• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Nallatalla,
    jag har testat predklysma tidigare, men det var så svårt för mig, dels att trycka ut sörjan och dels att hålla den kvar
    Så nu ser jag fram emot stolpillerna, att de ska göra uuuunderverk

Ang dilemmat mellan saltvattenlösningen och den andra sorten, dvs Laxabon kontra Phosphoral, så hittade jag det här på fass.se

Använd inte Phosphoral?:

- om du är allergisk (överkänslig) mot dinatriumfosfatdodekahydrat, natriumdivätefosfatdihydrat eller något av övriga innehållsämnen i Phosphoral.

- om du är under 15 år.

- om du är illamående, kräks eller har magsmärtor.

- om du lider av kronisk hjärtsvikt.

- om du har nedsatt njurfunktion.

- om du har onormal ansamling av vätska i bukhålan (ascites).

- om du har eller misstänker att du har stopp, brustet sår eller förlamning i tarmarna.

- om du har medfödd eller förvärvad förstoring av tjocktarmen (megacolon).

- om du har aktiv inflammatorisk tarmsjukdom.

Detta kan då vara anledningen till att MALVAS MAM/Linnea blev ordinerad saltvattenlösningen istället, eftersom hon är så ung!
    Något jag reagerar på är sista raden, oftast har man väl ett skov när undersökningen görs, och att det är pga av det man gör undersökn? eller används den här typen av laxermedel bara när man gör rutinkontroll av tarmen, dvs mellan skoven? kan så vara...
    jag hoppas iaf att jag slipper saltvattnet i framtiden

• jajjaB

Kul att höra ifrån dig Lällas! Hoppas du smittar av alla där uppe med din positiva energi!!

Själv är jag inte riktigt klok innanför pannbenet... jag går här och längtar efter mina små troll, och de har bara varit borta sen imorse!! Blir nästan lite arg på mig själv att jag inte njuter mer av ensamheten... men jag blir så rastlös, det är felet med mig! Så det är därför jag tittar in här titt som tätt
    Har dock bestämt mig för att lägga mig i badet ikväll, hade varit gott med ett glas vin oxå, men det är ju dumt med tanke på tarmen..
    så jag får väl dricka lite vatten, hehe, livet är bra komiskt!!

Kramar från jajja

• jajjaB

god morgon!

Prommis,
    jag har oxå en tendens till att få blåsor på tungan, vet inte om det har med magen att göra...

ElinG,
    välkommen hit, tyvärr är jag dåligt insatt i IBS. Finns det verkligen inget du kan göra??? doktorn måste väl ha haft något att komma med? ska man bara acceptera att leva så??? (blir förvånad)

ang hudproblem, så har jag fått fullt med finnar och kvisslor, känns så ofräsht!! det har säkert med magen/tarmen att göra, den har ju varit så dålig senaste veckan.
    sen många år tillbaka har jag hudförändringar, jag är rödflammig, mest på kinderna, jag är säker på att det har med tarmen att göra, för jag tycker mig se ett samband med vad jag äter o dricker. om jag dricker alkohol tex så blir det värre, äter jag stark/het mat blir det värre och om jag har skov så blir det sämre...
    är det fler som känner igen sig i det???

ha en bra dag!

• jajjaB

Lilla mimsan,
    vad jobbigt för dig! nej jag har inte träffat dietist, har inte ens fått förfrågan från sjukvården. har själv frågat min läkare om kosten, men han säger att det inte finns studier på det, så de kan inte rekommendera ngt! men många patienter undviker mjölkprodukter under skovet och blir bättre av det. Jag själv undviker mjölkprod annars oxå, men mest under skovet, det känns bra

• jajjaB

Hej Dalkulla26,
    vi har ju inte bekantat oss eftersom du har varit borta, men jag har läst om dig jag vill iaf beklaga att du mår dåligt och har haft sån otur! att till råga på allt ha en liten bebis att ta hand om är inte lätt!
    krya på dig!

