• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

Om man har uc eller crohn räknas graviditeten som en riskgraviditet då?

Fru U

• Tessi81

Hej på er!

Har läst ifatt länge nu, så nu är jag jättetrött. Ska hoppa i säng, ska ju jobba imorron.

Får skriva till er en annan gång, men jag vill passa på att hälsa alla nya jätte välkomna.

Många kramar/Therese

• Billy och Jag

Tjenare

Fyyy tusan.. Nu får det bli vinter igen!! Upptäckte världens STÖRSTA spindel i hallen nyss.. det var INTE kul... så jag och en vän sög upp den i dammsugaren och körde ut sugarn på altanen och där får den ligga tills Stefan kommer hem och kan byta påse.. Otäckt!!

Omega 3... är inte det sån där "fiskfett"? Har också läst att de kan vara bra.. har kapslar hemma men har inte provat än.. Det stod ju att man skulle äta tre per dag.. jag minns knappt mina medeciner jag redan äter.. Så jag har struntat i det.. Men ska nog prova nu! Tack för tipset!

I dag har jag fyndat kläder!! Känns skönt när man hittar nått som sitter fint trots fett och svullnad som väller ut här och där..

Vad har ni för planer för helgen?? Här blir det lugnt!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

Hej på Er alla,kikar in som snabbast innan jag ska iväg.

Såg att Ni rekommenderar omega3,undrar om man ska börja med det i förebyggande syfte? Jag har inga jätteproblem med lederna(ännu)
    men ska kanske äta omega3 iallafall.

Fru u,då förstår jag varför du fortfaramde har din stomi kvar.

När man läser om personer som önskar sin stomi tillbaka så börjar man fundera på hur det ska bli med nästa op,
    Kommer jag att ångra mig?
    Samtidigt vill jag ge IRA en chans,det kan ju funka för mig.
    Skulle det bli katastrof så har jag vana av stomin.

Lone star state,hellre spindlar än äckliga skalbaggar!
    Tänk bara på sådana äckliga stora skalbaggar med långa spröt(ryser vid tanken på dessa)
    Spindlarna är ju bra eftersom de håller efter andra kryp.
    Kan hålla med om att de kanske inte är så roliga men ändå.

baggy,då börjar nedräkningen snart till bebisens ankomst!
    Du ska se att den sista tiden kommer att gå så snabbt.
    Hur går det med stomin och gravidmagen?

Rebecca93,skönt att höra att mitt op snack inte gör dig orolig.
    Hoppas att du mår ok idag.

Själv mår jag bara bra,hostar iofs fortfarande men det kan jag stå ut med. Magen sköter sig perfekt trots att jag svullat i mig div onyttigt.
    I dag ska jag plugga matte med min pappa som är ett riktigt mattegeni,får se om det fastnar något.

Ha en skön dag, Kram på er alla / Nalla

• dalkulla26

HEJ

kollar in en snabbis. Såg att någon funderadde ang crohns och UC om det räknades som riskgrav? Enligt min doktor endast om den är aktiv dvs om an har eller får ett skov undedr grav så är det en risk grav.

Hoppas att ni alla har en fin hélg och får njuta av det fina vädret. Jag känner mig bättre det verkar som om min mage sköter sig hyfsat i går och det känns skapligt i dag.

Ha det bra nu.. ( fortfarnde lugnt här på bebbis fronten) :)

• Lällas

Hej prinsessor.
    Nu har jag inte varit så aktiv de senaste dagarna men jag har varit inne och läst varje dag. Har haft mycket på jobbet och fullt upp med roliga saker efter jobbet också.. Underbart att leva igen. Välkomnar alla nya...

Dalkulla: Gud vad skönt att höra att du mår lite bättre nu så att du får en chans att hämta tillbaka lite kraft inför födseln av bebisen. Hoppas det får hålla i sig och att det har vänt nu. Längar till Bebben kommer nu, är ju så nyfiken. Tycker Cornelia att det ska bli roligt att få bli stora syster?

Davve: Välkommen hit. Skönt att du inte har så mycket skov. Men häng gärna här med oss..

Fru U: Var inne på din sida och vill ge dig STORA KRAMAR. Jag förlorade också en lillebror i trafikolycka för några år sen och det är fruktansvärt. Hoppas att du finner styrka igen och skönt att du har din man vid din sida. Jag är också diagnoserad med UC och opererade bort tjocktarmen i februari iår. Nu ska jag operera mig igen i Augusti (IRA), lika som Nalla. Men jag tycker att Stomin funkar bra och skulle IRA:n inte funka så kan man alltid operera tillbaka sig. Jag är 29 år och längtar oerhört mycket efter bebis jag med. Ska vänta till efter operationen innan vi sätter igång verkstan. Ska hålla tummarna för er också.

Baggy: Grattis till plusset. Förlåt att jag frågar men är så nyfiken: Tog det lång tid för er att plussa? JAg bara undrar för jag är ju också opererad och jag har hört att det kan ta lång tid för oss opererade att kunna bli gravid. Jag läääängtar så efter en liten bebbe och jag har hört att man också bör vänta typ minst 1 år efter en operation.. Men jag ska dubbelkolla med min doktor och hoppas att han säger att det bara är att köra på. Och har din doktor sagt något om födseln, om det är bättre med Kejsarsnitt eller vaginal födsel? Du behöver inte svara om du inte vill.. jag är så nyfiken bara..

