att vätskan binds så stannar den kvar.
    Jag får alltid ett otroligt sug efter salt då jag är dålig och salt är väl inte det bästa att trycka i sig då man samlat vätska, saltet binder.

Sen går man naturligtvis upp om man är som jag och vräke ri mig mat då jag äter kortison. Jag har en enorm aptit då och magen skriker ständigt efter mat och det är svårt att stå emot.

Jag själv går alltid upp 10 kg efter en 28 dgrs kur. Alla ggr är sig lik med exakt samma biverkningar osv.

Någon bättre förklaring har inte jag men kanske någon annan har det.

• 68an

Nallatalla.se *fniss* ...det var rart sagt
    Men som med allt annat så tycker nog inte alla lika så det är nog bra att jag håller mig på mattan mellan varven
    Har svårt att fatta mig kort av ngn anledning =/

Hoppas proven gick bra och jag håller tummarna för hälsan!
    Nu ska jag fortsätta att jobba....kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7