• jajjaB

Grådis, vilken jobbig morgon!! jag har ju bara en 20 månaders än så länge, men jag bävar inför puberteten
    Hur är det med reglerna hemma hos er? Din man, har han satt upp några förhållningsregler för barnen när de är hos er? Det måste ni ju bara ha, inte bara för er själva utan även för barnens skull, det vet man ju att de mår bättre om de tidigt får lära sig att plocka undan efter sig och så vidare... kanske något att ta upp i familjerådet? *ler stort*

Ang blåsorna som man besväras av i munnen, så köpte jag en jättebra salva på apoteket, som man ska pensla på blåsorna, det funkade faktiskt kanonbra! kommer dock inte ihåg vadden heter... kanske jag kan leta reda på den sen... ska bara... ska bara... (jag kallas inte alfons åberg här hemma utan anledning, hehe)

• jajjaB

BLÅSOR PÅ TUNGAN-alcoclair gel, heter salvan på apoteket, om man vill ha snabba resultat, annars är det ju bra med något alternativt från hälsokosten.

Grådis, ni verkar ha försökt med det mesta.. barn är ju barn! men jag personligen tror på fasta rutiner, det känner man sig trygg med som barn o tonåring

ley - välkommen! ang dålig hy med acne och andra hudförändringar, så tror jag personligen att det har att göra med den sortens sjukdomar som vi alla här lider av! bla crohns, uc, ibs m.m.

som du Fru U nämnde om torrhet och så, det har blivit bättre för mig! även här använder jag mig av en produkt med MSM i, som vi tidigare talat om som kosttillskott. Det har hjälpt mig, testa det!
    min finnar kommer typ 1-2 ggr i månaden och se nhar jag ju det rödflammiga som jag beskrev tidigare.. men det har inte blivit bättre!

• jajjaB

vill bara dela med mig av det här som jag hittade i en gammal artikel på aftonbladet.se, ang UC:

"Merparten av de drabbade är kvinnor, men även barn drabbas och studier visar att insjuknandet hos dem ökat kraftigt på senare år.
    Orsaken till sjukdomen är ännu okänd. Men infektionssjukdomar, som influensa, vattkoppor och mässling, sent i graviditeten eller under barnets första halvår ökar risken för kroniska tarmsjukdomar senare livet."

Kanske kan vara EN anledning av många till varför man har fått sjukdommen!?

jag funderar på att testa produkten Magiform, någon som har testat?

kram jajja

• jajjaB

Zafon, lycka till med bebis-produktionen! ÄL-stickorna är verkligen bra, men trist när det visar att man inte har äl när man själv tror det... det gäller ju att pricka in de rätta dagarna! jag läste någonstans att ett par dagar innan beräknad äl och någon dag efter så är det störst chans att bli befruktad

• jajjaB

Hej...

Nalla-
    Ja visst låter det skumt, men jag tror att allt som påverkar immunförsvaret negativt under en tid, kan hjälpa till att öka vår känslighet för sjukdomar, av tex det slaget vi har.

Min bakgrundshistoria lite kort:
    Mamma rökte med mig i magen, jag hade det jobbigt vid förlossningen, var liten och späd, jag orkade inte amma så jag fick ersättning, sen hade jag många halsinfektioner när jag var yngre - åt mycket antibiotika, min mamma o pappa skilldes, drack alkohol som en tok i 20-årsåldern, åt skräpmat, samt åt smärtstillande mediciner.(NSAID)

Jag tror även att vissa har en dålig utgångspunkt redan vid födseln, som jag typ, att immunförsvaret redan är svagt och utsätts det då för ännu mer påverkan i negativ form, både yttre och inre, fysiskt som psykiskt, så blir det bara sämre.
    Men sen finns det ju såklart de som inte alls kan identifiera sig med mina små "teser" och då undrar man ju varför just dom har drabbats...ärftlighet? Ja kanske, de säger ju att det kan vara ärftligt, men jag har ingen i släkten med UC (vad jag vet), precis som du Nalla!

Kram!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7