Lone Star State: Stackare!!! Jag hatar spindlar och hade nog satt mig på köksbordet eller så och vänta tills karn kom hem så jag tycker det var modigt att dammsuga upp den.. he heh e..
    tur du hade en kompis där.. he he.
    Du, jag har läst att du just nu föredrar stomi ändå. Hur länge ska du vänta innan du "bestämmer" dig? Du ska inte behöva gå och lida mer än du redan gör tycker jag. Om det känns bättre med stomin så gör det. Det viktigaste är ju livskvalitet.. Mitt liv har förändrats så mycket sedan min operation. Jag lever.. och jag njuter av det. Nu gör jag allt igen. Alla säger till och med att jag ser gladare, piggare, smalare och lyckligare ut.. Ju fler veckor som går efter operationen så går jag neråt igen, och kortison svullnaden försvinner mer och mer.. Jippi...

Nallatalla: Gu så du pluggar på. Nu kan du ju se ljuset i tunneln. Snart är det över! Bra gjort tycker jag! Jag delar din oro för att opereras. Man vet ju vad man har nu men inte vad man får sen. Nu trivs ju vi båda kanon med stomi, men är också så orolig för hur livet kommer att vara efter operationen. Vet du hur länge man brukar bli "sjukskriven" efter en sån operation? Jag lovade min chef att kolla runt om någon visste.. JAg hoppas att denna operation är mindre än den förra för jag hade ju sån otur och fick tarmvred mitt uppe i allt och det var allt annat än roligt. Fy skjutton för det. Är också lite nervös för hur man ska må efter operationen. Det tog mig ju nästan en månad innan jag kunde gå och stå rätt upp.. Och tappade så mycket muskler att mina benpipor stack ut.. Hemskt! Vi måste fortsätta att vara positiva! Du, hur har du det med lederna? Värk? Jag känner lite lite ibland så jag ska nog prova det med Omega3 ändå. Det gör ju gott för kroppen iallafall.

Tessi: Kul att se dig här inne igen. Saknat dig! Hoppas magen mår bra och att du njuter av våren. Kram

Rebecca: Hur mår du idag? Jag hoppas du får må bättre snart.

Grådis: Vad snällt av dig att leta upp så mycket info och dela med dig. Gulligt tycker jaG!

Kramisar till er alla. Ni är bäst. /Anna

• Lällas

Goldfish:
    Hur mår du nu? Blir så orolig för dig. Har du feber? Lova att åka in akut om du känner att det skulle vara bra. Tänker på dig och hoppas du blir bättre snart.

Lindis och Disa: Hur mår ni nu?

Prommis: Jag har också varit rökare förr men inte sedan 7 år tillbaka. Det kunde ju vara en av orsakerna till UC läste jag. Skönt att höra att du mår bra.

KRam på er.

• Lindis41

lällas

jotack det e ok, m e såå trött hela tiden blir galen sambon gnäler på mig att jag inte ska äta fil hela tiden m vad ska jag då äta???!!suck, ska testa m grillat ikvää inte dte ultimata jag vet..

vad kul att du har en massa trevligeter för dig lällas

• Billy och Jag

lällas: ja, hujedamig!! Inte kul med spindlar.. Min kompis sög upp den.. jag hade nog aldrig vågat.. hehe.. Men jag kan ju tillägga att hon är ungefär lika rädd för spindlar som mig.. så vi var inget större stöd till varandra nån av oss..

Jag vet inte om jag kommer välja stomi igen.. Inte frivilligt, pga operationen osv.. Men blir det för jobbigt och jag får ligga på sjukhus mycket mer osv, då får de fixa det! Inte mer med det.. Men jag tycker ändå att man ska prova på IRA först.. Det går ju ändå bra för många.. Även om man då får leva med att man är ganska sjuk, mer än med stomi (tror jag gäller de flesta) men det går att leva med!! Kroppen tar mycket stryk utan tjockisen! :P

Har ni sol nån av er? Här är de mulet och trist :P Blää...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Fru U

Ingen sol här i Malmö, men det är varmt ändå. Fast, tack o lov, inte så varmt som igår. Vet inte hur det är för er andra med ileostomi men jag har jättesvårt att behålla vätskebalansen när det är varmt (över typ 22-23 grader)

Funderar på det här med graviditet. Är det mer än jag som övervägt/övervägde att inte skaffa barn pga risken för att föra UC/Crohn vidare?

Sen undrar jag om ni som har stomi födde vaginalt? Eftersom jag är opererad så många gånger och har en aktiv abcesshåla så vill jag förlösas med kejsarsnitt den dagen det blir aktuellt. Och jag vill bli snittad uppifrån-ner inte rakt över (för då får jag ju ett ärr som ser ut som ett ankare - och jag seglar inte ens *S*)

Vad gör ni annars än sån här dag??

Kram,Fru U

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7